שב"כ נכנס לאירוע: חוסר אונים במאבק מול הפשיעה בחברה הערבית

רה"מ נתניהו הכריע כי שירות הביטחון הכללי יסייע למשטרה בטיפול בפשיעה במגזר, אך השב"כ לא מעוניין לחשוף את יכולותיו - וההתנגדות המהותית יותר נובעת מכך שעמדת הארגון היא כי "במדינה דמוקרטית שב"כ צריך להיות מרוסן"

זמן צפייה: 03:13

בתום דיון בן שלוש שעות, ועדת המשנה למאבק בפשיעה בחברה הערבית בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריעה אמש (רביעי) כי שירות הביטחון הכללי יסייע למשטרה בטיפול בפשיעה בחברה הערבית, זאת על אף שראש השב"כ רונן בר התנגד לכניסת הארגון לטיפול בנושא, וביקש לתת למשטרה את היכולת להתמודד בעצמה עם האירוע, לאור העובדה שעמדת הארגון היא כי "במדינה דמוקרטית שב"כ צריך להיות מרוסן".

השב"כ לא מתלהב להיכנס למאבק בפשיעה הפלילית משני נימוקים - הראשון הוא החשש מחשיפת יכולות וזליגת המידע לארגוני הטרור הפלסטיניים, אך ההתנגדות היותר מהותית היא כאמור חוסר הרצון להידמות למשטרים לא דמוקרטיים, שם המשטרה החשאית היא זו שגם מפענחת פשיעה פלילית ופועלת נגד האזרחים.

ראש השב"כ רונן בר מסמן במהלך הדיונים כ-20 רשויות ערביות שבהן יש חשש לאלימות לקראת הבחירות המקומיות, ושם השב"כ כנראה יפעל. השב"כ כבר מעורב בחקירת שני מעשי הרצח שראינו ביומיים האחרונים - בטירה ובאבו סנאן - כאשר במקרה השני ההערכה היא כי הרצח לא בוצע על רקע זהותו של אחד הנרצחים כמתמודד בבחירות המקומיות, ולכן השב"כ ככל הנראה ייצא מהחקירה.

Screenshot 2023 08 07 171230
רה''מ נתניהו, ראש שב''כ רונן בר | צילום: אביר סולטן / אבשלוום ששוני, פלאש 90

במהלך הדיון אתמול אמר יושב ראש וועד הרשויות הערביות כי הממשלה לא עושה מספיק, וטען כי יכול להיות שהאלימות מחמירה בגלל ארגוני פשיעה. בתגובה לכך התפרץ לעברו רה"מ בנימין וצעק: "יכול להיות? אתה יודע שזה ארגוני פשיעה. אני לא יכול לטפל בזה עם ההתכחשות שלך".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרש לשלב את השב"כ בעצימות גבוהה יותר במאבק נגד ארגוני הפשיעה הערביים, וכן להחזיר את השימוש בתוכנות הרוגלה ששימשו את המשטרה, על אף שנקבע כי יש לנוון אותן כדי למנוע שימוש לרעה. הגורמים המקצועיים במשרד המשפטים מתנגדים לכך, אך הם עובדים בימים אלו על הצעת חוק שתאפשר חיפוש מרחוק במחשבים חשודים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2308232031' autoplay='0' credit='' desc='בן גביר: "חושש שהנשק יופנה כלפי הציבור היהודי"' poster='' kid='1_ik4p3xq0' duration='691']

השר איתמר בן גביר התראיין אמש במהדורה המרכזית ואמר: "המצב ברחוב יהיה יותר חמור עכשיו, אנחנו בבעיה הרבה יותר קשה. יש מליציות חמושות ומשפחות פשע עם אלפי חיילים וכלי נשק. זה סיכון קיומי על החיים של כולנו. אני דורש מראש הממשלה כמה דברים, בין היתר מעצרים מנהליים. החוק מסמיך את הממשלה לערב את השב"כ במקרים קיצוניים. אני חושש שהנשק יופנה כלפי הציבור היהודי - ולכן צריך לעצור את זה".

"זו המשמרת שלי, לא מתרץ תירוצים", אמר בן גביר, אך מיד האשים את הממשלה הקודמת ואמר: "בר לב וסגלוביץ' נתנו כסף לחברה הערבית והוא עבר למשפחות פשע. הנשק ומשפחות הפשע לא התחילו אצלי. אני לא מצטער שלקחתי את התפקיד, אני משנה ושכר השוטרים עלה".

הפגנה בפוריידיס נגד האלימות בחברה הערבית
הפגנה בפוריידיס נגד האלימות בחברה הערבית | צילום: דוברות המשטרה

הישיבה המיוחדת כונסה בעקבות מעשי הרצח האחרונים - בהם של מנכ"ל עיריית טירה עבד אלרחמן קשוע והטבח בו נרצחו שלשום ארבעה בני אדם באבו סנאן שבגליל המערבי. מוחמד דעאס, יו"ר הוועדה הפוליטית של התנועה האיסלאמית בטירה, שנהג ברכב בעת שחוסל מנכ"ל העירייה ואף נפצע ברגלו, שחזר בשיחה עם חדשות 13: "שמונה קליעים פגעו בדלת של הרכב. נפצעתי, אבל לא הרגשתי. הנעתי את המכונית כשלפתע הגיע עוד מתנקש עם אקדח מהצד השני של הרכב. עבד צעק ואמר 'אללה אכבר' כמה פעמים. נסעתי משם מהר".

המפכ''ל בזירת הטבח באבו סנאן
המפכ''ל בזירת הטבח באבו סנאן | צילום: שיר תורם, פלאש 90

המפכ"ל יעקב שבתאי, שהגיע לזירה באבו סנאן, אמר: "ככל העולה כרגע מהנתונים - אין קשר בין הבחירות לרשויות המקומיות לבין הרצח. אני לא יודע מי היה פה במקרה ומי לא. אנחנו עדיין בשלבי החקירה הראשונים ונעשה כל שביכולתנו כדי לסכל את טרור הדמים הזה".