8 חודשים אחרי שסלומון טקה נורה למוות: נפתח משפט השוטר היורה

משפטו של ע', קצין המשטרה שהרג את הצעיר ממוצא אתיופי בחודש יוני האחרון, החל בבית משפט השלום בחיפה. משפחתו של טקה הגיעה לדיון. השופט: "אלימות, הפגנות ותקשורת לא ישפיעו על ביהמ"ש""

זמן צפייה: 00:48

משפטו של ע', קצין המשטרה שירה למוות בסלומון טקה, נפתח היום (ראשון) בבית משפט השלום בחיפה - זאת לאחר שלפני כשבועיים הוגש נגדו כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות. אביו ואחיותיו של טקה הגיעו לדיון.

במהלך הדיון התפתחה מהומה מצד חבריו של טקה, שצעקו: "רוצח. בושה וחרפה. אין לכם בושה? על רוצח אתם מגינים. באתם לחפות על חבר שלכם".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-1602201027' autoplay='0' credit='' desc='מהומה במשפט השוטר שירה בסלמון טקה' kid='1_65oaf3in' duration='26'']

השופט ד"ר זאיד פאלח אמר לפני פתיחת המשפט: "אני אשמע את העדים ואני אצא לסיור בשטח. אני חייב לראות איפה קרה המקרה, איפה היה הירי. לסיור הזה יתלווה אלי הנאשם. אני רוצה להבהיר, שעל בית המשפט אלימות והפגנות לא משפיעות, וגם התקשורת לא משפיעה. הדבר היחיד זה ראיות. צר לי על האובדן אבל זה לא קשור להכרעה שלי בתיק".

"שלא יהיה לאף אחד ספק", הוסיף השופט, "אם צריך לזכות את הנאשם אני לא אהסס. אם צריך להרשיע אותו אני לא אהסס".

השוטר המואשם בהריגת סלמון טקה בבית המשפט
השוטר המואשם בהריגת סלמון טקה בבית המשפט | צילום: חדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גנץ: "נקים ממשלה עם רוב יהודי – או אחדות בלי נתניהו"

בתגובה לירי הרקטות לעבר עוטף עזה: צה"ל תקף ברצועה

חפץ נזרק לעבר רה"מ באסיפת בחירות בנתניה – אישה עוכבה לחקירה

חברת מועצת העיר חיפה, נעמה לזימי (העבודה), הגיעה לדיון ואמרה: "עיריית חיפה תנציח את סלומון טקה ז"ל".

בכתב האישום צוין כי קצין המשטרה גרם ברשלנות למותו של טקה, כאשר רשלנותו באה לידי ביטוי בעיקר בכך שביצע ירי לעבר האספלט, ולא הסתפק בירי אזהרה באוויר לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד - והכול בניגוד לפקודות המשטרה המחייבות בנושא ולנהלי המשטרה.

אביו של סלומון טקה בדיון בבית המשפט
אביו של סלומון טקה בדיון בבית המשפט | צילום: אלי לוי, חדשות 13
אביו ואחיותיו של סלומון טקה בדיון בבית המשפט
אביו ואחיותיו של סלומון טקה בדיון בבית המשפט | צילום: אלי לוי, חדשות 13

עו"ד יאיר נדשי, המייצג את השוטר, אמר היום: "לקצין המשטרה נעשה עוול משווע עת הוגש נגדו כתב אישום פגום ופסול על לא עוול בכפו. כפי שעולה אף מכתב האישום, הקצין נקלע בעל כורחו לסיטואציה קשה בה נשקפה לו ולמשפחתו סכנת חיים מוחשית ומיידית ורק לאחר שלא נותרה בידו ברירה אחרת הוא עשה שימוש בנשקו האישי לצורך הדיפת הסכנה. הטענות לפיהן הירי בוצע בניגוד לנהלי הפתיחה באש וכי, לכל היותר, היה על השוטר לירות באוויר או לשטח אחר אינן נכונות".

"בסיטואציה המורכבת אליה נקלע פעל השוטר באופן מקצועי ואמיץ כפי שמצופה מכל שוטר במשטרת ישראל. ברור לכל כי השוטר לא ביקש לפגוע במנוח או במי מחבריו וכל רצונו היה להרתיע אותם", הוסיף. "לדאבון הלב, בני הקהילה האתיופית בישראל ואחרים מיהרו לכנות את השוטר 'רוצח' ולקרוא לנקמת דם ובכך אך הוסיפו לעוול שנגרם לשוטר. ראוי שאותם אנשים יתנצלו ושמנהיגי הקהילה יצאו בקריאה חד משמעית לחדול מכל גילויי אלימות".

