בג"ץ קבע: השוטר שירה למוות בחיר חמדאן ב-2014 יועמד לדין

לאחר שהתיק נסגר במח"ש לפני כארבע שנים ללא כתב אישום, והביא למחאות רבות ברחבי הארץ, 3 שופטי עליון קבעו כי יש להעמיד לדין את השוטר שירה בצעיר בן ה-22 בכפר כנא שבצפון

החלטה דרמטית של בג"ץ: בית המשפט החליט היום (שני) ברוב דעות של השופטים ג'ורג' קרא ועופר גרוסקופף, נגד דעתו של השופט עפר סולברג, כי השוטר שירה למוות בחיר אלאדין חמדאן בכפר כנא שבצפון בנובמבר 2014 יועמד לדין.

לפני כחמש שנים פורסם תיעוד מצלמות אבטחה שהוצבו בכפר כנא, שבו נראה שוטר שיורה לעבר הצעיר בן ה-22, בעת ביצוע מעצר בכפר שבגליל. בסרטון נראה חמדאן, שמת מאוחר יותר מפצעיו, כשהוא מסתער על ניידת המשטרה ובידו סכין שלופה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

החשד להטרדת עד המדינה: החקירה נפתחה עקב פניית פילבר למשטרה

הערכה: בכירי דאע"ש ייפגשו – וידונו בנקמה על חיסול אל-בגדאדי

סערת המיצ"ב: חרף המחאות – מבחני ההערכה החיצוניים לא יבוטלו

העימותים בכפר כנא ב-2014
העימותים בכפר כנא ב-2014 | צילום: ריטרס

בהמשך נראית הניידת שהיא עוצרת ליד הצעיר, בזמן שהוא מנסה להתפרץ לתוכה עם הסכין שלופה. אחד מהשוטרים נצפה פותח את דלת הרכב, יוצא מתוכו ויורה בצעיר, שנפל לקרקע. האירוע התרחש סמוך לשעה 01:00, אז הוזעקו שוטרים לכפר כנא בעקבות דיווח על השלכת רימון הלם. השוטרים ביקשו לבצע מעצר של חשוד, ובשלב זה חמדאן החל לרוץ לעברם בניסיון לסכל את המעצר.

לבסוף התיק נסגר לאחר שגרסת השוטר שירה, לפיה חש כי היה איום על חייו לפני שפתח באש - נכונה. בחקירתם, סיפרו השוטרים שנכחו במקום כי "חשנו מאוימים. הוא, חמדאן, רץ אלינו, צעק 'אללה אכבר', דפק על החלונות עם סכין, איים לפגוע בנו, נופף עם הסכין שוב ושוב. אם החלון היה פתוח - זה עלול היה להסתיים בלינץ'".

האירוע הוביל לגל מחאות ברחבי הארץ - בכפר כנא, שבו עשרות צעירים הבעירו צמיגים והשליכו אבנים על כוחות הביטחון. בתל אביב ובחיפה הפגינו סטודנטים ערבים במחאה על מותו של חמדאן. "ישראל מדינת טרור, בדם ואש נחזור לאל-אקצא", צעקו המפגינים. פעילי ימין הפגינו מולם וכוחות הביטחון נאלצו למנעו עימותים בין הקבוצות.