מילצ'ן העיד: "נתתי לזוג נתניהו סיגרים ושמפניות, היו קודים למתנות"

איש העסקים העומד במרכז תיק 1000 החל את עדותו המועברת בשיחת וידאו מברייטון שבדרום אנגליה. הוא העיד כי היה מביא מתנות לזוג נתניהו, להן היו קודים: "שמפניות - ורודים, סיגרים - עלים, חולצות - גמדים". בהמשך העיד: "ביבי אמר שהוא בדק את העניין עם היועץ המשפטי לממשלה והוא קיבל אישור שמותר לקבל מתנות מחברים"

זמן צפייה: 16:46

בברייטון שבדרום האי הבריטי החלה היום (ראשון) עדותו של איש העסקים ארנון מילצ'ן במסגרת תיק 1000, הידוע כתיק המתנות. מילצ'ן העיד בשיחת וידאו, אשר שודרה לבית המשפט המחוזי שבירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לאולם בביהמ"ש כדי לצפות במתרחש בזמן אמת, ולאחר כניסתו אמר מילצ'ן כי רה"מ אמר לו "יכול להיות שהדס (קליין) לא תמשיך לעבוד איתך כי היא יודעת יותר מדי". לאחר מכן אמר כי אינו זוכר איזה מתנות קיבלו ממנו בני הזוג נתניהו", אך אישר שנתן סיגרים ושמפניות, להם אף היו קודים מיוחדים.

באולם שבו מעיד מילצ'ן נוכחת גם רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, מכיוון שסביבתו של רה"מ מאמינים כי הגעתה של שרה תגרום למילצ'ן לספק עדות מרוככת יותר בנוגע ליחסיו עם בני הזוג נתניהו. כאשר שוחחה עם מילצ'ן בהפסקה, פנתה התובעת לשרה נתניהו ואמרה לה: "הגברת נתניהו נא לא לדבר עם העד. אני מצטעת, נא לא לפנות אל העד". במקביל, מספר מפגינים הגיעו למחות מול המלון בו ניתנת העדות, וצעקו לעבר שרה נתניהו "בושה" בצאתה מהאולם.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306251439' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_wqk8wsbr' duration='50']

מילצ'ן נשאל על ידי התובעת ליאת בן ארי אילו מתנות הוא הביא לבני הזוג נתניהו, והשיב: "איני זוכר". לאחר מכן אישר שנתן להם סיגרים ושמפניות, ושככל הנראה נתן גם תכשיטים. מילצ'ן הוסיף כי לכל פריט היה קוד: "חולצות - גמדים, סיגרים - עלים, שמפניות - ורודים. אלה היו קודים ביני לבין שרה וביבי. היה פונה אלי ומבקש 'עלים'. הוא אמר שמותר לו לקבל מתנות מחוץ לבית".

עוד העיד מילצ'ן: "ביבי ושרה נוסעים לקיסריה; ביבי אמר לי אני עוצר אצלך. שמפניות היו באופן אוטומטי. השמפניה שהיתה לנו בבית הייתה ברוב המקרים עבור הזוג. לא היתה לי הרגשה של עבירה, והכמויות גדלו". מילצ'ן הוסיף כי ברוב המקרים הפניות משרה נתניהו היו "כדרך אגב", אך לאחר מכן "הפכו לשגרה".

מילצ'ן נשאל באילו מקומות הוא נתן לזוג נתניהו סיגרים ושמפניות, והשיב כי זה קרה "בכל מקום שפגשתי אותם. בבלפור, בקיסריה, בבית ינאי". כשנשאל האם הוא התנצל בפניהם כשלא הביא דבר, הוא ענה: "לא, אלא אם הבטחתי משהו". כשנשאל מה הנחה את הדס קליין בעניין המתנות הוא השיב: "ההנחיה שלי היתה מה שראש הממשלה ורעייתו מבקשים לתת להם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306251156' autoplay='0' credit='' desc='מילצ′ן מגיע לעדות' poster='' kid='1_42vho73y' duration='38']

"פעם אחת השתעשענו אני והדס ושמנו סוג אחר של שמפניות", סיפר מילצ'ן, וכשנשאל מה קרה באותו מקרה הוא השיב: "הגברת מיד שמה לב והעירה לנו. חייכנו ותיקנו. פעם אחת לא הבאנו סיגרים בקוטר הנכון והעירו לנו אז קנינו בקוטר הנכון".

