בר לב על הקלטות אסון מירון: "הסקנו את המסקנות"

השר לביטחון פנים התייחס בריאיון בגלי צה"ל להקלטות שנחשפו בחדשות 13 מהדיון המכריע שבוע לפני האסון שבו נהרגו 45 בני אדם: "אני אחליט מי צדק ומי טעה? בשביל זה יש ועדת חקירה"

זמן צפייה: 09:27

השר לביטחון פנים עמר בר לב התייחס הבוקר (חמישי) להקלטות שחשף ראש דסק הפלילים אלי סניור אמש במהדורה המרכזית מהדיון המכריע שהתקיים שבוע לפני האסון בהילולה במירון בשנה שעברה.

"על סמך הידע המאוד מוגבל שלי במשפטים והאזנה להקלטה, אני אחליט מי צדק ומי טעה?", שאל בר לב בריאיון לאודי סגל ודוריה למפל בגלי צה"ל. "בדיוק בשביל זה יש ועדת חקירה ממלכתית. הסקנו את המסקנות באירוע מירון שהתקיים השנה".

עוד אמר בר לב: "המסקנה העיקרית הייתה שהאחריות על הגדרת צורכי הבטיחות לא תהיה על המשטרה ולכן נקבע פרויקטור שזה היה תפקידו ועל פי ההנחיות שלו פעלה המשטרה. גם במצעד הגאווה בתל אביב, העירייה מינתה פרויקטור והוא קבע את עקרונות הבטיחות וכך פעלה המשטרה".

שבוע לפני ההילולה במירון בשנה שעברה התקיימה ישיבה שבה השתתפו השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, המפכ"ל קובי שבתאי, הקצונה הבכירה של משטרת ישראל ונציגי המקומות הקדושים. ההקלטה שנחשפה אמש בחדשות 13 לא הועברה לוועדת החקירה ושופכת אור על המחדל כיצד היו גורמים שהתריעו שהילולה תסתיים בטרגדיה.

מפכ''ל המשטרה יעקב (קובי) שבתאי
מפכ''ל המשטרה יעקב (קובי) שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בר לב אומר הבוקר כי "הדיונים אצלי הם מאוד ענייניים. הם בדרך כלל קצרים יחסים ובסוף יש משימות עם תאריך ואחריות. חלק גדול מהעניין זה המעקב אחר הדברים. גם המשטרה, שב"ס והכבאות מתקדמים בצעדים גדולים לכיוונים הנכונים".

לאורך כל הישיבה, גם מפקד המחוז הצפוני שמעון לביא וגם ראש אג"מ דאז אמנון אלקלעי ניסו להדליק נורות אדומות. "הדגש המרכזי פה הוא לעשות פעילות שחלילה לא תהיה בעיה של תשתיות של בטיחות. הדבר השני הוא מוכנות לאר"ן (אירוע רב-נפגעים – א"ס). בכל מקרה, השר ואני אומר בכל מקום שהבטיחות גוברת על העניין הזה. צריך לעשות הכול למנוע צפיפות", אמר אלקלעי.

אוחנה: "מתי בפעם האחרונה היה אירוע אם בכלל שאנשים נרמסו, נמחצו?".

המפכ"ל שבתאי: "לא נרמסו, אבל יש פה אנשים שאיבדו הרבה קלוריות מהפחד וההתמודדות של לשמור את הילדים באוויר ואת הנשים". ניצב לביא מדגיש עד כמה יהיה צפוף: "בשיחה עם הנציגים של החסידויות בביתר עילית נמכרו 12 אלף כרטיסים. זה המון".

במשך ימים רבים ביקשו במחוז הצפוני של המשטרה לקבל מוועד המקומות הקדושים ומוועדת החמישה רשימה של החסידויות שיזכו לבצע את ההדלקה המסורתית על ההר. אלא שאף אחד לא מיהר להביא רשימה שכזאת ורק הפעילו לחץ לאשר עוד ועוד הדלקות ובסוף ביקשו גם מהשר אוחנה למצוא להם פתרון.

"אנחנו לא סומכים על הנס. זה אירוע שצריך נס כדי שיעבור בשלום והאחריות היא של הממ"ז והאחריות המלאה וגם הסמכות חלילה צריכה להיות שלו", אמר נציג המקומות הקדושים. "כמו שהממ"ז אמר: יש פה לחצים רבים ויש כל מיני גורמים שמרגישים לא תקין עם העניין של למה חסידות כזאת כן וחסידות כזאת לא. אני לא חושב שהמשטרה צריכה לקבוע. העסק הזה יוצר מרמור ותסיסה במגזר".

המפכ"ל: "השר (אוחנה), אם היו מסתדרים זה משהו אחר. היינו צריכים לקבל החלטות. אנחנו לא יכולים לחכות לדקה ה-90. מי שטוב לו, אהלן וסהלן. מי שלא טוב לו.. מי צריך את כאב הראש הזה?".

לביא: "אי אפשר לרצות את כולם. איך? מתמטיקה זה לא הגיוני בקיבולת".

המפכ"ל: "פתרנו לכם את הבעיות. אנחנו לוקחים אחריות".