הסדרי טיעון בפרשת מות הלוחם בנחל חילזון: מאסר על תנאי למג"ד

כתב אישום הוגש נגד שלושה קצינים בגין חלקם באירוע בו נסחף אביתר יוספי בנחל בזמן ניווט של גדס"ר צנחנים. סגן המ"פ יורשע בעבירה של גרימת מוות ברשלנות וירצה 100 ימי עבודות צבאיות

 אביתר יוספי החייל שנפל במהלך אימון בצפון
אביתר יוספי החייל שנפל במהלך אימון בצפון | צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון

כתבי אישום נגד שלושה קצינים הוגשו הוים (רביעי) לבית הדין הצבע עקב אירוע מותו של הלוחם אביתר יוספי בנחל חילזון במהליך ניווט של גדס"ר צנחנים בינואר אשתקד.

כתבי האישום והעונשים נקבעו במסגרת הסדרי טיעון, כל אחד בגין חלקו באירוע. מפקד הגדוד, קצין בדרגת סא"ל, יודה ויורשע בעבירה של אי קיום הוראות המחייבות בצבא. עונשו יהיה מאסר על תנאי, אך הוא יוכל להמשיך בשירותו בצה"ל. הוא לא נכח בניווט, ואחריותו התמקדה באי קיום הוראות נקודתיות בשלבי ההכנה בלבד.

סגן מפקד הפלוגה, קצין בדרגת סגן שכבר השתחרר מצה"ל, יודה ויורשע בעבירה של גרימת מוות ברשלנות. העונש שנקבע לו הוא 100 ימי מאסר על דרך של עבודות צבאיות, הורדה בדרגה ומאסר על תנאי.

החילוץ בנחל חילזון
החילוץ בנחל חילזון | צילום: תיעוד מבצעי מדא

מפקד הצוות, קצין בדרגת סגן שכבר השתחרר מצה"ל, יודה ויורשע בעבירה של התרשלות. עונשו יהיה 45 ימי מאסר על דרך של עבודות צבאיות, הורדה בדרגה ומאסר על תנאי.

החלטת נוספות בעניינים של שני קצינים נוספים שעברו שימוע, מפקד המגמה ומפקד הפלוגה, יתקבלו בזמן הקרוב. בעקבות המקרה נערך בנוסף גם תחקיר מעמיק ע"י צוות מומחים בראשות קצין בדרגת אלוף משנה. התחקיר הוביל לשורה של לקחים מערכתיים.

במרץ אשתקד הרמטכ"ל החליט על צעדים במישור הפיקודי נגד שישה מהקצינים המעורבים. מפקד החטיבה ננזף פיקודית, מפקד הגדוד הודח מתפקידו, לא ימונה לסמח"ט הצנחנים ולא יוכל להתמודד לתפקיד פיקודי בשנת 2020. עוד הודחו מתפקידם מפקד המגמה, מפקד הפלוגה, מפקד הצוות, וסגן מפקד הפלוגה - שגם לא יוכל למלא תפקיד פיקודי.

אביתר יוספי שנפל במהלך אימון בצפון
אביתר יוספי שנפל במהלך אימון בצפון | צילום: חדשות 13

מהסנגוריה הצבאית נמסר: "המפקדים חוזרים ומביעים צער עמוק על מותו של סמל אביתר יוספי ז"ל ושולחים תנחומיהם למשפחה. האירוע הטראגי נבדק גם במסגרת תחקירים צבאיים נוקבים ובעקבותיהם הופקו לקחים בראייה מערכתית כוללת וננקטו צעדים פיקודיים משמעותיים ובראשם הדחת מרבית המפקדים מתפקידם. יש להצטער על הבחירה להעביר את בחינת מעשי המפקדים למישור הפלילי באופן שאינו הולם את שירותם הצבאי, התנדבותם לתפקידי פיקוד קרביים והעובדה שהחלטותיהם באירוע התקבלו בתנאי שטח מורכבים מתוך מטרה לגיטימית וראויה; הכשרת החילים למשימות ולאתגרים אליהם הם עשויים להידרש כלוחמים ביחידות עלית. לשם כך קיימים בצהל כלים משמעתיים ופיקודיים שיושמו גם במקרה זה. העברת הטיפול במקרה לציר הפלילי הינה צעד שישדר מסר קשה ליתר שדרת הפיקוד ושעלול לפגוע קשות בנכונות להתנדב ליחידות עילית ולהשתתף באימונים קשים ומורכבים אליהם נדרשים לוחמים בצה״ל, לפגוע בייחסי האמון שחייבים לשרור בין לוחמים ובסופו של דבר אף לפגוע בחוסנו של צה״ל ובמכונות הצבא למלחמה".

אל"ם (מיל׳) אילן כץ וסרן רותם קוגן המייצגים את הסמ"פ מטעם הסנגוריה הצבאית מסרו: "מדובר באירוע טרגי, והקצין מביע צערו העמוק על מותו של סמל יוספי. מדובר בקצין מסור, ערכי ומקצועי, שתרם רבות לצה"ל בשירות קרבי משמעותי, התנדב לתפקידי פיקוד וסיכן את חייו למען ביטחון המדינה. הקצין שפעל באירוע בתנאי שטח קשים, קיבל אחריות על חלקו כבר במסגרת התחקירים הפיקודיים ובהמשך במסגרת החקירה ויש להצר על ההחלטה להעביר הטיפול בעניינו למישור הפלילי, בנוסף לצעדים הפיקודיים שכבר ננקטו אשר הובילו גם לסיום שירותו".

כזכור, מחקירת מצ"ח שהתפרסמה בחודש יולי עלה כי תכנון הניווט נעשה תוך חריגה לכאורה מהוראות הבטיחות, ולא ניתן משקל מספק למזג האוויר הצפוי, ולהשלכותיו על בטיחות החיילים. עוד עלה מהחקירה כי "במהלך הניווט היו תמרורי אזהרה, שהיו צריכים להוביל להערכת מצב מחודשת ומתן הנחיות שישמרו על בטיחות החיילים".