רוטמן איים, היועמ"שית לכנסת תקפה: "התנהלות חמורה"

נציגת הנהלת בתי המשפט הקריאה תגובה רשמית לטענות שהועלו, בהן החשש שהחלטות של שופטים נובעות ממניעים לא ענייניים. יו"ר הוועדה הטיח בה: "עובד מדינה לא יכול להעביר ביקורת על חברי כנסת". לאחר מכן הוציא אותה מדיון. היועמ"שית לכנסת תקפה: "העלבת עובדת ציבור, רואה את הדברים בחומרה"

זמן צפייה: 02:31

יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט הוציא הבוקר (רביעי) מדיוני הוועדה את נציגת הנהלת בתי המשפט לאחר שטענה שהדיון בנושא ניגוד עניינים של שופטים נובע מנימוקים לא ענייניים. רוטמן דרש מהנצידה שתתנצל ולא אפשר לה לחזור לדיון לאחר מכן. רוטמן טען שעובדי מדינה "לא יכולים להעביר ביקורת על חברי כנסת".

הנציגה הקריאה בדיון תגובה רשמית של הנהלת בתי המשפט ואמרה כי "באופן ספציפי בנוגע לטענות שהועלו לגבי הנשיאה חיות, נציב תלונות הציבור דחה את הטענות. מיחזור הטענות כעת מעורר חשש שהמניעים לעשות כן אינם ענייניים והמטרה היא להוביל לפגיעה באמון הציבור בבתי המשפט". רוטמן עצר את הנציגה ולא אפשר לה להמשיך לדבר: "אני תמה מה הן יכולות הנהלת בתי המשפט ועל פי איזה דין יש לך זכות לעסוק במניעים שלנו? האם תפקידך כעובדת ציבור להגיב לחברי הוועדה שלי שמניעיהם אינם כשירים?". לאחר מכן, יו"ר ועדת החוקה לא אפשר לנציגה להמשיך את דבריה עד שתתנצל. לטענתו, "עובד מדינה לא יכול להעביר ביקורת על חברי כנסת. הטענה היא חוצפה שאין כדוגמתה".

שגית אפק, היועצת המשפטית לכנסת
שגית אפק, היועצת המשפטית לכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות הסערה, היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפק, נזפה ברוטמן. הערב היא שיגרה לו מכתב ותקפה בחריפות את המהלך, שאותו כינתה "השתקת עובד ציבור". אפק כתבה: "כמי שמייצגת את הכנסת בפני הרשות השופטת ופועלת לחיזוק מעמדה מול הרשות המבצעת, דבר שלעתים גם כרוך בהצגת עמדות שמן הסתם לא תמיד נוחות עבור הרשויות האחרות, אני מוצאת לנכון לעמוד על התנהלות נאותה של ארגוני הכנסת ובפרט של יושבי ראש הוועדות.

"דיון מסוג זה ודאי שאינו מוסיף כבוד לעבודת הכנסת. השמירה על התנהלות מכבדת כאמור דרושה בימים אלה אף ביתר שאת לנוכח המחלוקת הציבורית בדבר האיזון הנכון בין הרשויות. בהיעדר שמירה על כללי דיון נאותים ומכבדים, לצערי הראשונה שעלולה להיפגע מכך היא הכנסת, מעמדה ויכולתה למלא את תפקידיה כמחוקקת וכמפקחת. מכל מקום וכפי שציינתי בשיחתנו, אני רואה את הדברים בחומרה, ואף אביע את עמדתי בעניין זה בתפקידי כיועצת המשפטית של ועדת האתיקה".