תיעוד מזירת הדקירה בהוסטל הלהט"בי: רכבו של החשוד ועימות אלים

הצעיר שעל פי החשד נדקר על רקע נטייתו המינית, יצא מניתוח ומצבו מוגדר קשה אך יציב. האגודה למען להט"ב מתגברת את קווי התמיכה לחברי הקהילה, והמשטרה ממשיכה במצוד אחר החשוד

זמן צפייה: 00:59

מתיעוד מצלמות האבטחה בזירת הדקירה שהתרחשה היום (שישי) בתל אביב, ניתן לראות רכב חולף בזירה – שייתכן כי הוא רכבו של החשוד בדקירה. זמן קצר לאחר מכן נראה עימות אלים בין שני אנשים, וייתכן כי מדובר ברגעי דקירת הנער.

בווידאו: תיעוד מזירת הדקירה

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-crime-20190726-1833' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_rlycdgy6' duration='48']

בתום ניתוח בבית החולים "איכילוב", התייצב מצבו של הנער, בן המגזר הערבי, שנדקר פעמים רבות ככל הנראה על ידי קרוב משפחתו על רקע נטייתו המינית. הוא הועבר למחלקת טיפול נמרץ בבית החולים במצב קשה אך יציב.

ביום ראשון תיערך בתל אביב צעדה של הקהילה הטרנסג'נדרית, "נלחמות על החיים" נגד "ההסתה ושיח השנאה המשתוללים בתקופה האחרונה, ונגד שתיקת הממשלה אל מול גילויי ההסתה והאלימות". הצעדה נערכת בשבוע שבו מציינת הקהילה עשר שנים לרצח בבר נוער וארבע שנים לרצח שירה בנקי במצעד הגאווה בירושלים. בשנה שעברה נערכה הצעדה בסמוך לדקירתה של מאיה חדד בתל-אביב.

ממארגני הצעדה נמסר: "כולנו משפחה אחת וניסיון הרצח היום לא היה על רקע משפחתי אלא על רקע להט"בופובי. בדיוק כמו הדקירה של מאיה חדד, בדיוק כמו הדקירה של שירה בנקי ז"ל, בדיוק כמו הירי בבר נוער השבוע לפני עשר שנים. כי אם אחרי עשר שנים, בני נוער מהקהילה הגאה עדיין לא יכולים ללכת בבטחה אפילו בלב תל אביב, הגיע הזמן להשמיע קול צעקה גדול נגד האלימות, נגד ההסתה ונגד הלהט"בופוביה".

עוד בחדשות 13:

נער נדקר מחוץ להוסטל של קהילת הלהט"ב בת"א; מצבו קשה

"לא יודע איך שרדתי": עברו טיפולי המרה – ומעידים על הטראומה

סקר: 45% מהציונות הדתית תומכים בטיפולי המרה

זירת הדקירה מחוץ לבית דרור בתל אביב
זירת הדקירה מחוץ לבית דרור בתל אביב | צילום: חדשות 13

יו"ר העבודה, עמיר פרץ, הגיב לאירוע ואמר: "האווירה הציבורית שפשטה בישראל היא תוצאה של הסתה מתמשכת כנגד הקהילה הלהט״בית", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "אסור שחייהם וביטחונם של נערים ונערות מהקהילה הגאה יהיו הפקר! את התופעה הזו צריך לגדוע באיבה ובכל האמצעים. נפעל למיגור שנאת החינם, ונאפשר לכל אדם לחיות על פי דרכו ללא חשש".

שר המשפטים אמיר אוחנה התייחס לאירוע הדקירה ובחר להסיר את אחריות המדינה מהמקרה. "מבלי להכיר את המקרה הפרטי, אלא מהיכרות עם הפרופיל של החוסים בבית דרור, מדובר באדם צעיר שלא המדינה ולא החברה הישראלית - אלא המשפחה שלו, המסגרת שאמורה להיות הכי אינטימית ומגוננת - הרחיקה אותו ממנה. הלוואי והטרגדיה הנוראית הזאת תהיה כקריאת השכמה, ותביא לתיקון ולקירוב גם במשפחה הזאת, וגם במשפחות רבות נוספות".

