נתניהו בביהמ"ש: "יש הרבה חיילים מס' 1, מיקי זוהר נאמן"

רה"מ העיד במסגרת התביעה שהגיש נגד העיתונאי בן כספית, שטען כי נתן לכאורה הטבה במיליונים ליועץ המשפטי לכנסת לשעבר, איל ינון, שבת זוגו היא המשנה ליועמ"ש שעוסקת בתיקיו המשפטיים: "לא עוקב אפילו אחרי המשפט שלי, אין לי זמן". בחוץ: מאות מפגינים שקראו "בושה"

זמן צפייה: 03:10

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע הבוקר (ראשון) לבית משפט השלום בתל אביב, שם מתנהל דיון ההוכחות בתביעת לשון הרע שהגיש נגד העיתונאי בן כספית ב-2018, שאותו תבע יחד עם עורך מעריב דורון כהן והמו"ל אלי עזור על סכום של 200 אלף שקלים, בגין טור שפורסם ב-21 בדצמבר באותה שנה, שבו טען כספית כי נתניהו נתן לכאורה הטבה בסך 6 מיליון שקלים ליועץ המשפטי לכנסת לשעבר, איל ינון, שבת זוגו עו"ד עמית מררי היא המשנה ליועצת המשפטית לממשלה שעוסקת בתיקיו המשפטיים של ראש הממשלה. מחוץ לבית המשפט התקיימה הפגנה של מתנגדי נתניהו. בתום הדיון הוחלט כי הצדדים ייפגשו בניסיון להגיע לפשרה ויודיעו תוך 10 ימים אם הצליחו. אם לא, בית המשפט יקבל החלטה.

ראש הממשלה אמר בדיון: "השאלה היא איך אני נלחם בכזביו של בן כספית ודומיו. יש כאלה מאות, צבאות". נתניהו נשאל על-ידי עורך הדין של כספית אם התאכזב מהצוות המשפטי שמונה בעניינו - והשיב: "לא עסקתי בזה". עוד אמר ראש הממשלה: "לא קראתי את הכתבה. מי שהפנה את תשומת לבי היה יונתן אוריך, משום שהייתה כתבה כל כך חריגה וכוזבת וחמורה. כמות הכזבים נגדי ונגד משפחתי היא ברמה שלא תיאמן. אין לזה שום הקבלה בעולם המערבי. מנסים להאשים אותי בניסיון לשחד צוות משפטי".

הפגנה מחוץ לבימ״ש השלום בשוקן בתל אביב, שם העיד נתניהו
הפגנה מחוץ לבימ״ש השלום בשוקן בתל אביב, שם העיד נתניהו

עו"ד רז בן דור אמר כי כספית הציע לנתניהו להגיב על הדברים או אף להסיר את הפסקה המדוברת מהטור, אך זה בחר להתעלם ולתבוע. נראש הממשלה השיב: "דיבה שיוצאת לחלל האוויר, לא יוצאת. אם תשאל מאה אנשים ברחוב מה הם חושבים על הפרסום, מאה מתוכם יגידו שלא מדובר בהבעת דעה אלא בקביעת עובדה, שראש הממשלה ניסה לשחד אנשים שאני לא יודע מי הם. כל דבר שנאמר כאן הוא חיבור בין טענה שקרית לטענה שקרית לעובדה, כאילו אני שיחדתי או ניסיתי לשחד מישהו מצוות התביעה במיליונים".

עו"ד בן דור המשיך ושאל את נתניהו: "הפרסום של בן כספית עסק בנושאי אקטואליה, בענייני דיומא. אתה בחרת לרדת לפסים אישיים בפוסט שלך ולהכפיש את אחיו. האם זה נראה לך ראוי?". ראש הממשלה השיב: "הוא אמר עליי דבר שקר, הוציא עליי דיבה חמורה. זה לא דבר אמיתי שלא נעים לשמוע, אלא דבר שקר. הוא הלך וירה חץ. אני לא מתחיל לאזן את החשבון שלי מולו, אני לא זוכר את הפוסט, אני עוסק בעניין הספציפי הזה - האם העניין הזה הוא אמת או שקר. הוא ייצר כאן מצג שווא, הוא ייצר שקר".

