"ביקש שתישאר עם תחתונים": בן הקיבוץ מואשם שתקף מינית ילדות

מדריך בגיל תיכון מואשם בתקיפת תלמידות בנות 10-6. לאחר שבית המשפט הרחיק אותו זמנית מהקיבוץ שבדרום, הורי הנפגעות נלחמים על זכותן לחיות בביטחון. "יש להרחיקו לצמיתות"

זמן צפייה: 08:39

בעיצומה של מגפת הקורונה, מ', שבתה לומדת בבית ספר יסודי בקיבוץ בדרום, קיבלה שיחת טלפון מהרווחה של המועצה האזורית בה מתגוררת, שם העובדות הסוציאליות אמרו לה כי יש חשד לכך שבתה מעורבת באירוע של פגיעה מינית. במסגרת חקירה סמויה של המשטרה, במסגרתה נחקרו 19 ילדים וילדות, חמישה מקרים הבשילו לכדי כתב אישום והתוקף הורחק זמנית מהקיבוץ, אך הורי הנפגעות החליטו לצאת למאבק כדי שהמדריך יורחק לצמיתות מבתיהם כדי שהיקרים להם לא יפגשו את הפוגע במרחב הציבורי.

"הפוגע כינס את שכבת הבנות ושאל 'מי אמיצה?', ואז הוא לקח אותה וביקש ממנה לגעת בו, והוא נגע בה, ביקש שהיא תישאר עם תחתונים", סיפרה אמה של אחת הנפגעות שלומדת בכיתה א', והוסיפה: "הבת שלי אמרה לי: 'אמא, אני ילדה אמיצה, אז הרמתי את היד". לצד זאת, החלו להופיע עדויות נוספות על התנהגות מינית בלתי הולמת מצד המדריך בגיל תיכון, בן הקיבוץ.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

משרד הבריאות הודיע לקופות החולים: ממחר ניתן לחסן מחלימים

אש: תנאי לפעימה הבאה – מקדם הדבקה קטן מ-1, עד 750 חולים קשים

בג"ץ: גיורים רפורמיים וקונסרבטיביים יוכרו לצורך חוק השבות

קיבוץ (אילוסטרציה)
קיבוץ (אילוסטרציה)

כאמור, המשטרה בסיוע רשויות הרווחה החלו בחקירה סמויה, בתחילתה התיק נסגר, אך נפתח שוב בשל תלונה חדשה. עדויותיהם של הילדים שרטטו דרך פעולה דומה, לכאורה, שלאחריה ההורים הבינו את היקף התופעה. "בגלל שבכל זאת מדובר ביישוב קטן, ועובר עוד יום ועוד שבוע ועוד מקרה צץ", סיפר אחד האבות שבתו נפגעה והוסיף: "אי אפשר לדרוש מאותו תוקף שלא יתקרב לבתי הקורבנות כשהוא בקו אווירי של מטרים ספורים". בעקבות כך, המדריך נעצר, ובתוך ימים ספורים של חקירה הוא שוחרר חזרה לקיבוץ.

במקביל, ההורים גילו שעוד בתקופת בית הספר התיכון, המדריך היה מעורב באירוע חריג בעל אופי מיני: "השבוע התנהל בבית הספר משחק בעל אופי מיני בדלתיים סגורות בין תלמידים בגילאים שונים", נכתב אז במייל שנשלח להורים בעקבות המקרה. "ההורים מתחילים לזהות שיש מקרים נוספים מהעבר הקרוב והרחוק שלו, מקרים קשים, סוג של סרט אימה", סיפר אחד ההורים.

תחקיר חדשות 13 העלה גם עדויות של מדריכות שעבדו עם אותו מדריך והתריעו על התנהגותו בזמן אמת. "הוא כל הזמן היה הולך עם אחת הבנות לחלק האחורי של הבית", סיפרה ס', מדריכה שעבדה עמו בעבר. "העלנו את זה באחת מישיבות הצוות, וגם דיברנו אתו על זה. בשלב מסוים ביקשנו שיפסיק לעבוד אתנו. הרגשתי שהוא חוצה גבולות מבחינת מגע, זה לא נראה טוב שהוא הולך לבד עם ילדה", הוסיפה.

