האדם שטען כי רצח את רחל הלר ישוחרר - לאחר שחזר בו

תושב המועצה המקומית ראמה, בן 70, שהעיד כי ביצע את הרצח בשנת 1974, ישוחרר ויופנה לקבלת טיפול נפשי אחרי שהודה כי שיקר בגרסתו הראשונה. עורך דינו: "הוא מתמודד במשך שנים עם מחלות נפש"

זמן צפייה: 03:32

המשטרה החליטה הבוקר (שני) כי תושב המועצה המקומית ראמה, בן 70, שטען כי רצח את החיילת רחל הלר בשנת 1974, ישוחרר ממעצר ויופנה לקבלת טיפול נפשי פרטי. זאת, לאחר שבימים האחרונים חזר בו מהגרסה הראשונית וסיפר כי בדה אותה מליבו.

עו"ד סעיד חדד, שייצג את החשוד מטעם הסניגוריה הציבורית, אמר: "מדובר באדם שמתמודד במשך שנים עם מחלות נפש ומוכר למערכת בריאות הנפש. כפי שסברנו כבר בתחילה, הודאת השווא היא תולדה של מצבו הנפשי, מצוקה אישית ומצב משפחתי מורכב. צר לנו על הסבל שנגרם למשפחתה של רחל הלר ולמשפחתו של סלים כנעאן".

לכתבות נוספות בנושא >> 

הגבר שטען כי רצח את החיילת רחל הלר נשלח לאשפוז פסיכיאטרי

תושב הגליל טען במשטרה: רצחתי את החיילת רחל הלר ב-1974

רחל הלר
רחל הלר

כזכור, ביום שלישי הפסיכיאטר המחוזי הורה לשלוח לאשפוז פסיכיאטרי את החשוד, לאחר שזה טען ביום ראשון כי רצח את החיילת רחל הלר. זאת, בתום אבחון פסיכיאטרי שנעשה בתנאי מעצר. ביום ראשון, כאמור, תושב הגליל המערבי הגיע לתחנת משטרה בכרמיאל בטענה שרצח את הלר וכן קשר עצמו למקרה רצח נוסף. בית משפט השלום בנצרת האריך את מעצרו בשבוע.

המשטרה בדקה את אמינות דבריו והוא נשלח לבדיקה פסיכיאטרית, כשאחריה כאמור, נשלח לאשפוז. הגבר סיפר כי הוא מטופל בתרופות, אך התגלה כי הדבר לא נכון, ובמשטרה נבדקה האפשרות כי הוא לוקה בנפשו. עוד טען החשוד בחקירתו כי רצח אדם נוסף, אך לאחר בדיקה נוספת התגלה כי אותו אדם התאבד.

באוקטובר 1974 נמצאה גופתה של החיילת רחל הלר, בת 19 דאז, בחולות ליד קיבוץ שדות ים. על הגופה נמצאו רק סנדל וחוט ניילון, ששימש לחניקתה. בחקירת המשטרה התברר כי היא נראתה לאחרונה בטרמפיאדה ברחוב ארלוזורוב בתל אביב, בדרך לבסיס בחיפה שבו שירתה כמורה חיילת.  פרשת רחל הלר עוררה סערה במדינה, בשל האכזריות שבה בוצע הרצח והעובדה כי לא נעצרו חשודים במעשה.

עמוס ברנס
עמוס ברנס | צילום: חדשות 13

בשנת 1976 הורשע ברצח עמוס ברנס, שהכיר את הלר באופן שטחי והגיע מיוזתו למשטרה, לטענתו כדי לסייע בחקירה. לאחר שנחקר באלימות ותוך מניעת שינה, הודה ברנס ברצח והסכים לבצע שחזור. ברנס נשפט למאסר עולם, אך עונשו נקצב על ידי נשיא המדינה כאשר התברר כי היו במשפטו עיוותי דין ועדויות שקר של חוקרי המשטרה.

בסופו של דבר שוחרר ברנס מהכלא ב-1983. לאחר מאבק ארוך, נקבע לו משפט חוזר ב-2002, אך עקב החלטת הפרקליטות שלא להגיש כתב אישום חוזר - זוכה ברנס "זיכוי אילם", ואף נפסקו לו פיצויים בסך חמישה מיליון שקלים בגין מאסר שווא.