כספים, איומים ואלימות: עדויות חדשות על רצח שי דהן באקוודור

מהסרטונים שצילם הישראלי בכלא בקיטו, וההעברות הבנקאיות שבוצעו בשמו, נחשפת השחיתות במערכת המשפט במדינה ועולות שאלות בדבר האינטרס שעמד מאחורי ההתנקשות בו. "הוא ידע יותר מדי על הנשיא"

זמן צפייה: 14:12

בתחילת חודש אוגוסט נרצח הישראלי שי דהן בתא הכלא שלו באקוודור. דהן, ישראלי שהתגורר בשני העשורים האחרונים בארה"ב, פנמה ומקסיקו, הסתבך בעבר בענייני כספים. הוא נקלע לכלא באקוודור לאחר שנתפס עם חברו כשברשותם תעודות מזויפות, ערכות קורונה ו-300 אלף דולרים במזומן. אמו של שי, זהבה, טוענת שבנה נרצח כי ידע יותר מדי על נשיא אקוודור לשעבר - שהחליט להסיר מעצמו את האיום בכך שהזמין את החיסול של שי.

לפני יותר משנתיים, ניסה דהן למכור את אחד מנכסי הנדל"ן שהיו ברשותו לאיש עסקים לבנוני. אך משהו השתבש בעסקה ואיש העסקים הגיש תלונה באינטרפול, שהוציא צו מעצר נגד דהן. לאחר שנעצר בברצלונה והוסגר לפנמה, ביצע ניסיון בריחה מוצלח מהכלא הפנמי. לאחר מכן נכנס דהן לאקוודור בזהות בדויה עם חברו אורן שיינמן, שם הם חברו לאבדלה בוקראם, מי שהיה הנשיא המושחת של אקוודור בשביל לעשות עימו עסקת מסכות קורונה. לאחר זמן מה נתפסו שי ואורן עם תעודות מזויפות תחת זהות של סוכנים אמריקנים, ונשלחו למעצר.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

החשד לאונס קבוצתי באילת: המשטרה תתגבר כוחות סביב בית הנערה

הליכוד: ניסנקורן סגר עסקה סודית עם מנדלבליט; השר: עלובי נפש

שר הביטחון בתום הערכת מצב: "חמאס יספוג פגיעה קשה מאוד"

שי דהן, ישראלי שנרצח בכלא באקוודור
שי דהן, ישראלי שנרצח בכלא באקוודור | צילום: חדשות 13

דהן חשב שהבין כיצד עובדים הדברים בכלא האקוודורי, ומייד הציע שוחד לאלו שהבטיחו לסייע לו כדי לקבל אוכל ותנאים מינימליים. מתוך הכלא, פנה שי לאמו וביקש ממנה לשלוח כספים לתובעת המדינה בתיק שלו, מעשה שלא נראה לה הגיוני, אך שי טען בפניה כי הכסף יגרום לשחרורו למעצר בית, והיא ביצעה זאת. מתוך תאו בכלא, פנה שי לבוקראם והצהיר כי חייו בסכנה: "תבטיח לי שאתה ערב לחיי", אמר לו. בוקראם נתן לשי את מילתו. השיחות המוקלטות של שי עם בוקראם הוכיחו שהנשיא לשעבר חשש מאוד מעדותו של הראשון.

הכסף שנסחט משי דהן לא עזר לו ולא שמר על חייו. "מישהו רצה להשתיק אותו, אולי מישהו שפחד מהעדות שלו", טענה אמו זהבה. המשטרה באקוודור עצרה את בוקראם, וזמן לא רב לאחר מכן הוא כבר שוחרר לביתו עקב קשריו במערכת המשפט של אקוודור. הפניות מצד אמו של שי לקונסול באקוודור, לפני שנרצח, נתקלו בכתף קרה מאוד. "למר אמיר סגרון ומשרד החוץ יש חלק במוות של הבן שלי. הם לא כל כך התייחסו", אמרה זהבה.

תגובת משרד החוץ: "משרד החוץ משתתף בצער המשפחה על מותו של שי דהן ז״ל. בעקבות הרצח הורה מנכ"ל המשרד לבצע בדיקה של מבקרת הפנים בנוגע לטיפול הקונסולרי בעציר, שבדק את הטיפול שאותו קיבל העציר, והקשר עימו ועם בני משפחתו ע"י שגרירות ישראל בקיטו וממשרד החוץ בירושלים. ממצאי הבדיקה העלו כי הטיפול במקרה היה מקצועי והושקעו בו שעות רבות. התקיימו שיחות רבות עם דהן ואמו, ובשל החשש לשלומו של העציר בכלא, התקיימו שיחות טלפון בין הקונסול למנהל בית הכלא שבו הוחזק דהן והועברה איגרת רשמית בבקשה להעביר את העציר לבית כלא אחר".