שלט מחאה מחוץ לבית המשפט
שלט מחאה מחוץ לבית המשפט

לפי התביעה, כתב כספית בטור: "מררי היא המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, אבל גם בת זוגו של היועמ"ש של הכנסת, עו"ד איל ינון. למה זה מעניין? אה, כי לא מזמן קיבל ינון מהכנסת הטבה בסך 6 מיליון שקל, ברגע האחרון בטרם יפרוש מתפקידו. את ההטבה הזו (הצמדת תנאי הפנסיה התקציבית לתנאי שופט) הוביל, דחף, אישר וחוקק אחד בשם מיקי זוהר, משליחיו היעילים יותר של ראש הממשלה".

עוד נכתב בתביעה: "לא ניתן היה להתעלם מהשקר הבוטה שהובא בכתבה בנוגע להטבה שניתנה לעו"ד איל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת, אותה קשר הנתבע – ללא כל תשתית ויסוד ובאופן שקרי לחלוטין – לצירופה של בת זוגו של ינון, עו"ד עמית מררי, המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, לצוות המורחב שמינה היועץ המשפטי לממשלה לצורך ניתוח הראיות וקבלת החלטה בחקירות המתנהלות נגד ראש הממשלה".

נתניהו פנה בדברים לעו"ד בן דור, שהתעקש על כך שנתניהו ידע על הפרסומים לפיהם מררי תמונה לצוות התביעה: ״תחשוב בהיגיון -  שאני אגיש תביעה בבית המשפט ללא ידיעה ברורה שטופלים עליי את הדבר השקרי הזה? אם אתה לא מאמין בצדק - אל תבא הנה. הדברים האלה הם שקר. אל תקבע עבורי שראיתי את הכתבה. יועצי מעידים שהם לא היו לידי. היקף הפרסומים עליי עצום, קשה לעקוב אחרי כל השמצה".

השופטת איתגרה את את ראש הממשלה ושאלה אותו "האם לא סביר שיובאו לידיעתך פרסומים של כתבים בולטים בכלי התקשורת?". נתניהו ענה בתגובה כי ״אני לא עוקב אפילו אחרי המשפט שלי. אין לי זמן לעקוב אחריו״.

בתגובה לקביעה זו של נתניהו, החלו עו"ד בן דור וראש הממשלה להתנצח.

עו"ד בן דור: "אמרת שאתה לא עוקב אחרי המשפט שלך, אבל ראיתי בדף הפייסבוק שלך שלא מזמן העלית דיווחים משם. אתה כן עוקב, אבל אולי לא באדיקות".

ראש הממשלה נתניהו: "העליתי, זה לא אומר שאני עוקב. אתה לא יודע שאצל אנשי ציבור העלאת פוסטים נעשה על ידי אנשים אחרים?"

בן דור: אמרת שאתה לא קורא עיתונים, אבל ב-2014 שיתפת כותרת ראשית במעריב".

נתניהו: "הצוות שלי פרסם. אם מישהו חושב שראש הממשלה עוקב אחרי כל פרסום שלו במדיה, הוא טועה. 'לא עוקב' לאו דווקא אומר שאני לא מקבל מעת לעת דיווחים. כשעורך הדין שלי שואל אותי בסוף השבוע האם עקבתי אחרי המשפט שלי ואני עונה שלא, הוא שואל - 'איך אתה לא עוקב'?"

בן דור: "כשמיקי זוהר, חבר כנסת מקורב אליך, מקדם חוק - אפשר לטעון שזה נעשה על דעתך ואף בשליחותך".

