בג"ץ: עובדים בבידוד לא יהיו זכאים עוד לימי מחלה באופן גורף

ביהמ"ש העליון נענה לדרישתם של ארגוני מעסיקים, וקבע כי החוק אינו מסמיך את ראש שירותי בריאות הציבור לאשר תעודת מחלה באופן אוטומטי. ההחלטה תיכנס לתוקף ב-30 בספטמבר. "בידוד אינו מחלה"

זמן צפייה: 03:04

בג"ץ הכריע היום (שני) כי עובדים ששוהים בבידוד לא יהיו זכאים עוד לימי מחלה באופן גורף, כפי שהיה עד כה. זאת, כפי שדרשו כמה ארגונים מעסיקים בעתירות שהגישו לבית המשפט. ההחלטה תיכנס לתוקף ב-30 בספטמבר.

בית המשפט קבע כי החוק אינו מסמיך את ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות להנפיק תעודת מחלה גורפת לכל העובדים והשכירים השוהים בבידוד. זאת, לפי ההחלטה, מכיוון שחשש להידבקות אינו בגדר מחלה ששוללת מהעובד את הכושר לבצע את עבודתו. במטרה למנוע פגיעה בעובדים ולאפשר היערכות מתאימה, הוחלט כי ביטול תעודת המחלה ייכנס לתוקף בסוף חודש ספטמבר.

עוד בחדשות 13:

"האדמה רועדת": ועדת הקורונה דנה בפתיחת ענף התרבות

מפגיני הדגלים השחורים נגד אוחנה: "נחשפה המזימה לסיכול המחאה"

1,039 נדבקים אובחנו אתמול – נערכו כ-12 אלף בדיקות בלבד

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

עו"ד ליאת תבל, יוזמת ומגישת הבג״ץ ממשרד meilaw, שהגישה את העתירה בשם חברת ״סל״ שירותי בריאות, ברכה על פסיקת בג״ץ: "אנו מברכים על הפסיקה. נעשה פה צדק עם המעסיקים ועם העובדים. הטלת ימי הבידוד על כתפיהם של המעסיקים והעובדים באמצעות החשבתם בתור ימי מחלה הייתה מעשה לא חוקי ומעשה של אבסורד. אנחנו במצב בו גם המעסיקים בקריסה וגם העובדים חיים בחוסר ודאות כלכלית, אך טבעי שבמצב זה המדינה תקח את האחריות ותשפה את המעסיקים והעובדים על ימי הבידוד. כפי שקבע בג"ץ בפסיקתו על המדינה יהיה עתה לקבוע הוראות מתאימות לטובת העובדים והמעסיקים בנושא. ובכוונתנו לעקוב אחר ביצוע פסיקת בג"ץ בנושא".

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים התייחס להחלטה: "אנו מודים לבג"ץ שקבע כי עמדת ההתאחדות נכונה - בידוד הוא אינו מחלה, ונטל התשלום אינו צריך להיות על המעסיקים והעובדים. המדינה היא האחראית להנחיות הבידוד והיא גם זאת שצריכה לממן אותו ולא המעסיקים והעובדים. לצד זאת, בית המשפט עדיין לא שחרר את המעסיקים והעובדים מהעלויות הגבוהות שחלו עליהם בחודשים האחרונים כולל עובדים שימי המחלה שלהם הסתיימו ואינם מקבלים תשלום כלל בעת הבידוד. אנו מצפים שהממשלה תקח אחריות לפיצוי רטרואקטיבי למעסיקים ותיישם את החלטת בית המשפט באופן מיידי".

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה המייצגת עסקים יצרניים קטנים: "יש שופטים בירושלים. לשמחתנו, שופטי בג"ץ הבינו שהעיוות שיצרה המדינה בימי הבידוד זועק לשמיים וכי הוא גרם לנטל בלתי סביר על המעסיקים הקטנים. אני מקווה שהמדינה תבין כי במקרה של מגיפת הקורונה, עליה לשאת בהוצאות ימי הבידוד, הן של העובדים והן של העצמאים".

בדיקת קורונה במתחם היבדק וסע
בדיקת קורונה במתחם היבדק וסע | צילום: Shutterstock

מוקדם יותר הבוקר עדכן משרד הבריאות כי אתמול אובחנו 1,039 נדבקים חדשים בקורונה - וכן כי בוצעו במהלך היום 12,119 בדיקות בלבד. שיעור הבדיקות החיוביות אתמול עומד על 9.2%. ישנם 35,079 חולים פעילים כעת, 317 במצב קשה ומהם 104 מונשמים. מניין מקרי המוות עומד על 473.

ממשרד החינוך נמסר כי מספר החולים במערכת החינוך הכולל עומד על 2,576 תלמידים ועובדי הוראה. 16,487 עובדי הוראה ותלמידים נמצאים כעת בבידוד מניעתי.

בד בבד, שירות התעסוקה עדכן כי ביממה האחרונה התקבלו 1,010 דיווחים על חזרה לעבודה, ומנגד נרשם מספר דורשי עבודה חדשים הגבוה פי כשלושה - 2,904. כיום רשומים בשירות התעסוקה 870,348 דורשי עבודה, מהם 577,506 בחל"ת. שיעור האבטלה הוא 21.4%.