דרמה בבית המשפט: רומן זדורוב זוכה מרצח תאיר ראדה

16 שנה אחרי רצח תאיר ראדה, קבע ביהמ"ש המחוזי בנצרת ברוב של שני שופטים מול אחד כי זדורוב זכאי. רעייתו אולגה פרצה בבכי. הוא אמר בצאתו מבית המשפט: "רק רוצה לחזור הביתה". אילנה ראדה: "הפרקליטות רצחה את הבת שלי" | עדכונים שוטפים

זמן צפייה: 02:45

אחרי 16 שנים: בית המשפט המחוזי בנצרת זיכה היום (חמישי) את רומן זדורוב מאשמה ברצח תאיר ראדה, ברוב של שני שופטים נגד אחד. ראש הרכב השופטים אשר קולה אמר: "הנסיבות החדשות שהיוו את ליבת ההחלטה למשפט החוזר, הן שהיטו את הכף באופן משמעותי לבחינה של הראיות, והצטברותן המסקנה היא שהמואשם זכאי".

השופטים אשר קולה ודני צרפתי זיכו את זדורוב, כשהשופטת תמר נסים שי נמצאת בדעת מיעוט, והחליטה על הרשעה: "גם אם יש חלל ראייתי במקרה ניתן להרשיע את הנאשם. גרסתו של אדיר חבני היא עלילה בזויה". טרם הכרעת הדין אמרה זוגתו של זדורוב, אולגה: "אם הצדק לא ייצא לאור היום - אבוי לנו". זמן קצר לאחר מכן

עוד אמר השופט קולה כי הוא תופס את זדורוב כמי שלא צפה בסרטי סנאף, פדופיליה, ולא כמי שתכנן לרצוח ילדה קטנה, וכי הודאותו הייתה הודאת שווא. בנוסף, אמר כי עניין א"ק וא"ח נתון תחת חסיון, בשתי העדויות פגמים משמעותיים ותהיות שנותרו ללא הסבר. השופט דני צרפתי הוסיף כי הודאתו של זדורוב היא לא יותר מדקלום חלול. "איך ייתכן שכלל הראיות בזירה לא תואמות את סיפור ההודאה, ולא נמצא עד לרפואה שראה אותו ובלי ממצאים פורנזיים, ולא נמצאו תביעות אצבע לחובת הנאשם בזירה". לסיכום אמר קולה: "תם ולמרבה הצער לא נשלם".

רומן זדורוב יוצא מביתו לבית המשפט
רומן זדורוב יוצא מביתו לבית המשפט

אילנה ראדה יצאה מהאולם לאחר הכרעת הדין, פרצה בבכי ואמרה: "פרקליטות מדינת ישראל רצחה את הבת שלי. המלחמה רק התחילה, לא סיימתי אותה. הפרקליטות ראתה את כל השקרים, הטיוח וההעלמות. זה משפט האמת, מה שנעשה פה בפעם הראשונה בהיסטוריה. משפט אמת וצדק נעשה פה בשנה הזאת. בשלב הבא נתחיל לחפש את הרוצחים, ואנחנו יודעים לאן ללכת".

"רגשות מהולים בעצב, כי דבריו של השופט קולה מאוד ריגשו אותי כי לעולם בכל הערכאות איש לא התייחס אלינו על מה שעברנו ומה שאנו עוברים בביהמ"ש על ההתעלמות מזכרה של תאיר. אני תקווה שמי ששומע דברינו גם בדרגים הגבוהים ישנו תפיסה. גם לנו יש זכויות, קברנו ילדה הרוצח הוא הלא המרכז גםהנרצח תקווה שפתחתי צוהר, כל המתח שהצטבר בשנה זו בעיקר על הדברים החדשים שהוצגו במשפט החוזר. אדיר חבני באיזשהו אופן אשם ברצח תאיר היא לא לקחה את הסוד לקבר", הוסיפה ראדה.

רומן זדורוב אמר לאחר הזיכוי בבית המשפט: "הצדק ניצח. תודה לכל מי שעזר לנו. לא אדבר על פיצויים, קודם כל רוצה לחזור הביתה לילדים יש לי יותר מדי רגשות. קשה לי לדבר, אני מוצף. עכשיו אני לוקח את הילדים לטייל. אני לא תופס".

תחילת הערעורים של זדורוב הן בראיות חדשות שנחשפו, כגון חוות הדעת שעוסקת בזליגת הדם מגופתה של תאיר. כעת, הראיות נבחנו מחדש והן מעמידות שתי נקודות מרכזיות. האחת, הודאותו של זדורוב, המהוות ראייה חזקה ומנגד ישנו חל ראייתי של העקבות הלא מזוהות שאינן שייכות לא לתאיר ראדה ולא לרומן זדורוב. בין שתי הנקודות נוצר פער של "יש", בדמות ההודאה, אל מול ה"אין" - בדמות עקבות.

תאיר ראדה
תאיר ראדה

המשפט הראשון: הרצח שזעזע את המדינה

ב-6 בדצמבר 2006, תאיר ראדה בת ה-13 נמצאה כשגרונה משוסף בתא שירותים בבית הספר "נופי גולן" שבקצרין. בימים הראשונים לחקירה, המשטרה חשדה כי הרצח הוא תוצאה של אלימות בני נוער ועל כן החלה לתשאל עשרות מתלמידי בית הספר, אך לא מצאה מביניהם חשוד רלוונטי.

לאחר שעצרה מספר חשודים בגירים נוספים שאינם מתלמידי בית הספר ואף חקרה מניע לאומני שנשלל, המשטרה עיכבה לחקירה את רומן זדורוב, רצף שעבד בשטח בית הספר, בחשד לביצוע הרצח.