"ביבי אמר שהוא בדק את העניין עם היועץ המשפטי לממשלה והוא קיבל אישור שמותר לקבל מתנות מחברים", העיד מילצ'ן, "אז אמרתי לנתניהו שאין בעיות ואפשר לקנות, קנינו בהנחה שיש אישור. פחדתי שהוא יסתבך, אמרתי לשרה, אמרתי לביבי ולכן ביקשתי אישור"

קודם לכן מילצ'ן טען כי תדירות הפגישות שלו עם ראש הממשלה הייתה "גבוהה מאוד", וכי פגישות אלה התרחשו בדרך כלל במעון בבלפור, בקיסריה וגם בבית ינאי. הוא הוסיף כי "לעיתים המפגשים היו מקצועיים אך רובם חברות". "נתניהו היה נגיש מאוד, אם הייתי מרים טלפון הוא היה עונה", הוסיף.

משפט נתניהו, ארנון מילצ'ן, תיק 1000
שרה נתניהו מאזינה לעדותו של מילצ'ן באנגליה | צילום: אורן בן חקון

תחילה ציין מילצ'ן כי ברגע שהחקירות בתיק החלו, הוא החליט לא להגיע לישראל על מנת לא לחשוף את ילדיו לעניין. תחילה נשאל על ידי התובעת ליאת בן ארי מה הייתה תדירות ההגעה שלו לישראל לפני שנת 2016, ומילצ'ן טעו כי בין פעמיים לשלוש פעמים בשנה. עוד אמר כי השקיע בערוץ 10, ברכישת 50% מהערוץ.

לשאלתה של בן ארי מי מנהל את ענייניו וכספיו בישראל, השיב איש העסקים: "הדס קליין ויהונתן חסן ושרה שוחט מנהלים את ענייני בישראל". עוד טען כי קליין מנהלת את תשלומי ההוצאות בישראל. עם זאת הוסיף כי הוא זה שמושך כסף מזומן. לאחר מכן נשאל מי מחזיק בגישה לחשבונותיו, והשיב "לשרה שוחט ובשלב מסוים לזאביק פלדמן. פעם בשבועיים מביאים לי טבלה, ומה שאני מאשר אני מאשר".

Whatsapp Image 2023 06 25 At 1
נתניהו בבית המשפט | צילום: אורן בן חקון

נזכיר כי ההחלטה בדבר מתן העדות של מילצ'ן מאנגליה ניתנה "לאחר שמשרד החוץ ושגרירות ישראל בלונדון פעלו בשבועות האחרונים למציאת מקום, תיאום והסדרת העדות; לאחר בחינת הפרמטרים שהותוו בהחלטת בית המשפט בנושא, וכן נוכח שיקולי אבטחה ועלויות". לפי ההודעה, "התביעה פעלה לכך שהאולם יוכל להכיל את כל הגורמים שפורטו בהחלטת בית המשפט, כמו גם גורמים טכניים וגורמי אבטחה נדרשים. לא תתאפשר כניסה לאולם לגורמים נוספים".

Whatsapp Image 2023 06 25 At 1
נתניהו בבית המשפט | צילום: אורן בן חקון

בשבוע שעבר העיד ראש האופוזיציה יאיר לפיד בתיק 1000 בבית המשפט המחוזי שבירושלים, בנוגע לפניית נתניהו אליו בנוגע ל"חוק מילצ'ן", ובתום חקירתו הנגדית פנה לפיד לשופטים, הודה להם ואמר: "לא מקנא בכם".

"זה יום עצוב למדינת ישראל ומעמד עצוב בשבילי", אמר לפיד בפתח עדותו, "גם יום שבו ראש ממשלה עומד לדין זה יום עצוב במדינת ישראל. זה לא משמח אותי וחבל שדבר כזה קורה". כשנשאל על קשריו על מילצ'ן ענה לפיד: "מילצ'ן לא נמנה על חבריי הקרובים. הוא לא מחמשת חבריי הקרובים, גם לא מעשרת הקרובים ולא מהחמישה עשר הקרובים".

"מילצ'ן מדבר איתי והוא יודע שאני לא חייב לו כלום כי לא קיבלתי ממנו מתנות בשווי מאות אלפי שקלים", הוסיף לפיד, "ודבר שני - אמרתי לו לא". בהמשך אמר לפיד: "שחיתות היא לא מדבקת, רוב הפוליטיקאים לא מושחתים".

משפט נתניהו, ארנון מילצ'ן, תיק 1000
מסמכי החקירה של מילצ'ן בבית המשפט המחוזי בירושלים | צילום: אורן בן חקון

תיק 1000, המכונה גם "פרשת המתנות", עוסק באישומים לפיהם ראש הממשלה נתניהו קיבל טובות הנאה ומתנות מאנשי העסקים ג'יימס פאקר וארנון מילצ'ן, המוערכים בסך כולל של כמיליון שקלים. בנובמבר 2019 הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי בחר להעמיד לדין את נתניהו באשמת מרמה והפרת אמונים בתיק זה.