"חשש למשוא פנים": רוטמן מבקש לפסול את חיות מהדיון בסבירות

כשבוע לפני הדיון בבג"ץ על העתירות נגד החוק, יו"ר ועדת החוקה הודיע כי קיבל אישור לייצוג עצמי בעתירות, וכן כי הוא מבקש לפסול את נשיאת בית המשפט העליון מהדיון - בטענה כי היא "כבר הביעה את דעתה הנחרצת וקבעה כי החוק הוא חלק מתוכנית לריסוק מערכת המשפט"

זמן צפייה: 01:03

כשבוע לפני הדיון בבג"ץ על העתירות נגד החוק לביטול עילת הסבירות, יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הודיע הבוקר (שני) כי הוא קיבל אישור לייצוג עצמי בעתירות, וכן כי הוא מבקש לפסול את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות מלדון בעתירות, בטענה כי היא "כבר הביעה את דעתה וקבעה מפורשות כי התיקון לחוק יסוד השפיטה הינו חלק ממתקפה שלוחת רסן על מערכת המשפט וחלק מתכנית לריסוק מערכת המשפט".

"המבקש מתכבד להודיע לבית המשפט כי היום קיבל הוא אישור לייצוג עצמי בעתירות שבכותרת", כתב רוטמן במכתבו, "כמו כן, מתכבד המבקש להגיש לבית המשפט הנכבד בקשה לפסלות כב' נשיאת בית המשפט העליון, מלשבת בדיון בעתירות שבכותרת שעניינן תיקון חוק יסוד: השפיטה (תיקון מס' 4)".

עוד כתב רוטמן: "המבקש יטען כי קיים הרבה למעלה מחשש למשוא פנים ולפגיעה במראית פני הצדק באופן המונע מכב' נשיאת בית המשפט העליון להשתתף בדיונים בדבר שאלת חוקיות התיקון לחוק ומשכך, ובהתאם לדין, עליה לפסול עצמה מלשבת בדין".

ח''כ שמחה רוטמן
ח''כ שמחה רוטמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רוטמן מתייחס במכתבו לנאומה של הנשיאה חיות בחודש ינואר בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי, אז התייחסה לראשונה למהפכה המשפטית שיזם שר המשפטים יריב לוין ואמרה: "מדובר במתקפה שלוחת-רסן על מערכת המשפט, משל הייתה אויב שיש להסתער עליו ולהכניעו. זו תוכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת"

במכתבו כותב רוטמן: "המבקש יטען כי כב' נשיאת בית המשפט העליון וראש ההרכב, הגב' אסתר חיות, כבר הביעה בפומבי את עמדתה הסופית והמוחלטת ביחס לשאלת המפתח העומדת בלב העתירות דלעיל - והיא שאלת חוקיות התיקון לחוק יסוד השפיטה ושאלת צמצום עילת הסבירות".

"כב' נשיאת בית המשפט העליון הגב' א' חיות, אשר עתידה להשתתף ולשמש כראש ההרכב בדיון בעתירות העוסקות בשאלת חוקיות התיקון לחוק יסוד השפיטה, כבר הביעה את דעתה וקבעה מפורשות כי התיקון לחוק יסוד השפיטה הינו חלק ממתקפה שלוחת רסן על מערכת המשפט וחלק מתכנית לריסוק מערכת המשפט".

"בכל הכבוד הראוי והניתן, מדברים אלו שנשאה בפומבי הנשיאה הנכבדה, עולה כי כב' נשיאת בית המשפט העליוןגיבשה זה מכבר את דעתה בעניין, וכי ממילא קיים חשש ממשי למשוא פנים ולפגיעה במראית פני הצדק באופן המונע מכב' הנשיאה להשתתף בדיונים בעתירות העוסקות בשאלת חוקיות התיקון".

"העולה מן האמור הוא שדעתה של הנשיאה הנכבד ננעלה הן בנושא העתירות; הן בקשר לבעלי הדין (המשיבים) והן בקשר לטיעוני המשיבים", סיכם רוטמן את מכתבו, "ואם במקרה קיצוני וחריג שכזה לא מתקיימת עילת פסלות, אזי זו לא תתקיים לעולם".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת העליון אסתר חיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) התראיין הבוקר בתוכנית "העולם הבוקר" ברשת 13 ויצא נגד עצם הדיון בחוק. "האם בית המשפט כפוף לחוק או שהוא יכול לעשות מה שהוא רוצה?", אמר השר אליהו, "האם יש מישהו במדינת ישראל שהוא מעל החוק? מה קורה ברגע ששופט עובר על החוק? הוא צריך לשבת בכלא".

אתמול ביקשה הממשלה שוב לדחות את הדיון בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות. עו"ד אילן בומבך, המייצג את הממשלה, ביקש מבג"ץ לדחות לתחילת אוקטובר את הדיון שנקבע ל-12 בספטמבר. כזכור, לפני כשבועיים דחתה הנשיאה חיות את בקשת הממשלה לדחות את הדיון בחוק לביטול עילת הסבירות, וקבעה כי הוא ייערך במועדון המקורי, ב-12 בספטמבר. בנוסף, הדיון הוקדם ויחל בשעה 08:30.

מוקדם יותר אתמול הודיעה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לבג"ץ כי היא מתנגדת לחוק לביטול עילת הסבירות, ולא תתמוך בעמדת הממשלה בעתירות נגדו. בהודעתה כתבה כי "לראשונה בתולדות מדינת ישראל נשללה סמכותו של בית המשפט הגבוה לצדק לדון ולהושיט סעד".