"הגיע העת לומר את האמת! האמת היא שהמנוח וחבריו הם שנושאים באחריות לתוצאה הטראגית נוכח התנהגותם הברוטלית והאלימה כלפי השוטר", טען עורך הדין. "כל זאת משום שהשוטר ביקש לסייע לקטין שנסחט על ידי המנוח וחבריו לאור יום על רקע עסקת סמים. השוטר ומשפחתו שמים את מבטחם בבית המשפט שיעשה עמם משפט צדק ויוציא את האמת לאור".

זירת הירי בסלומון טקה, קריית חיים
זירת הירי בסלומון טקה, קריית חיים | צילום: חדשות 13

בחודש נובמבר הוגש כתב חשדות נגד השוטר. לפי השתלשלות האירועים שתוארה בכתב החשדות, קצין המשטרה, שלא היה בתפקיד, הגיע בשעות הערב לפארק ציבורי בקריית חיים עם אשתו וילדיו. בפארק היו גם שלושה נערים בגילי 16-14, אשר נפגשו עם נער אחר, כבן 13. אשת החשוד אמרו לו כי ראתה שהנער בן ה-13 מוסר לנערים האחרים כסף, שמעה אותם משוחחים עימו על תשלום נוסף, תוך איום לכאורה, והדבר עורר את חשדה. הקצין הורה לה להמתין עם ילדיהם ברחוב, בעוד הוא ניגש לפארק לבדוק את החשד.

עוד עלה מכתב החשדות כי השוטר ניגש אל בן ה-13 שעמד בסמוך לנערים, הזדהה כאיש משטרה ושאל אותו על שאירע. הנער אישר שמסר לנערים שטר בסך 50 שקלים. השוטר פנה לנערים והורה לאחד מהם לרוקן את תכולת כיסיו. בשלב זה הצטרף סלומון טקה, שהיה כבן 19 בעת האירוע, אל הנערים ושאל את השוטר לזהותו. השוטר הזדהה שוב כאיש משטרה גם בפני המנוח והציג את התעודה המשטרתית, אך בתגובה טען בפניו המנוח כי התעודה מזויפת.

בשלב זה, כך לפי כתב החשדות, הנערים וטקה החלו להקניט את הקצין ולקלל אותו, וכאשר הבחינו כי הוא נושא אקדח, פנה המנוח לחשוד וטען שלא מדובר באקדח אמיתי, תוך שהוא והנערים האחרים הולכים אחרי קצין המשטרה וממשיכים להקניטו ולקללו. הקצין, שחשש שהאירוע עלול להסלים, החליט לעזוב את הפארק והחל ללכת לרחוב הסמוך. שניים מהנערים וטקה המשיכו ללכת אחריו וטקה אף השמיע כלפיו אמירות מאיימות. הקצין התקשר למוקד 100, הזדהה כאיש משטרה וביקש להזמין ניידת למקום תוך שציין שהוא מאוים.

סלומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה
סלומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה | צילום: חדשות 13

בשלב זה הבחין החשוד ברעייתו ושלושת ילדיו ממתינים בקרבת מקום והחליט שלא להמשיך ולהתקרב אליהם, מחשש לשלומם, ונכנס לחניה פתוחה של בית סמוך. בעודו בחניה, הרימו המנוח וחלק מהנערים אבנים. בתגובה, צעק הקצין לעבר הנערים וטקה להוריד את האבנים - אך הם לא נענו.

טקה ונער נוסף יידו אבנים לעבר הקצין, ושתי אבנים פגעו בו וגרמו לו לחבלות. בתגובה, הלך הקצין מהחניה אל עבר מרכז הכביש, בעוד שניים מהנערים וטקה עמדו מולו במרחק מטרים ספורים. הקצין שלף את האקדח, דרך אותו, כיוונו לעבר הנערים במטרה להרתיעם, קרא להם להתרחק לאחור ומיד לאחר מכן, כיוון את אקדחו אל האספלט וירה יריה אחת.

כפי שעולה מחומר הראיות, לרבות מהבדיקה הבליסטית וחוות הדעת של המכון לרפואה משפטית, הקליע פגע באספלט, התפצל, וליבת הקליע ניתזה אל בית השחי של המנוח, חדרה לגופו וגרמה למותו. המנוח החל לרוץ חזרה לכיוון הפארק, אך לאחר ריצה של מספר מטרים בודדים, התמוטט בעודו מדמם.