"ניסיון להפיכה שלטונית": 15 שנות מאסר לתושב ואדי ערה שהורשע בטרור

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר 15 שנות מאסר בפועל מוחמד מהדי אגבאריה, שהורשע בניסיון רצח ועבירות נוספות במהומות שפרצו באום אל-פחם במהלך מבצע "שומר החומות". בהכרעת הדין כתבו השופטים: "מעשים מסוג זה אינם אלא מעשי התרסה כלפי המשטר והשלטון"

התפרעות צעירים ערבים בשפרעם
שומר החומות בשפרעם, ארכיון | צילום: דוברות המשטרה

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (חמישי) 15 שנות מאסר בפועל על הנאשם מוחמד מהדי אגבאריה, תושב מעאויה שבוואדי ערה, שהורשע בשורת מעשי טרור, בהם ניסיון לרצח, החזקה ופעילות בנשק, תקיפה וחבלה במהלך מבצע "שומר החומות".

אגבאריה הורשע על פי הודאתו בשני אישומים בהם אירועים שהתרחשו בעיצומו של המבצע הצבאי. על פי האישום הראשון, במשך מספר שנים החזיק אגבאריה אקדח, שתי מחסניות וכדורים לאקדח שלא כדין.

במהלך המבצע התקהלו רבים בשעת לילה בצומת עין איברהים הסמוכה לאום אל-פחם, הבעירו פחים וצמיגים בכביש ויידו אבנים לעבר שוטרים תוך הפרת הסדר הציבורי באופן שהטיל אימה על הציבור.

הפרות סדר בכפרים ערביים בצפון
הפרות סדר בצפון | צילום: דוברות המשטרה

על רקע אמונתו של הנאשם שכוחות הביטחון הישראליים פגעו בקדושת מסגד אל-אקצא, החליט אגבאריה לירות בשוטרים ולגרום להם חבלה חמורה. דקות לאחר מכן הגיע אגבאריה למקום התפרעות נוסף שם ירה באקדח מרכבו לעבר השוטרים.

על פי האישום השני, אנשי כוחות הביטחון הגיעו סמוך לבית מגוריו של אגבאריה כדי לעצור אותו. כשהגיעו לדלת הבית ניגש הנאשם למערום רעפים שהיה על גג הבניין בו הסתתר, כדי להשליך את הרעפים על ראשי אנשי כוחות הביטחון. אגבאריה נטל רעף כבד והטיחו לעברם, וזה פגע בראש אחד מאנשי כוחות הביטחון. מיד לאחר מכן הטיח הנאשם מטח רעפים לעבר אנשי כוחות הביטחון.

עו"ד יאיר גויכמן מפרקליטות מחוז חיפה הוסיף בטיעונים: "מדובר בעבירות מן החמורות בספר החוקים שבוצעו ברצף של יומיים; רצף זה מלמד על גמירות דעת מצדו של הנאשם לפגוע בכוחות הביטחון, מה שמלמד כשלעצמו על תפיסת עולם ועל נכונות אקטיבית לפגוע בגוף ובנפש על רקע תפיסה זו".

בהכרעת הדין כתבו השופטים: "בחברה דמוקרטית יש מקום להפגנות, למחאות ולהבעת דעה. דא עקא, שום חברה דמוקרטית לא תוכל לספוג מעשי אלימות כה קשים, ומשולחי רסן דוגמת אלו שבוצעו בידי הנאשם שלפנינו".

עוד הוסיפו השופטים: "באורח נס, המעשים החמורים אשר בעשייתם הורשע הנאשם שלפנינו, לא גרמו לפגיעה בנפש או לפגיעה חמורה בגוף. דומה, שזו הנסיבה המשמעותית היחידה לקולה הניצבת לזכותו בבואנו לגזור לו עונש. מעשים מסוג זה אינם אלא מעשי התרסה כלפי המשטר והשלטון. הם מהווים ניסיון לבצע הפיכה שלטונית בכוח הזרוע. טעם זה אף הוא מחייב הטלת ענישה מחמירה וכואבת וזוגם כוונת המחוקק עת קבע שמעשים המבוצעים ממניע לאומני או גזעני ראויים לענישה חמורה יותר".