נתניהו: "רוב הדברים שהוא ואחרים מקדמים לא מגיעים אליי. הרבה פעמים קרה שרצו לעזור לי יותר ממה שאני רציתי. היו פעמים שאני חשבתי שזה יפגע בי והם חשבו שזה יעזור. חבר הכנסת מיקי זוהר הוא אדם עצמאי וחבר ליכוד, ולשמחתי, כמו רבים מחברי התנועה, הוא נאמן למפלגה בראשותי. לא הנחיתי אותו, לא ביקשתי ולא ידעתי שהוא עושה את זה. האם כל דבר שהוא עושה הוא תוצאה של נאמנות אליי? התשובה היא לא. באופן כללי, האם הוא נאמן בליכוד ומקובל עליי? כן".

בן דור: "הוא רואה את עצמו יותר מנאמן לך, הוא מעיד על עצמו שהוא חייל מספר 1".

נתניהו: "יש הרבה חיילים מספר 1, צפוף שם".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר
שר התרבות והספורט מיקי זוהר | צילום: חדשות 13

לאחר מכן, התביעה הראתה לראש הממשלה קטע מהתכנית “מהמקור”, המציג את מיקי זוהר מדבר על הנאמנות שלו לנתניהו. נתניהו בתגובה טוען כי לא צפה בתכנית המדוברת. הוא שואל את עו"ד בן דור: "אתה רוצה להגיד לי שהוא מבצע את כל מה שהוא? זה שקר מוחלט. הוא אכן נאמן. מי עוסק בחקיקה שלו על אייל ינון? על 99% מהדברים שהוא עושה בוועדת הכנסת לא היה לי מושג".

בן דור: "יש משהו שאתה כן יודע?"

נתניהו: "לא זוכר... נראלך שראש ממשלה יעקוב אחרי כל מה שקורה בוועדות? עוקב רק אם יש ערך חריג".

עו"ד בן דור הראה לנתניהו את חתימתו על הצעת החוק של מיקי זוהר ושואל:  "אז אתה למעשה חותמת גומי?"

נתניהו: "חותמת גומי או לא, זה מה שקורה. חותמים וזהו. אני אגלה לכם סוד מדינה בבית המשפט: לדורותיהם, ראש הממשלה יו"ר הכנסת והנשיא חותמים על אלפי חוקים ואין להם שום מודעות למעט מקרים חשובים במיוחד, ובמקרה זה העוזרים מדגישים זאת בפתק. אני אגיד לך מה הנוהל - אתה מגיע לשם, פוגש שורה של חכים ושרים ומצביעים לפי מה שהסיעה והנהלת הקואליציה מחליטה. לא עוברים חוק חוק. כשאתה מגיע להצביע אתה לא יודע על החוקים אם הם לא שלך. כך נהוג 75 שנה.

"זה היה בעייתי אם לי היה חלק בחוק המדובר, אם אני הייתי שולח את מיקי זוהר לקדם את החוק הזה. מקשרים כאן בין דברים שקריים לדברים שקריים. זאת דיבה פר אקסלנס".

בנתיים, המפגינים המשיכו לעמוד מחוץ לדלתות בית המשפט בשוקן. תומך רפורמה תקף את המפגינים שבאו לתמוך בכספית ולבסוף נעצר.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2304231119' autoplay='0' credit='קרדיט: המילואימניקים של מערך המ״מ' desc='' poster='' kid='1_1tk2q544' duration='']

הבאים לעלות על דוכן העדים הם ניר חפץ ויוסי לוי - יועציו לשעבר של ראש הממשלה, ובן כספית, העיתונאי שנתבע על ידי נתניהו. לאחר עדות קצרה ולא רלוונטית של לוי (שהובאה על מנת להוכיח שאין מינויים העוברים ללא אישורו של נתניהו) - עו"ד עמית חדד החל לתחקר את כספית.

עו"ד עמית חדד: "תאשר לי שלפני הפרסום שלך, לא פנית לקבל תגובה מרה"מ בנוגע לפרטים שפרסמת."

בן כספית: "מאשר. לא שוחחתי איתו. לגבי מי מטעמו, מדובר בחיסיון מקורות".

