בג"ץ דן בהפגנות: נציג המדינה הודה שלא ידוע על הדבקות - וננזף

במהלך הדיון על הגבלת המחאות בזמן הסגר, נזפה נשיאת העליון חיות בנציג הפרקליטות בשל היעדר הנתונים על התפשטות הנגיף בהפגנות: "אלה דברים שצריכים להיות ברורים למי שמקבל החלטה"

זמן צפייה: 01:26

בג"ץ דן היום (שלישי) בעתירה נגד הגבלת ההפגנות נגד ראש הממשלה בזמן ימי הסגר. במהלך הדיון נציג המדינה הודה כי אין מידע על הדבקות בהפגנות, וננזף על ידי נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות: "את ההסברים האלה הייתם צריכים לתת בממשלה ובוועדה לפני שחוקק החוק. אלו דברים שהיו צריכים להיות נהירים וברורים למי שמקבל החלטה".

השופט מלצר התייחס אף הוא לעניין הנתונים על הדבקות בהפגנות, והקשה: "האם מתוך 295 אלף אנשים שנדבקו עד עכשיו, האם יש לכם ולו מקרה אחד שאתם יודעים שנדבק בהפגנות?".

עוד בחדשות 13:

ההפגנות בבלפור חוזרות: מצב החירום המיוחד לא יוארך

דוח הרמזור: 29 ערים מוגדרות אדומות – בני ברק בראש הטבלה

הממשלה אישרה: נכים יקבלו מענקי סיוע בסך 940 מיליון שקלים

אלפים בהפגנה בבלפור | צילום: חדשות 13

בתחילת הדיון ביקשו השופטים מנציג הפרקליטת, עו"ד אודי איתן, הבהרות על המרחק הנדרש בין קפסולה לקפסולה. איתן השיב: "מרחק ניכר בעין, לא פחות מ-20 מטרים". השופטים תהו מי הסמיך את המשטרה לקבוע דבר כזה.

לשאלות חיות השיב איתן כי החל מהיום בחצות המגבלות היחידות בהפגנות יהיו עטיית מסכות ומרחק של שני מטרים בין מפגין למפגין. כלומר, מגבלת מרחק הקילומטר והחלוקה לקפסולות - לא יהיו תקפות.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בטקס האשכבה של הנשיא העליון שמגר
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: חדשות 13

יו"ר התנועה לאיכות השלטון ד"ר אליעד שרגא אמר במהלך הדיון: "גם במארס, כשהיה הסגר הכי משמעותי וקשה, עם איסור יציאה מהבית של יותר ממאה מטר, אף אחד לא חשב לפגוע בחופש המחאה. מה שהתניע את הסגר השני הוא אותה מחאה שגדלה בין הסגרים, היא דרכה למישהו על יבלות. מה שמפריע לנתניהו זה לא המשבר הכלכלי או הבריאותי אלא ההפגנות. קיבלו החלטה כל כך משמעותית בלי שיש נתונים - זה מעורר הרבה מאוד שאלות לגבי ההתנהלות".

"חופש המחאה הוא הזכות האחרונה שנשארה לאזרח במשטר דמוקרטי", המשיך. "אנחנו במצב חירום, שכל הזכויות החוקתיות שלנו נפגעות. העובדה שפגעו בזכות שהיא למעשה הכתר של הזכויות בחברה דמוקרטית, מבלי נתונים, צריכה להדאיג את כולנו".

הפגנה נגד נתניהו בכיכר הבימה בתל אביב | צילום: עמית דנינו

אתמול הודיעה פרקליטות המדינה לבג"ץ כי אין כוונה להאריך את "מצב החירום המיוחד" שמסתיים היום בחצות, ומגביל הפגנות למרחק של קילומטר ממקום המגורים. זאת, לאחר שפורסם על כך לראשונה בחדשות 13. על כן, מהיום בלילה יוכלו להיערך מחאות בהן משתתפים עד 2,000 איש מול מעון ראש הממשלה בירושלים.

בסוף השבוע השתתפו אלפי מפגינים בצעדת מחאה בתל אביב באזור כיכר הבימה וכיכר רבין. המשטרה הכריזה על הצעדה כבלתי חוקית ועימותים התפתחו במקום, ארבעה מפגינים נעצרו. עימותים בין שוטרים למפגינים נרשמו גם בירושלים וארבעה מהם נעצרו. במקביל, הופצו ידיעות כוזבות כי אנשי "קריים מיניסטר" קראו לפעילים להצטייד בגז מדמיע ובשוקרים - פרסום שאינו נכון.