פרשת הצוללות: השר לשעבר מודי זנדברג הורשע בהפרת אמונים

לאחר שהואשם תחילה בעבירות של קבלת שוחד, מרמה, הלבנת הון ומיסים במסגרת תיק 3000, בהסדר הטיעון שנחתם עמו הוחלט לוותר על סעיף השוחד - והוא ירצה 7 חודשי עבודות שירות

השר לשעבר מודי זנדברג
השר לשעבר מודי זנדברג | צילום: פלאש 90

 בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום (שני) את השר לשעבר אליעזר מודי זנדברג בהפרת אמונים, זאת במסגרת הסדר טיעון בינו לבין פרקליטות מחוז תל אביב. זנברג הואשם בתחילה בעבירות של קבלת שוחד, מרמה, הלבנת הון ומיסים במסגרת תיק 3,000, הידוע גם כ"פרשת הצוללות", ולאחר הרשעתו ירצה שבעה חודשי עבודות שירות.

בהחלטת בית המשפט נכתב כי "על פי כתב האישום המתוקן זנדברג שימש בין השנים 2018-2010 כיו"ר קרן היסוד וקיים יחסי עבודה עם גורמי ממשל רבים. בעקבות רצונו של סוכן תאגיד תיסנקרופ מיקי גנור, אותו הכיר זנדברג, בקבלת מידע הנוגע למגעים בין ישראל לגרמניה לצורך רכישת ספינות מגן מתיסנקרופ ולקידום המגעים, קבע זנדברג שלוש פגישות בין גנור לבין מנהל לשכת ראש הממשלה דאז אייל חיימובסקי, והשתתף בפגישות".

"בנוסף, שוחח זנדברג עם עובדי ציבור עמם היו לו קשרים במסגרת תפקידו בקרן היסוד לצורך קבלת מידע שנועד לסייע לגנור לקדם את עסקאות כלי השיט מתאגיד תיסנקרופ, ולהעבירו לגנור. כמו כן עניין את גנור במיזמים עסקיים שונים. כל זאת, בזמן שגנור, בין השנים 2016-2012, שילם לזנדברג בשבע הזדמנויות סך כולל של 103,000 שקלים".

מיקי גנור
מיקי גנור | צילום: החדשות 13

עוד הוסיף בית המשפט בהודעתו כי "זנדברג פעל תוך שהוא מצוי בניגוד עניינים בין הקשר העסקי המתמשך בינו לבין גנור וקבלת הכספים מגנור, ומודעותו לאינטרסים הכלכליים המשמעותיים בהם אחז גנור באשר לקידום עסקאות כלי השייט מתאגיד תיסנקרופ - לבין תפקידו כיו"ר קרן היסוד, אותו היה עליו לנצל לקידום עניינה של קרן היסוד בלבד.

"בכך, על פי כתב האישום, פגע זנדברג פגיעה מהותית בטוהר המידות, באמון הציבור ובתקינות פעולות המנהל", כך הודעת בית המשפט. כזכור, במסגרת כתב האישום, הודה זנדברג בעבירה של הפרת אמונים בלבד (ללא מרמה), ועונשו יעמוד על שבעה חודשי עבודות שירות וקנס בסך 50 אלף שקלים.

צוללות (ארכיון)
צוללות (ארכיון) | צילום: דו''צ

הפרקליטות קיבלה את טענות סניגוריו של זנדברג, עורכי הדין ירון קוסטליץ, שמחה אלבחרי ומיכל מן ממשרד קוסטליץ, כי זנדברג לא קיבל שוחד, ולא עבר עבירות מרמה, הלבנת הון ומס, שכן מנקודת מבטו הכספים שקיבל מגנור היו בגין שירותים שונים שהעניק זנדברג לגנור, שאינם קשורים לתפקידו כיו"ר קרן היסוד.

עורכי הדין ירון קוסטליץ, שמחה אלבחרי ומיכל מן, המייצגים את זנדברג, אמרו בעת הגשת הסדר הטיעון: "אנו מברכים על כך שהפרקליטות השתכנעה מטענותינו וחזרה בה מכתב האישום המקורי החמור. כעת, משהעננה הוסרה מעל ראשו, יוכל מודי זנדברג להמשיך בחייו"