המשנה ליועמ"ש: הסלקטיביות לא באכיפה - אלא בנתינת אמון כשנוח

דינה זילבר תקפה בנאומה את ההסתה, לטענתה, כלפי מערכת המשפט ואמרה: "מתנהל נגד גורמי אכיפת החוק מסע דה-לגיטימציה חסר תקדים - קמפיין מוצלח של שנאה והסתה"

זמן צפייה: 02:23

דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, נשאה הבוקר (שישי) נאום חריף נגד ההסתה, לדבריה, כלפי מערכת המשפט. "הפרקליטות ומוסד היועמ"ש לא חפים מטעויות, אפשר ונכון לבקרם. אבל אי אפרש לעוות את התמונה ובגלל החלטות ספציפיות שיש אינטרס כזה או אחר לקעקע, להכתים את יושרתה, ענייניותה ומקצועיותה של המערכת בכללה. להסתכל רק על היבט אחד של פעולת המוסדות האלו".א מרה זילבר בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל, שנערך במלון דן כרמל בחיפה.

זילבר המשיכה עם דוגמאות: "כשהיועמ"ש מחליט לאשר משפטית מהלך צבאי נגד מחבלים, אף אחד לא אומר שהוא לא עושה את עבודתו נאמנה. כאשר הפרקליטות מגישה כתבי אישום נגד בכירי עולם הפשע – אף אחד לא מטיל דופי בעבודתה. כאשר הועמדו לדין אישי ציבור מכל קצוות הקשת הפוליטית, בקרב רבים אמון הציבור דווקא התחזק". "הסלקטיביות וחוסר העקביות אינן באכיפה, אלא ביחס אל עבודת המוסדות האלה, בבחירה לתת אמון כשנוח ולא לתת אמון כשלא נוח – כשמדובר בהעמדה לדין פלילי של גורמים פוליטיים שביקרם חפצים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

פרקליט המדינה על פרשת הצוללות: "לא נירתע מלהילחם בשחיתות"

נתניהו על כתבי האישום בפרשת הצוללות: "לא מתכוון להתייחס"

חיות על הביקורת כלפי מערכת המשפט: "חסר שחר וחסר אחריות"

דינה זילבר
דינה זילבר | צילום: חדשות 13

"מתנהל נגד מערכת אכיפת החוק מסע דה לגיטימציה חסר תקדים. זה קמפיין מוצלח שבמסגרתו שנאה והסתה הן מטבע עובר לסוחר", אמרה זילבר. "בראשית הייתה המשטרה. לאחר שסיימה את החקירה והעבירה את ממצאיה למשרד המשפטים, אש הדה לגיטימציה החלה לחרוך את הפרקליטות. כעת מעגל 'הקושרים' מתרחב ומחבק אל תוכו בלשונות של אש גם את מנדלבליט שמואשם בימים אלו בתפירת תיקים".

אתמול נאמה באותו הכנס נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, והתייחסה למתקפה על מערכת המשפט: "ככל בשר ודם איש מאיתנו אינו חף מטעויות ועל כן בהחלט נדרשים מנגנוני בקרה ופיקוח גם על כל אחד ממשרתי הציבור. אך בין מנגנונים כאלה ובין ביקורת שלוחת רסן החותרת תחת הלגיטימיות של מוסדות משפטיים במדינת ישראל, תוך הטלת דופי אישי, חסר שחר וחסר אחריות במשרתי הציבור הללו, רב המרחק".

"שלטון החוק והמשפט איננו 'שלטון המשפטנים'. השופטים, המשפטנים ובכללם היועמ"ש ופרקליט המדינה, וכל יתר גורמי אכיפת החוק המופקדים מתוקף משרתם על משמר שלטון החוק, עושים זאת באמונה, במקצועיות ומתוך תחושה עמוקה של שליחות", אמרה חיות.

Whatsapp Image 2019 12 05 At 1
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות

לאחר נאומה של חיות, היועץ המשפטי לממשלה עלה ונשא דברים: "יש תחושה של רבים בציבור שערכי המשפט הציבורי והמוסדות שאמונים על שמירתם נמצאים בתקופה האחרונה תחת ניסיונות החלשה ודה לגיטימציה. חשוב להבין שלא מדובר על סוגיה משפטית כזו או אחרת, אלא על עצם ערכיה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטיה ליברלית".

"ההגנה על ערכי המוסר הציבורי ומוסדותיו היא איננה והיא אף פעם לא הייתה מטרה בפני עצמה", אמר היועמ"ש. "ערכי המשפט הציבורי ומוסדותיו הם ערובה לקיום שלנו. הערכים הללו הם הערובה לכך שבישראל זכויות האדם יישמרו הלכה למעשה. הם הערובה שהכוח השלטוני יפעל לטובת הציבור. שאלה המחזיקים בסמכויות שלטוניות לא יפעלו משיקולים זרים או מתוך ניגוד עניינים".