החלטה תקדימית: סרב לתת גט במשך 20 שנה – והורשע בפלילים

בית המשפט בירושלים הרשיע את מאיר גורדוצקי בעבירה פלילית בגין הפרת הוראה חוקית. למרות שישב 18 שנים בכלא, עמד על התעקשותו שלא לאפשר לאשתו להתרגש ממנו

 בניין בית הדין הרבני
בניין בית הדין הרבני | צילום: חדשות 13

בפעם הראשונה: בית משפט השלום בירושלים הרשיע אתמול (ראשון) סרבן גט בעבירה פלילית בגין הפרת הוראה חוקית – לאחר שלא נתן גט לאשתו במשך יותר מ-20 שנה.

הנאשם, מאיר גורודצקי, ישב במאסר במשך כ-18 שנים לאחר שסירב שוב ושוב לתת גט לאשתו, גם כאשר בית הדין הפעיל עליו אמצעי כפייה. "ההליך הוא המקרה הראשון שבו הוגש אישום נגד סרבן גט בשל עבירה של הפרת הוראה חוקית, וזאת על פי הנחייתו של פרקליט המדינה משנת 2016", נכתב בהכרעת הדין. "במשך הזמן הארוך בו מפר הנאשם את צו הגט, והעובדה שגם 18 שנות מאסר לא הביאו אותו לציית לצו הגט, מייחדים את המקרה ומצדיקים הגשת כתב אישום, גם אם אין מדובר בצעד שגרתי".

האומץ להפרד
האומץ להפרד | צילום: פוטוליה

השניים התחתנו בשנת 1992, ושש שנים לאחר מכן האישה ביקשה להתגרש והגישה לבית הדין הרבני בירושלים תביעה למתן גט. משסירב, הוחלט להכניס אותו למאסר, במהלכו הוחמרו מעת לעת תנאי כליאתו -גורודצקי הועבר לבתי סוהר עם אסירים אלימים, נשללו ממנו זכויות שונות והוא אף הוחזק בתנאי בידוד לפרקי זמן ממשוכים. במשך השנים, האשה ניסתה לעקוף את סירובו של גורודצקי לתת לה גט, וכשהתייאשה והחליטה לוותר על הגט ולסיים את מערכת היחסים עמו, מצאה פתרון בכך שבית דין פרטי ביטל את נישואיה.

לדברי הנאשם, אשתו לא גויירה כהלכה, ולכן הנישואין אינם תקפים ומכאן שלא היה חייב לתת לה גט. גורודצקי טען כי אשתו מנסה להוציא ממנו כספים ורכוש בדרכי מרמה וכי זייפה מסמכים לשם כך. השופט כתב בהכרעת הדין כי גם אם היה מקבל שהנאשם "סבר באמת ובתמים כי פסק הדין שגוי וכי אינו חייב לתת לאשה גט", "חובתו של אדם לציית להוראה חוקית אינה מסויגת רק להוראה אשר האדם מסכים איתה, אלא גם – ובעיקר – להוראה שהוא חולק עליה".

מנכ"לית ארגון "מבוי סתום", המסייע לנשים עגונות, הגיבה להחלטה התקדימית: "אנחנו שמחות שהמדינה מצטרפת למאבק בסרבני גט. חבל שהשימוש בהרשעה פלילית נעשה רק לאחר שמסורבת הגט קיבלה גט בבית דין פרטי, ולא במשך 24 השנים שבהן חיכתה לגט. היינו שמחות לראות את המדינה מתגייסת לעזור לאלפי הנשים שעדיין מחכות לגט שלהן. אנו מצפות שהשימוש בהרשעה פלילית בתגובה לסרבנות גט יתרחב, אבל רק לאחר בקשה של האישה ומתוך שיתוף פעולה עמה, ולא נגד רצונה".