השוטר שירה למוות בסלומון טקה הואשם בגרימת מוות ברשלנות

המחלקה לחקירות שוטרים דחתה את טענותיו של ע' בשימוע והאשימה אותו בעבירה, לאחר שמכתב החשדות עלה שהוא נהג ברשלנות כשביצע ירי לעבר הקרקע ולא לאוויר בעת האירוע

זמן צפייה: 02:33

מח"ש הגישה היום (שלישי) כתב אישום נגד ע', קצין המשטרה שירה למוות בסלומון טקה, בגין גרימת מוות ברשלנות. המחלקה לחקירות שוטרים דחתה את טענותיו של השוטר בשימוע והאשימה אותו בעבירה.

"ההחלטה התקבלה לאחר בחינה מעמיקה של חומר הראיות, שקלול מכלול נסיבות האירוע והטענות שנשמעו בהליך השימוע בעניינים אלה ואחרים", נמסר ממח"ש.

בכתב האישום צוין כי קצין המשטרה גרם ברשלנות למותו של טקה, כאשר רשלנותו באה לידי ביטוי בעיקר בכך שביצע ירי לעבר האספלט, ולא הסתפק בירי אזהרה באוויר לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד - והכל בניגוד לפקודות המשטרה המחייבות בנושא ולנהלי המשטרה.

לכתבות נוספות בנושא >> 

"תשלחי ניידת, יריתי באדם": ההקלטות מהירי בסלומון טקה נחשפות

אביו של טקה: "רוצים את חומר החקירה – הבן שלי נרצח בדם קר"

מח"ש תאשים את השוטר שירה בסלומון טקה בגרימת מוות ברשלנות

סלומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה
סלומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה | צילום: חדשות 13

לפי הודעת מח"ש, בהחלטה נלקחה בחשבון העובדה שהנאשם היה במקום עם בני משפחתו, הותקף באבנים על ידי טקה ונערים אחרים ואף נפצע באירוע בטרם השתמש באקדחו. עם זאת, נמצא כי יש מקום להעמידו לדין. פרקליטו של השוטר עו"ד יאיר לדשי אמר בתגובה: "מדובר בהחלטה שגויה. לא היה מקום להגיש את כתב האישום לבית המשפט".

בחודש נובמבר הוגש כתב חשדות נגד השוטר. לפי השתלשלות האירועים שתוארה בכתב החשדות, קצין המשטרה, שלא היה בתפקיד, הגיע בשעות הערב לפארק ציבורי בקריית חיים עם אשתו וילדיו. בפארק היו גם שלושה נערים בגילאי 16-14, אשר נפגשו עם נער אחר, כבן 13. אשת החשוד אמרו לו כי ראתה שהנער בן ה-13 מוסר לנערים האחרים כסף, שמעה אותם משוחחים עימו על תשלום נוסף, תוך איום לכאורה, והדבר עורר את חשדה. הקצין הורה לה להמתין עם ילדיהם ברחוב, בעוד הוא ניגש לפארק לבדוק את החשד.

אסף גבאנה, ראש הקהילה האתיופית בקריית חיים, באזכרתו של סלומון טקה
אסף גבאנה, ראש הקהילה האתיופית בקריית חיים, באזכרתו של סלומון טקה | צילום: חדשות 13

עוד עלה מכתב החשדות כי השוטר ניגש אל בן ה-13 שעמד בסמוך לנערים, הזדהה כאיש משטרה ושאל אותו על שאירע. הנער אישר שמסר לנערים שטר בסך 50 שקלים. השוטר פנה לנערים והורה לאחד מהם לרוקן את תכולת כיסיו. בשלב זה הצטרף סלומון טקה, שהיה כבן 19 בעת האירוע, אל הנערים ושאל את השוטר לזהותו. השוטר הזדהה שוב כאיש משטרה גם בפני המנוח והציג את התעודה המשטרתית, אך בתגובה טען בפניו המנוח כי התעודה מזויפת.

בשלב זה, כך לפי כתב החשדות, הנערים וטקה החלו להקניט את הקצין ולקלל אותו, וכאשר הבחינו כי הוא נושא אקדח, פנה המנוח לחשוד וטען שלא מדובר באקדח אמיתי, תוך שהוא והנערים האחרים הולכים אחרי קצין המשטרה וממשיכים להקניטו ולקללו. הקצין, שחשש שהאירוע עלול להסלים, החליט לעזוב את הפארק והחל ללכת לרחוב הסמוך. שניים מהנערים וטקה המשיכו ללכת אחריו וטקה אף השמיע כלפיו אמירות מאיימות. הקצין התקשר למוקד 100, הזדהה כאיש משטרה וביקש להזמין ניידת למקום תוך שציין שהוא מאוים.

הוריו של סולומון טקה במסע''ת באונ' בר אילן
הוריו של סולומון טקה במסע''ת באונ' בר אילן | צילום: חדשות 13

בשלב זה הבחין החשוד ברעייתו ושלושת ילדיו ממתינים בקרבת מקום והחליט שלא להמשיך ולהתקרב אליהם, מחשש לשלומם, ונכנס לחנייה פתוחה של בית סמוך. בעודו בחניה, הרימו המנוח וחלק מהנערים אבנים. בתגובה, צעק הקצין לעבר הנערים וטקה להוריד את האבנים - אך הם לא נענו.

טקה ונער נוסף יידו אבנים לעבר הקצין, ושתי אבנים פגעו בו וגרמו לו לחבלות. בתגובה, הלך הקצין מהחניה אל עבר מרכז הכביש, בעוד שניים מהנערים וטקה עומדים מולו במרחק מטרים ספורים. הקצין שלף את האקדח, דרך אותו, כיוונו לעבר הנערים וטקה במטרה להרתיעם, צעק לעברם להתרחק לאחור ומיד לאחר מכן, כיוון את אקדחו אל האספלט וירה יריה אחת.

כפי שעולה מחומר הראיות, לרבות מהבדיקה הבליסטית וחוות הדעת של המכון לרפואה משפטית, הקליע פגע באספלט, התפצל, וליבת הקליע ניתזה אל בית השחי של המנוח, חדרה לגופו וגרמה למותו. המנוח החל לרוץ חזרה לכיוון הפארק, אך לאחר ריצה של מספר מטרים בודדים, התמוטט בעודו מדמם.

ההפגנה בחיפה בעקבות מותו של סולומון טקה
ההפגנה בחיפה בעקבות מותו של סולומון טקה | צילום: חדשות 13