לאחר כשמונה ימי חקירה, זדורוב הודה בביצוע הרצח בפני מדובב משטרתי ולאחר מכן החל בשיחזור המעשה מול חוקריו, שכלל מסירת פרטים מוכמנים - אך גם טענות שסותרות את הממצאים הפרונזיים בזירה. הוא טען כי המניע לרצח היה גידופים כביכול שהטיחה בו ראדה לאחר שסירב לבקשתה לתת לה סיגריה, והעובדה שהיא מזכירה לו ילדות שנהגו בו בבריונות בעת שהיה תלמיד בית ספר. זמן קצר לאחר מכן, הוא חזר בו מהודאתו וטען כי זו הוצאה ממנו תחת לחץ.

בפברואר 2007 החל משפטו של זדורוב, שנמשך כשלוש שנים. במהלך החקירה הושמעו עדויות מפי ילדי בית הספר שסתרו את גרסתו של זדורוב, כגון עדותן של לי לחיאני ונופר בן דוד, חברותיה של ראדה, שטענו כי סמוך לשעת הרצח שמעו קול גבוה העולה מאחד התאים האומר כי התא תפוס. כמו כן, נערה נוספת העידה כי ביום הרצח הבחינה בנערה שמעולם לא ראתה מקודם בין כתלי בית הספר.

כמספר חודשים לאחר שהחל המשפט הגישה משפחת ראדה עתירה לבג"ץ בדרישה לפתוח מחדש את התיק, מפני שלטענתה המשטרה לא בדקה כיווני חקירה אחרים. הבקשה נדחתה, ומאז ועד היום אמה של תאיר, אילנה, מרבה להצהיר בתקשורת וברשתות כי היא אינה מאמינה שזדורוב הוא רוצח ביתה.

אילנה ראדה
אילנה ראדה

בשנת 2010, הורשע זדורוב פה אחד ברצח בכוונת תחילה ושיבוש מהלכי חקירה, והוא נידון למאסר עולם. בית המשפט ביסס את הרשעתו על בסיס ההודאה באשמה, וכן בעובדה שלכאורה נמצאה טביעת הנעל של זדורוב על מכנסיה של תאיר ראדה, שהוטבעה שם כשטיפס מתא השירותים הנעול אל החוץ. הכרעת הדין התפרשה על פני 456 עמודים.

לאחר מכן, הוריה של תאיר, אילנה ושמואל ראדה, הגישו תביעת נזיקין כנגד בית הספר "נופי גולן", המועצה האזורית גולן, המועצה המקומית, קצרין ומשרד החינוך בתואנה כי הללו התרשלו בשמירה על בתם, והם פוצו בכמיליון וחצי שקלים כחלק מהסכם פשרה.

הערעור: שני שופטים משוכנעים בזהות הרוצח - אך השלישי לא בטוח

זדורוב ערער על החלטת בית המשפט והציג חוות דעת המחלישות ואף סותרות את התיק כנגדו. בצעד נדיר, הורה בית המשפט העליון למחוזי לעיין מחדש בראיות ולבחון מחדש את משמעותן. בפברואר 2014, בית המשפט החליט בשנית על הרשעת זדורוב.

רומן זדורוב
רומן זדורוב | צילום: חדשות 13

כשנה לאחר מכן, זדורוב ערער שוב על החלטת בית המשפט, ואף טען כי הודאתו הושגה בדרכים לא כשירות. הערעור נדחה שוב, הפעם ברוב של שני שופטים מול אחד. השופט יורם דניצגר, בעל המיעוט בקרב השופטים, טען כי "יש לזכות את הנאשם מחמת הספק".

המשפט החוזר: שחקנים חדשים, ממצאים חדשים

בשנת 2016 שודרה לראשונה הסדרה הדוקומנטרית "צל של אמת", אשר הביאה עדויות נוספות המטילות ספק באשמתו של זדורוב ברצח, ויצרה הד ציבורי רב. בפרק הרביעי של הסדרה הוצגה אולה קרבצ'נקו, אישה צעירה ולא יציבה בנפשה כחשודה ברצח, וזו על סמך עדותו של חברה לשעבר, אדיר חבני, ועדויות נוספות של נשים שהכירו את קרבנצ'קו ממוסדות לבריאות הנפש, וטענו כי זו התוודתה בפניהם שרצחה את תאיר. קרבנצ'קו הכחישה את ההאשמות נגדה מספר פעמים בתקשורת.

ביוני 2020 הגיש זדורוב ערעור נוסף - הפעם כשהוא מגובה בראיית DNA דמית שנלקחה מתא השירותים הסמוך לזה שבוצע בו הרצח, שאינה תואמת לעדותו של זדורוב, וכן בממצאים החדשים הקשורים בשערה שנמצאה בזירת הרצח ומראה תאימות לפרופיל הגנטי של אדיר חבני. ההגנה טענה שהממצאים מוכיחים שה-DNA של חבני נדיר, ולכן אם נמצאה התאמה לשתי שערות בזירה הסבירות שהן שלו - עולה.

אדיר חבני
אדיר חבני לצד פרופיל השערה שנבדקה | צילום: העולם הבוקר

בעקבות הפניה, פסק המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, חנן מלצר, כי ייערך לזדורוב משפט חוזר, מהלך שאושר על ידי הפרקילטות. זדורוב שוחרר למעצר בית בתנאים מגבילים. המשפט החדש נפתח ב-2021, ובמהלכו נשמעה ביקורת מצד הפרקליטות על הטיה של בית המשפט לטובת זדורוב. הרכב השופטים הנוכחי כולל  את סגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת אשר קולה כראש ההרכב, ולצידו השופטים דני צרפתי ותמר נסים שי.