בעלי חברת ייעוץ העסיק את אח של ראש העיר רמה"ש - וזכה במכרזים

אביב מדר, בעלי חברת ייעוץ דיגיטלי, סיפק במשך השנים שירותים מעטים לעיריית רמת השרון. כשהעסיק את אחיו של ראש העיר, סכומי העסקאות גדלו פי 10. יועמ"ש העירייה: "חשש לניגוד עניינים"

ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר
ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר | צילום: חדשות 13

לאחר שאבי גרובר נבחר לתפקיד ראש עיריית רמת השרון בבחירות המיוחדות ב-2016, אחיו רונן גרובר החל לשמש בהתנדבות בתפקיד יועץ המחשוב ואתר האינטרנט העירוני. היועץ המשפטי לעירייה קבע אז שיש להפסיק את ההתקשרות מחשש לניגוד עניינים. האח סיים את תפקידו, ובכך היה נדמה שההתנהלות הפסולה הזאת הסתיימה.

אלא שב-2018 אבי גרובר מנצח בבחירות, והאח רונן מתחיל לעבוד בחברת הייעוץ הדיגיטלי Vono שבבעלות אביב מדר, בתפקיד יועץ לבנק הפועלים. החברה מספקת שירותים בין היתר גם לאל-על, אלקטרה ורכבת ישראל. עד לאותו הרגע החברה סיפקה במשך שנים שירותים מעטים מאוד לעיריית רמת השרון בסכום של כמאה אלף שקלים בשנה. אבל מיד לאחר שהאח רונן החל לעבוד בחברה, העירייה אישרה התקשרויות עם החברה של מדר בסכומים שגבוהים פי עשרה מאלה שהיו עד כה. ממסמכים שהגיעו לידי חדשות 13 עולה שחלק מהסכומים מאושרים בדיעבד בהליך של פטור ממכרז. חברי מועצה שביקשו לקבל את מסמכי ההתקשרות עם החברה נדחו על ידי העירייה, לכאורה בניגוד לחוק. כל זה קורה בלי שמדר או העירייה מציינים שאחיו של ראש העיר עובד בחברה במסגרת החובה למילוי טופס ניגוד עניינים.

בנוסף, בשנתיים האחרונות זכתה חברה בשם "וואן שילוב מערכות" במכרזים של מיליונים בעיריית רמת השרון. מדר הוא קבלן משנה של החברה שעובד מול העירייה. בשבועות האחרונים התקיים מכרז ענק נוסף לתפעול ותחזוקה של מערכות מידע מוניציפאליות. גם במכרז הזה וואן התמודדה והייתה על סף זכייה, אלא שרגע לפני ההכרעה נודע לכמה חברי מועצה כי מדר, שמעסיק כאמור את אחיו של ראש העיר, נמצא כאן בכובע שלישי – הוא משמש גם יועץ למערכות המידע של העירייה, בין היתר לאגפי החינוך, הארנונה ועוד. במסגרת זו הוא אחראי על ניקוד החברות במכרז, כלומר בכובע אחד הוא מנקד את החברות שמשתתפות במכרז ובכובע אחר הוא קבלן משנה של חברה פייבוריטית לזכיה.

חוות דעת של היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד מיכה בלום, שהגיעה אלינו, פוסלת את מדר ואת ההחלטות שהתקבלו במכרז. "היועץ למכרז זה מצד אחד מייצג את העירייה בליווי ההליך המכרזי, ומצד שני בעל קשר עסקי ומשמש ספק וספק משנה לחברת וואן", כותב עו"ד בלום. "התברר כי מדר מעסיק את אחיו של ראש העירייה... במצב דברים זה קיים חשש לניגוד עניינים".

מעיריית רמת השרון נמסר בתגובה: "אביב מדר היה ספק של עיריית רמת השרון מאז שנת 2012 בכל הקשור בטכנולוגיה ומחשוב. כל ההתקשרויות עימו נעשו כחוק, ללא כל מעורבות של ראש העיר. הסכומים ששולמו למדר עבור שרותיו כספק הם בין 12 אלף שקלים ועד כ45 אלף שקלים בחודש, סכומים שעומדים בכל סטנדרט של תחרות והולמים את היקף העבודה. לאחרונה בשל סוגיה שעלתה באחד המכרזים נבדקה שוב ההתקשרות עם מדר דרך היועץ המשפטי ובעקבות עמדת היועץ המשפטי, סיים מנכ"ל העירייה את ההתקשרות עם מדר לאלתר ולא יאוחר מסוף חודש זה".

מחברת Vono נמסר בתגובה: "אביב מדר מייעץ ועובד למעלה מעשור בעיריית רמת השרון. לכל אורך הדרך הוא הקפיד על כל הנהלים, הדיווחים והנחיות העירייה, בין היתר טפסי ניגוד עניינים. באשר למכרז, הוא לא זכה ואין לו שום קשר לזכיה".