קיבוץ (אילוסטרציה)
קיבוץ (אילוסטרציה)

בחודש שעבר הוגש כתב אישום נגד המדריך, אך הוא הוגש לבית משפט השלום ולא לבית המשפט המחוזי. זאת ועוד, הפרקליטות גם מסרבת להעביר להורים את כתב האישום, כך שאין להם מושג במה המדריך מואשם. "מה יש להסתיר מאתנו כמייצגים? אני חושבת שהם לא רוצים שאני אדע שהם הגישו את כתב האישום על עבירות מאוד קלות", אמרה עו"ד רוני אלוני סדובניק שמייצגת את המשפחות. "הדבר הראשון שהילדים בקיבוץ רוצים זה להסתובב חופשי, לכן צריך מיד להוציא צו הרחקה לצמיתות של הפוגע ממרחב הקיבוץ", הוסיפה עורכת הדין.

משפטו של המדריך יחל בחודש הבא, ולעת עתה הוא מורחק באופן זמני מהקיבוץ ומתגורר ביישוב בצפון הארץ, בעוד שתקופת ההרחקה שלו אמורה לפוג בקרוב.  בזמן העבודה על התחקיר נחשפו סיפורים נוספים שקרו בקיבוצים שונים. הילדות שנפגעו והסכימו לדבר באומץ רב והוריהן התומכים נחושים לשים קץ לתופעה ולאפשר ילדות בטוחה בתוך הבית.

"אנחנו לא נשתוק ואנחנו לא נשקוט עד שהוא יורחק לצמיתות מכאן. באחת הסיטואציות שבתי סיפרה היא אמרה לי, 'חבל שאת לא היית שם איתי'. זה משהו שלא עוזב אותי", אמרה אחת האימהות.

מהמועצה האזורית אליה משתייך הקיבוץ נמסר בתגובה לתחקיר כי: "המחלקה לשירותים חברתיים במועצה מעורבת, מלווה ומטפלת באירוע מתחילתו, על פי ההנחיות המקצועיות ובכפוף לפרוטוקולים הקבועים בחוק. המחלקה פועלת למתן מענים להתמודדות הקהילה כולה עם מצבי דחק וחיזוק החוסן הקהילתי, המשפחתי והאישי. מפאת שמירה על צנעת הפרט וחיסיון המעורבים לא ניתן להרחיב מעבר לכך".

מפרקליטות מחוז דרום נמסר בתגובה לתחקיר: "כתב האישום הוגש לאחר בחינה מעמיקה ובהתאם לעובדות שעלו מחומרי החקירה. מאחר ומדובר בתיק בו נפגעות עבירה קטינות, ובעת האירועים היה אף החשוד קטין, הרי שמתן זכות לעיין בכתב האישום לעורכת הדין של הקטינות מותנית בקבלת אישור מבית המשפט. חוק המגבלות על חזרת עבריין מין לסביבת נפגעי עבירה חל על מי שהורשע, ונוכח היות הנאשם קטין בעת המעשים, רק אם נדון למאסר בפועל או למעון נעול".

סנגורו של הנאשם, עו"ד אלעד רט מסר בתגובה: "אין כל יסוד לטענות המפורטות בכתב האישום ובכתבה. מרשי כפר בכל המיוחס לו בחקירותיו, וכך בכוונתו לעשות גם בבית המשפט. מדובר בתיק שנגנז מלכתחילה על-ידי הפרקליטות, והדבר מדבר בעד עצמו. בניגוד למתלוננות ולבני משפחותיהן, אין בכוונתנו לנהל את הגנת הנאשם בכלי התקשורת אם כי בבית המשפט".