ההצלחה, ההסתבכות והמעצר: עלייתו ונפילתו של שי אביטל

סוכן הדוגמניות שנעצר בהולנד בחשד לעבירות מין בעשרות צעירות הצליח כבר בגיל 25 לעמוד בראש הזכיינות בישראל של הסוכנות "עלית מודלס". שורת תחקירים על מעשיו, בהם של הצינור, הובילו לזימון לחקירה - ורק לאחר 10 חודשים הוא נעצר מחוץ למסעדה באמסטרדם

זמן צפייה: 01:24

שי אביטל, סוכן הדוגמניות החשוד בעבירות מין שנעצר השבוע בהולנד, נולד בשנת 1977 באשדוד וגדל בשם שי אבוטבול. עוד בטרם שירותו הצבאי, התחבר אביטל לסוכן הדוגמניות רוברטו בן שושן ("רוברטו"), אשדודי גם הוא, שהיה אז בתחילת דרכו. אביטל רצה להיות דוגמן, אך הפך לאחר זמן קצר לשותף עסקי של בן שושן והשניים פתחו יחד סוכנות בתל אביב, שפורקה בשנת 2001 בעקבות סכסוך מתוקשר בין השניים, שהפכו ליריבים מרים.

בעוד שרוברטו פתח סוכנות עצמאית, אביטל לא הצליח לשחזר את ההצלחה בתחום במשך ארבע שנים. אביטל סיפר כי הכיר חבר שקשור לסגנית העולמית של "עלית מודלס", וטס לפגישה שבסופה יצא אביטל, אז בן 25 בלבד, כשהוא עומד בראש הזכיינות של הסוכנות שמייצגת את הדוגמניות המצליחות בעולם.

סוכן הדוגמניות שי אביטל
סוכן הדוגמניות שי אביטל | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

עד מהרה אביטל הפך להיות מתחרה ראוי של רוברטו, ויש שיגידו סוכן הדוגמניות המצליח ביותר בישראל בזמנו, כאשר תחת הסוכנות שלו היו חתומות דוגמניות שעבדו בקמפיינים חובקי עולם, בהן אסתי גינזבורג אותה גילה אביטל כשהייתה בת 14 בלבד, ובהמשך גם נטע אלחמיסטר, טיילור מלכוב, קורל סימנוביץ, שיר אלמליח, שביט ויזל ועוד. רבות מהן עזבו את הסוכנות עם חשיפת הטענות נגדו.

סיפור הסינדרלה של אביטל הפך לדרכו להגיע לנערות וצעירות, להן היה מספר שוב ושוב על סיפור ההצלחה שלו: "גם אני גדלתי במקום כמו שלך, פחות או יותר, במעברה באשדוד", הוא נהג לספר לצעירות, "אבל אם לא היה לי אומץ, עד היום הייתי נשאר תקוע. יש לך מזל, תשתמשי בו, אל תפחדי". כך, אביטל צבר לעצמו עדת צעירות, רבות מהן קטינות, שחששו לספר על מה שעולל לכאורה סוכן הדוגמניות הנערץ.

שי אביטל
שי אביטל

כבר בשנת 2008 עלו טענות נגד אביטל על כך שהטריד מינית שלוש דוגמניות בין השנים 2005-2003, בתחקיר של העיתונאית גלי גינת שפורסם העיתון מעריב. בשנת 2005 אביטל נעצר ונחקר בחשד למעשים מגונים, אך לא הוגש נגדו כתב אישום. בסוף נובמבר 2008 פסק בית המשפט כי על אביטל לשלם פיצוי בסך 100,000 שקלים לדוגמנית ישראלה אבתאו, לאחר שאביטל הטריד אותה מינית בארבעה אירועים שונים.

ב-24 ביולי שודר בתוכנית "הצינור" ברשת 13 תחקיר מקיף על טענות של שורת דוגמניות ומיוצגות בסוכנות נגד אביטל, על כך שהטריד אותן מינית וניסה לאנוס אותן. אושיית הרשת גל גברעם הצטרפה גם היא למתלוננות הרבות נגד סוכן הדוגמניות. גברעם סיפרה כי כשהגיעה למסור את עדותה במשטרה, בטענה כי הטריד אותה מינית, שלחו אותה הביתה וביקשו שתגיש תלונה מקוונת.

גל גברעם
גל גברעם | צילום: צילום מסך

במשך כשנה מאז התפוצצות הפרשה ועד השבוע האחרון הסתובב אביטל חופשי, על אף כי זומן לחקירה באוקטובר אשתקד על ידי ימ"ר תל אביב, שפנו אליו שישוב חזרה לארץ מחו"ל ויתייצב לחקירה, לאחר ש-26 נשים שונות הגישו נגדו תלונה במשטרה בגין הטרדות מיניות, ובמקביל עדויות נוספות על מעשיו של אביטל החלו להתפרסם.

ביום חמישי האחרון כאמור נעצר אביטל באמסטרדם, בעקבות פעילות משותפת של חטיבת המודיעין של משטרת ישראל ומשטרת הולנד, לאור הסכם ההסגרה בין ישראל לאיחוד האירופי, והוא צפוי להיות מוסגר לישראל. דיון ההסגרה של אביטל צפוי להתקיים ביום שני הקרוב, ועורך דינו ששי גז, טוען כי אביטל "לא ברח וימשיך להיאבק על חפותו".

רגע המעצר של שי אביטל באמסטרדם
רגע המעצר של שי אביטל באמסטרדם

עם זאת, לחדשות 13 נודע אמש כי מלבד ההתנגדות לחזור לארץ מצדו של אביטל, היותו אזרח פורטוגלי הופך את אביטל לאזרח האיחוד האירופי, דבר עשוי להקשות הסגרתו חזרה לישראל כפי שמבקשת המשטרה. כמו כן, בבקשת המעצר שהגישה המשטרה להולנדים ישנן שתי תלונות על מעשים מגונים. במשטרה אומרים שיש שבעה מקרים חזקים עם ראיות, אך בפרקליטות אומרים שישנם שני מקרים.

בתדרוך שקיים אתמול רח"ט מודיעין באגף החקירות והמודיעין של המשטרה, תנ"צ דרור אסרף, התברר כי המבצע לאיתורו ומעצרו של אביטל נמשך שלושה חודשים. "המעצר יצא לפועל לאחר שאביטל זוהה בכמה מדינות באירופה והתברר כי נחת באמסטרדם שבהולנד", אמר אסרף. "המעצר היה בשיתוף משטרת הולנד ולאחר שהתקבל אישור מהפרקליטות לצו מעצר בינלאומי והתראה אדומה מהאינטרפול".

עוד הוא סיפר כי אביטל לא התנגד והובא לתחנת משטרה באמסטרדם להמשך ההליכים להסגרתו. "כל עבריין נמלט וכל חשוד שאנחנו נמצא לנכון להוציא נגדו צו מעצר בינלאומי – ייעצר בכל מקום בעולם ללא משוא פנים", הוסיף הקצין הבכיר. "אנחנו מנהלים מרדף אחרי כל העבריינים הנמלטים שנמצאים מחוץ לתחומי המדינה ועד שלא ימוצה איתם הדין, המשטרה לא תנוח ולא תשקוט".