חדד: "אתה לא יודע אם הוא קרא את הכתבה של חן מענית על המינוי של מררי?"

כספית: "הסיכוי שהוא לא קרא ידיעה כזאת דרמטית שואפת לאפס".

חדד: "אבל אין לך ידיעה כזאת".

כספית: "ידיעה אישית - לא. פרשנות - כן".

חדד: "האם אתה יודע שמיקי זוהר קידם את החוק הזה באופן אישי?"

כספית: "אם תרד לרחוב ותשאל מאה אנשים, כולם יענו לך שכן. כל אדם סביר שעקב אחרי התקשורת ידע את זה, זוהר התראיין בנושא".

חדד: "האם אתה יודע, מידיעה אישית, שנתניהו הנחה את מיקי זוהר לקדם את החוק הזה?"

כספית: "לא הייתי בחדר אם וכאשר היתה שיחת הנחיה. לעומת זאת, אני כן יודע שמיקי זוהר הוא מקורבו, נאמנו, שליחו הפוליטי, האיש למשימות מיוחדות. לא כתבתי בשום מקום במפורש שאני יודע שהיתה פה הנחיה, אלא על סיטואציה שנוצרה. על העובדות אין מחלוקת, היתר זה פרשנות שלכם. אם הייתי טוען שמישהו הניע מישהו, הייתי מבקש תגובה. ראיתי בפרסום הזה ציון של עובדות שפורסמו. מיקי זוהר הוא השליח הפוליטי של ראש הממשלה, שחתום על החוק".

חדד: "גם נשיא המדינה ויו"ר הכנסת נתנו הטבת מיליונים לאיל ינון?"

כספית: "לא. מדובר בראש ממשלה - שבניגוד אליהם הוא חולש על הליכי החקיקה, שמקדם החוק הוא שליחו. אני כתבתי על מצב שנוצר, מניתי עובדות, שלא אני פרסמתי. אי אפשר לחלוק על העובדות. לא האשמתי אותו בשום עבירה פלילית ואפילו לא חשבתי על זה. אני עיתונאי 37 שנה, אני יודע שאם אני כותב משהו, הכי קל לשלוח וואטסאפ לדובר ולקבל תגובה. אין פה דילמה אפילו. אני תיארתי מצב, הצבתי עובדות, לא הייתי בתוך החדר ולא שמעתי את השיחה שבה ניתנה הוראה".

חדד: "אתה כתבת שינון קיבל הטבת מליונים מרה״מ".

כספית: "אני תיארתי מצב. המילה שוחד לא מופיעה, המילה הנחה לא מופיעה".

חדד: "למה הבאת אנשים מהעבר, ולא זימנת עדים רלוונטים כמו טופז לוק, יונתן אוריך ואחרים?"

כספית: "אתה שואל ברצינות? אנשים שעובדים עכשיו עם ראש הממשלה לא יעידו נגדו. האובססיה לתקשורת היא לא הולכת ונחלשת עם השנים, בעיקר כשאתה הופך לנאשם. אני מציע שבית המשפט יזמן את יואב הורוביץ (לשעבר ראש הסגל, שתועד בהפגנות וגם התראיין לוורטר), ונשאל אם יש סיכוי אחד למיליארד שנתניהו לא ידע על כותרת ראשית כזאת".

חדד: "מאז תחילת החקירות יש לך אג’נדה ברורה שקוראת להגיש כתב אישום נגד נתניהו. המטרה שלה בסך הכל הייתה לצבוע את ראש הממשלה".

כספית: "מופרך לגמרי".

חדד: "משנת 2016 אתה נמצא בקשר עם המשטרה בקשר למה שיהיה לימים תיק 1000".

כספית: "תפקידי להיות כלב השמירה של הדמוקרטיה.  לאורך השנים נשאלתי על ידי המשטרה גם בכל הקשור לאהוד ברק כל פעם שהמשטרה תבקש לסייע בניקוי אורוות - אני עושה זאת".