בג"ץ קבע: על המדינה לרשום זוגות נשים כאימהות בתעודות לידה

הפסיקה, שהתקבלה פה אחד, קובעת כי רשות האוכלוסין וההגירה תידרש להנפיק מחדש תעודות לידה עבור ילדים משותפים של לסביות - בהן שתי בנות הזוג יופיעו כאימהות. במהלך הדיונים בבית המשפט, משרד הפנים טען כי "מאז ומעולם" נעשה בתקנות שימוש בשדות "שם האב ו"שם האם", ולכן לא התאפשר להנפיק תעודות לידה לילדים של הורים מאותו המין. לפיד: "החלטה היסטורית וחשובה"

זמן צפייה: 00:17

שופטי בג"ץ קבעו היום (חמישי) כי על רשות האוכלוסין וההגירה להנפיק תעודות לידה בהן שתי נשים שהקימו תא משפחתי יוצגו כאימהות של ילדיהם המשותפים. קביעת השופטים, שהתקבלה פה אחד, ניתנה בעקבות עתירה שהגישו תשעה זוגות של נשים לסביות, שהביאו ילדים לעולם באמצעות תרומת זרע אנונימית, ביקשו להנפיק תעודות לידה שיסדירו את מעמדן כהורי ילדיהם - ופנו לקבלת סעד מבג"ץ לאחר שמשרד הפנים התעלם מבקשתם.

בתשובתם לעתירה, ברשות האוכלוסין וההגירה טענו כי בניגוד למסמכים אחרים, תעודות לידה אינן מתעדכנות בהתאם לשינויים שחלו בחיי הילד. בנוסף, בתגובת הרשות נמסר כי "מאז ומעולם" תקנות הרישום של משרד הפנים כוללות את השדות "שם האב" ו"שם אם" - ולכן אינן מאפשרות הנפקת תעודות לידה של הורים מאותו המין.

ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, שישב בראש ההרכב שדן בעתירה, כתב בפסיקתו: "במרכז העתירה שלפנינו מצוי אחד האירועים המשמעותיים והמכוננים בחייו של אדם: הפיכתו להורה לילד. בשנים האחרונות, נוכח ההתפתחויות והתמורות הרבות שחלו בהקשרים אלה, נדרש בית משפט זה מספר פעמים לשאלות עקרוניות שהתעוררו ביחס להסדרתה של הורות לא ביולוגית".

בית המשפט העליון בירושלים
בית המשפט העליון בירושלים | צילום: רויטרס

בנימוק לקביעתו כי יש לקבל את עתירת הנשים ולשנות את תעודות הלידה, הוסיף השופט פוגלמן: "לשיטתי, הפרשנות אותה אני מציע נובעת מתכליתה של תעודת הלידה, ואף יש בה לתת ביטוי לשיקולים של טובת הילד ולשוויון בדין המהותי בין ההורים בתוך התא המשפחתי".

בפסיקתו, קיבל ממלא מקום הנשיא את תשובת משרד הפנים לפיה "תעודת הלידה נועדה לשקף את מצב הדברים הנוגע ליילוד ביום לידתו". עם זאת, הוסיף כי יש לדחות את עמדת המדינה לפיה "תעודת הלידה נועדה לשקף אך הורות ביולוגית".

השופט אלכס שטיין כתב: "לטעמי, במקרה של תא משפחתי המורכב מזוג הורים מאותו מין הרישום בתעודת הלידה של ילדם או של ילדתם, אשר בא מכוחו של צו הורות רטרואקטיבי, צריך להיעשות במתכונת של 'הורה/הורה', 'אב/אב' או 'אם/אם' – לפי בקשת ההורים החוקיים של היילוד".

שופט העליון עוזי פוגלמן
ממלא מקום נשיא העליון, השופט עוזי פוגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר בתגובה להחלטת בג"ץ: "החלטה היסטורית חשובה של בג״צ. ב-2024 משפחה היא משפחה ואהבה היא אהבה. מדינת ישראל חייבת להמשיך לחתור לשוויון זכויות של הקהילה הגאה, גם באמצעות מהלכי חקיקה".

חברת הכנסת מירב כהן (יש עתיד) הגיבה: "החלטה מרגשת של שופטי בג"ץ שקבעו שוב את המובן מאליו - משפחה אוהבת היא משפחה אוהבת, לא משנה מה ההרכב שלה". בנוסף הבטיחה: "נמשיך לחתור לשוויון מלא בכל התחומים, גם בחקיקה".

ח"כ מירב כהן
ח"כ מירב כהן | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת "משפחה חדשה", מסרה בתגובה לפסק הדין: "זו אבן דרך נוספת וחשובה במאבקן של משפחות רבות בישראל לזכות בהכרה. המשפחה החדשה היא מגוונת, יש בה מבנים שונים, אבל המהות לא השתנתה: תא משפחתי שמבוסס על אהבה, אחריות ונאמנות. פסק הדין מבטא את רצון החברה והוא ראוי, כי ממילא מה ערך יש לרישום כזה או אחר? הרי המהות היא החיים עצמם. אל לה למדינה להתערב בתא המשפחתי הפרטי שלנו".

עוד מסרה: "הטענה של משרד הפנים כי הוא רושם הורות ביולוגית בלבד, היא מופרכת מיסודה. כך לדוגמא, אצל בני זוג הטרוסקסואלים אין ידיעה ביולוגית וודאית כי האב הוא האב הביולוגי ולא רק שתמיד הוא ירשם אלא אסורה בדיקת DNA אם מדובר בזוג נשוי. לכן עדיף היה למשרד הפנים שלא לטעון טענה מעין זו".