מקקים, צפיפות ומצב תברואתי גרוע: דוח על מצב הכליאה בישראל

בדוח שפרסמה הסניגוריה הציבורית נחשפה תמונה עגומה של מצב בתי הכלא: מצב היגייני גרוע, מזיקים, כבילת אסירים ומדיניות ענישה נוקשה שלא לצורך כלפי נערים. שב"ס: "פעלנו בהתאם להוראות הדין"

זמן צפייה: 00:25

האסירים בישראל מוחזקים בתנאי הפרדה ובידוד קשים וסובלים מצפיפות - כך עולה מדוח הסניגוריה הציבורית, המתייחס לתנאי המעצר והמאסר בישראל, שפורסם היום (ראשון). מהדוח עולה כי נעשה שימוש בלתי מידתי בכבילה, וכי בתי הכלא נמצאים במצב תברואתי גרוע, המתבטא בבעיית מקקים וחולדות. כמו כן, עולה כי עדיין מתרחשות הפרות קשות של זכויות הכלואים, גם לאחר הדוח האחרון שפורסם, בשנת 2012.

הדוח, שסקר 29 מתקני כליאה בין השנים 2017-2018, מעלה תמונה קשה בתנאי האסירים. בבית המעצר "הדרים", לאסירים הסובלים מלקויות נפשיות נמצא כי "המקום אינו ראוי למגורי אדם, והתנאים עשויים להחמיר את מצבם הנפשי של השוהים במקום". נוסף לכך, בתי כלא רבים בנויים בצורה שלא מאפשרת כניסה של אור טבעי מהחלונות, מה שעשוי לגרום לתחושת בלבול בין שעות היום והלילה. כמו כן, נצפו מזיקים ומקקים בבתי הכלא, ואסיר מכלא מעשיהו אף סיפר כי "בפתח הניקוז של המקלחת בתא הבידוד הוצב בקבוק שתייה שנועד למנוע כניסה של חולדות".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

החשוד בפגע וברח בבאר שבע: אסיר ששוחרר מבית הכלא בשל צפיפות

כך תכננו אסירי חמאס פיגועים מתוך הכלא :מתחת לאף של שב"ס

המשטרה: דקירת הסוהרים בכלא קציעות תוגדר כפיגוע וניסיון רצח

בעניין מדיניות הענישה כלפי קטינים נעשה, על פי הדוח, שימוש מופרז בבידוד והפרדה. בביקור רשמי בכלא "אופק", בית מעצר וכלא לקטינים וצעירים עד גיל 21, תועדו 30 כניסות של קטינים להפרדה בתקופת זמן של שמונה חודשים, מרביתם הוחזקו כך עד לתקופה המירבית המותרת בחוק. קטין אחד סיפר כי נשלח לבידוד פעמים רבות במהלך מאסרו, בעקבות דפיקות על החלון או שפיכת מים בתא, ובאחת הפעמים שהה בבידוד שישה ימים ולא הותר לו להכניס בגדים להחלפה. הוא אף תיאר כי החלון בתא הבידוד היה סגור, והמזגן היה כבוי  - כך ששררה במקום תחושת מחנק קשה. במקרה אחד, תיאר צעיר אחר כי האסלה בתא הבידוד הייתה שבורה, ולא ניתן היה לעשות בה שימוש כל זמן השהות שם. כמו כן, שני קטינים נוספים סיפרו כי הסוהרים התיזו עליהם מים באמצעות זרנוק, וכי הם נאלצו להישאר בבגדים רטובים למשך כמה ימים.

אגף 10 בכלא מעשיהו
אגף 10 בכלא מעשיהו | צילום: שירות בתי הסוהר

בהתייחס לסוגיית הצפיפות, נכתב כי שטח המחייה הממוצע לאסיר בישראל עומד על כשלושה מטרים רבועים בלבד, דבר שרחוק באופן משמעותי מהסטנדרט המקובל במדינות מערביות, שנע בין שש ל-12 מ"ר. "הדבר מהווה פגיעה חמורה בזכויותיהם של הכלואים – בכבודם, בפרטיותם ובבריאותם. פגיעה זו מתעצמת לנוכח תנאי מחייתם הקשים ממילא, הכוללים חום ומחנק בתאים, תנאי היגיינה ותברואה ירודים, חשיפה מוגבלת לאוויר הפתוח, שירותים ומקלחת שאינם מופרדים מאזור המגורים", לדברי הדוח.

בשמונה ממתקני כליאה בהם ביקרו אנשי הסניגוריה הציבורית, נמצאו ליקויים הנוגעים לאופן השימוש הנעשה בכבילה למיטה, לרבות מקרים שעוררו חשש ממשי שהשימוש בכלי ענישה זה נעשה שלא כחוק. בבית הכלא "מעשיהו" לדוגמה, נמצא כי נעשה שימוש תדיר באמצעי של כבילה למיטה בארבע גפיים, ונמצא כי הכבילה משמשת כאמצעי ענישה פסול. בבית הסוהר "שקמה" אסירים נכבלו כשידיהם קשורות לצדי הראש. בדוח נמצא כי מדובר "בתנוחה מכאיבה, הגורמת לסבל מיותר ואין לה הצדקה".

כלא (אילוסטרציה)
כלא (אילוסטרציה). | צילום: רויטרס

תגובת שב"ס לדוח הסניגוריה הציבורית: "החזקת אסירים ועצורים בתנאים אלו מבוצעת בהתאם להוראות הדין. בשנת 2018 הוקם בשב"ס צוות רב-תחומי שערך ביקורות בכל אגפי ההפרדה בשירות בתי הסוהר במטרה לבדוק את תנאי החזקת אסירים. שב"ס עושה ככל יכולתו לשיפור תנאי מחיית האסירים. ביחס לכבילה, הוצאה הנחייה כלל ארגונית של אגף הבטחון והמבצעים האוסרת על כבילה לצידי הראש". עוד נמסר כי "ביחס לליקויים מבניים - הוקם צוות בשב"ס, שנועד להסדיר את הנהלים הנוגעים לשיפוץ ובנייה חדשה". כמו כן הוסיפו: "הוקמה בשב"ס ועדה שערכה עבודה מקיפה במטרה לבחון את תנאי המחיה לעצורים ולסוהרים באגפי העצורים הפליליים, ההערות שניתנו בנושא טופלו בכל בתי הסוהר ובתי המעצר, והטיפול השוטף מבוצע בין היתר באמצעות הדברות, ניקיון באמצעות קיטור, ריסוס וצביעה".