ניצן הורוביץ' במסיבת העיתונאים של מפחלגת ישראל הדמוקרטית
ניצן הורוביץ' במסיבת העיתונאים של מפחלגת ישראל הדמוקרטית | צילום: חדשות 13

יו"ר המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץ, התייחס אף הוא לדברים, ואמר: "העובדה שתקיפה כזו התרחשה במקום שאמור להיות בית מוגן עבור בנות ובני נוער מהקהילה הגאה ממחישה את עומק הסכנה. בישראל של 2019 צעירים רבים נאלצים לברוח מבית משפחתם ואף חשופים לאלימות קשה. מדובר בדיני נפשות של ממש. הרשויות חייבות להלחם בדבר באמצעות מערכת הרווחה ובמקביל לשים סוף להומופוביה, לדעות הקדומות ולשנאה באמצעות חינוך".

המרכז הגאה של עיריית תל-אביב-יפו אמר בתגובה לאירוע: "פשעי שנאה הם פשעי שנאה ולא משנה מי היד שאחזה בנשק. היום התבצע בתל-אביב פשע שנאה שצמח על רקע להט"בופובי ועל רקע שיח מתמשך נגד הקהילה וחבריה. הנערות והנערים בבית דרור נמלטים ממציאות בלתי אפשרית בה נשקפת לעתים קרובות סכנה ממשית לחייהם ומגיעים למקלט בטוח, תומך ומסייע. האחריות שלנו כחברה היא להיות כל הזמן מקלט מפני שנאה, אלימות ולהט"בופוביה. המרכז הגאה תל-אביב-יפו מחזק את ידי אחינו ואחיותינו ב"בית דרור" וקורא כל חברות וחברי הקהילה הלהטבית שחוששים מפני אלימות או פגיעה מצד הסביבה או המשפחה שלהם לפנות לסיוע".

חן אריאלי במסע"ת של הלהט"ב להצגת דרישות הקהילה
חן אריאלי במסע"ת של הלהט"ב להצגת דרישות הקהילה | צילום: חדשות עשר

חן אריאלי, סגנית ראש העיר תל-אביב-יפו, ומחזיקת תיק הרווחה: "השעות האחרונות החזירו אותנו עשר שנים אחורה אל הלילה הארור של הירי בבר-נוער וארבע שנים אחורה אל הסכין שננעצה בגבה של שירה בנקי. זו שוב אותה סכין, מגואלת בשנאה, בהסתה, בשיח אלים, בדה לגיטימציה. זו הסכין שננעצת בלבנו בכל פעם שמנהיג דתי, לא משנה מאיזו דת, מכנה אותנו סוטים וחולים, שארגונים פוליטיים מציפים את הרחובות בכרזות ובהפגנות נגד המשפחות שלנו, בכל פעם שצעירה טרנסית סופגת אלימות אקראית, רק מפני שהיא מי שהיא".

"כל שיח של שנאה והסתה, בכל שפה, בכל דת, מזין את השנאה והאלימות כלפינו", המשיכה. "זו אותה הרוח. וזו אותה המשפחה שנדקרת. המשפחה הלהט"בית. נתייצב מול האלימות וההסתה חזקות ומאוחדות ונגן על עצמנו. מערך הרווחה של עיריית תל-אביב-יפו מלווה את המקרה מקרוב ומושיט את הסיוע הנדרש".

זירת האירוע בה נדקר צעיר בן 17
זירת האירוע בה נדקר צעיר בן 17 | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

מוקדם יותר כאמור, נדקר נער בן 17 מחוץ להוסטל "בית דרור" של קהילת הלהט"ב בשכונת התקווה שבתל אביב. צוות מד"א פינה אותו לבית החולים איכילוב כשהוא במצב קשה, וסובל מדקירות רבות. לאחר ניתוח התייצב מצבו של הנער, והוא הועבר לטיפול נמרץ במצב קשה אך יציב.

המשטרה חוקרת את נסיבות האירוע, החשוד טרם נתפס ומתנהל אחריו מצוד. מבדיקה ראשונית עולה כי החשוד בדקירה יצא מרכב שחנה בסמוך – ותקף את הנער. הרקע לאירוע נבדק כאמור, וייתכן כי מדובר בסכסוך משפחתי על רקע נטייתו המינית. במקביל, נבדקים כיווני חקירה נוספים.

הקו החם ללהט"בים זמין עד שעות הלילה במספרים 054-9119726 ו-054-9119718