פרשת הצוללות: בכירים במערכת הביטחון מבקשים להעיד בפני המבקר

התנועה לטוהר המידות פנתה ליועמ"ש ולמבקר אנגלמן בבקשה להרחיב את החקירה, והציעה את עדותם של האלוף עמוס גלעד ואחרים בתיק 3000. בעבר התנגד מנדלבליט לקיים ביקורת על התנהלות החקירה

זמן צפייה: 01:20

פרשת הצוללות: חמישה בכירים לשעבר במערכת הביטחון מבקשים להעיד בפני מבקר המדינה במסגרת פרשת הצוללות, כחלק מהמאמצים להרחיב את החקירה בפרשה. המבקר הקודם, השופט בדימוס יוסף שפירא, ביקש לקיים ביקורת על החקירה – אך היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התנגד לכך.

מוקדם יותר היום (רביעי) פנתה התנועה לטוהר המידות ליועמ"ש ולמבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בבקשה להרחיב את החקירה, והציעה את עדויותיהם של האלוף עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון – ובכירים נוספים.

לפני כחודשיים הפרקליטות החליטה להגיש כתב אישום כפוף לשימוע נגד מפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום, ראש הסגל לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו דוד שרן, השר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג ועד המדינה לשעבר מיקי גנור בגין שוחד. עורך דינו לשעבר של ראש הממשלה, דוד שמרון, יואשם כפוף לשימוע בהלבנת הון במסגרת פרשת הבנק השוויצרי, שהיה תולדה של פרשת הצוללות. כזכור, הפרשה נחשפה על ידי רביב דרוקר בחדשות 13.

עוד בחדשות 13:

סגן ראש המל"ל לשעבר שב לארץ ונחקר במסגרת פרשת הצוללות

פרקליט המדינה על פרשת הצוללות: "לא נירתע מלהילחם בשחיתות"

החשיפה שהסעירה את ישראל: צפו בתחקיר המקור על פרשת הצוללות

נתניהו יוצא מהצוללת בנמל חיפה
נתניהו יוצא מהצוללת בנמל חיפה | צילום: רויטרס

הפרשה המכונה "תיק 3000" מתייחסת לחקירה פלילית שבמסגרתה נחקר חשד להטיית מכרזים הקשורים לרכש צוללות וספינות מחברת "טיסנקרופ" הגרמנית, בין השנים 2017-2009. בפרשה זו נחקרו מקורבים לנתניהו ונגד חלק מהם המליצה המשטרה להגיש כתב אישום באשמת שוחד, מרמה והלבנת הון.

לפני כשנה הודיעה המשטרה על המלצתה להגיש כתב אישום נגד בכירים בפרשה, בהם שלושה ממקורבי ראש הממשלה - שמרון, בר יוסף ודוד שרן - לשעבר ראש הסגל בלשכת נתניהו. כמו כן, המשטרה המליצה להעמיד לדין את מרום, השר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג ושייקה ברוש. לעומת זאת, נגד מקורב נוסף של נתניהו, יצחק מולכו, לא נתגבשה תשתית ראייתית.

המשטרה מסרה כי לפי ממצאי החקירה, במהלך השנים סיפק התאגיד הגרמני "טיסנקרופ" למדינת ישראל חמש צוללות, אשר נמצאות בשירות פעיל כחלק ממערך הצוללות של חיל הים, כאשר עד שנת 2009 תא"ל במיל' ישעיהו (שייקה) ברקת, שימש כנציג התאגיד מול מדינת ישראל.

מיקי גנור בבית המשפט
מיקי גנור בבית המשפט | צילום: חדשות 13

במהלך שנת 2009 הוחלף במפתיע ברקת באיש העסקים מיכאל (מיקי) גנור, שנכנס לנעליו והחל לשמש כנציג והמתווך לעניין רכש ושירותים של "טיסנקרופ" מול מדינת ישראל. לטענת המשטרה, ממצאי החקירה מגלים, כי למפקד חיל הים דאז מרום ולמשנה לראש המל"ל דאז בר יוסף, הייתה מעורבות דומיננטית בבחירתו של גנור לשמש כנציג המספנה במקומו של ברקת וזאת מתוך ציפייה לכאורה לקבלת תמורה מגנור במעלה הדרך עבור פועלם ונקיטת פעולות מצדם למימוש ציפייה זו. הנציג אמור היה לקבל אחוזים משווי העסקה, ששוויה מוערך במיליונים רבים.

לפי חוזה שנחתם בין גנור לתאגיד ב-2009, גנור היה זכאי לעמלה של 3.7% מכל העסקאות העתידיות לרכש כלי שיט, למעט עסקת הצוללת השישית, שמלכתחילה לא היה זכאי לעמלה בגינה. בהמשך סוכם כי בכל זאת יקבל עמלה בגובה 2% בגין עסקה זו. בהתאם לכך, החל ממאי 2012 קיבל גנור עמלה מהתאגיד בגין תפקידו כסוכן התאגיד בהשלמת עסקת הצוללת השישית ועסקת ספינות המגן, בסך כולל של כ-10 מיליון אירו.