כשהחוקר מספר 1 הפך נחקר: מדוע הודח ניצב משה מזרחי? • המקור

ראש היאחב"ל לשעבר נחקר באזהרה לפני כ-20 שנה, כשעמד בראש חקירתו של אביגדור ליברמן, הכללה גם האזנות סתר. "טענו שרדפתי אותו אישית - הדם אזל לי מהגוף" • תיעוד מחדר החקירות

זמן צפייה: 52:56

ניצב (בדימוס) משה מזרחי היה חוקר המשטרה הראשון שעמד בראש היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובין-לאומית - שהפך בעצמו לנחקר באזהרה. מתיעוד חקירתו, כפי שנחשף הערב (חמישי) בתחקיר "המקור", ניתן ללמוד על הסיבות שהובילו אותו לפתוח בחקירת אביגדור ליברמן - שהסתיימה בסיום תפקידו במשטרה. "הטענה של הנבזים האלה הייתה שאני רודף את ליברמן באופן אישי", אמר מזרחי, והוסיף: "הדם אזל לי מהגוף".

הפרשה החלה לפני שני עשורים, כשבמסגרת חקירתו של ליברמן בשנת 1998, בחשד שעסק בסחר בין-לאומי וקיים קשרים בעולם התחתון, קיבלה המשטרה מבית המשפט אישור לבצע האזנות סתר לטלפון שלו. עם זאת, צו בית המשפט התיר לצותת רק לשיחות הנוגעות לחשדות ספציפיים שהיו בידי המשטרה. בקטעי הווידאו מתוך חקירתו של מזרחי מעמתים אותו החוקרים עם הטענה כי שיחות ליברמן, שהוקלטו בסתר ואף הועלו על הכתב - לא היו קשורות לנושאי החקירה. החוקרים טענו כי מזרחי פעל מתוך שיקולים אישיים כשהורה לבצע מעקבים אחרי ליברמן, שבדיוק פרש מתפקידו כמנכ"ל משרד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ופנה לעסקים פרטיים.

תחקירים נוספים שפורסמו במסגרת תוכנית "המקור" >>

"המקור": מדובב משטרתי בכיר חושף מה באמת קורה בחדרי החקירות

"המקור": הקלטות השיחות בין נתניהו למוזס – נחשפות

תיק דובר "שוברים שתיקה" נפתח: מה באמת קרה בחברון? • המקור

חקירתו של ראש היאחב''ל, משה מזרחי
חקירתו של ראש יאחב''ל, משה מזרחי | צילום: חדשות 13

החוקרים שאלו את מזרחי: "מדוע תומללו שיחות של ליברמן עם נתניהו, נתן שרנסקי ואיש העסקים דוד אפל?" ודרשו ממנו תשובות על הקשר של השיחות האלה לחקירה. על כך השיב מזרחי: "מי שמקליט את השיחה - שומע את הנאמר בה, מתעלף על המקום ומאבד את ההכרה". מזרחי מצדיק את ההקלטות ואומר שע"פ החשד נשמע נתניהו שואל את ליברמן בדבר "עמותה ספייר" שתגייס עבורו קולות מתוך המגזר הרוסי. "שלושה רבעים מהשיחה ביניהם היא שיחה פוליטית מובהקת", הסביר.

אם כך, הקשו החוקרים על ראש היאחב"ל לשעבר, "מדוע תומללו שיחות של נבחר ציבור חרדי שהתקשר למכון ליווי? למה צריך לשמור שיחות אישיות?". מזרחי מתרץ זאת בכך שהתחילו להצטבר אצלו חומרי מודיעין רבים על קשר בין עולם הפשע המאורגן לפוליטיקה וזאת מתוך האזנות הסתר. כיוון שמדובר בחקירה רגישה מאוד, הוא העדיף שמנגנון הסינון שלהם יהיה הבכיר ביותר האפשרי - הוא עצמו.

משה מזרחי
ניצב בדימוס משה מזרחי | צילום: ערוץ 13

חקירתו של מזרחי הוגדרה לא אחת כ"יום הכיפורים של אגף החקירות", והיועץ המשפטי לממשלה באותה התקופה, אליקים רובינשטיין, אף המליץ להעביר אותו מתפקידו בגלל אי סדרים בעבודתו. עם זאת, לא הומלץ להגיש נגדו כתב אישום, והמפכ"ל באותה תקופה, שלמה אהרונישקי, החליט רק להוסיף "הערת מפקד" בתיקו של מזרחי והעביר את ההחלטה לפתחו של השר לבטחון פנים דאז, גדעון עזרא, שהחליט להדיח את מזרחי מתפקידו.

תגובות לתחקיר

מטעמו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נמסר: "היועץ המשפטי לממשלה דאז, ולאחר מכן שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין קבע בהחלטה מנומקת, כי להאזנות לשיחותיו האישיות והפוליטיות של מר ליברמן שבוצעו על ידי מר מזרחי 'תוצאה קשה במישור הציבורי, תוצאה שיש בה חשש לפגיעה באושיות המשטר הדמוקרטי'. רובינשטיין קבע שהתמונה הכוללת המצטיירת לפיה תומללו שיחות על ידי מזרחי שלא כדין, היא תמונה קשה. רובינשטיין סבר כי יש מקום לסיים את תפקידו של מזרחי, וכך היה".

עוד נמסר מטעמו של ליברמן כי "רובינשטיין ולאחריו היועמ"ש מזוז הורו על סגירת התיקים בכל העניינים שהזכרתם, אפילו ללא צורך בזימון לשימוע, משום שלא היה בסיס כלשהו ל'חשדותיו' של מזרחי. לא היה למר ליברמן קשר כלשהו, ישיר או עקיף, למר יז'מסקי. נוסף על כך, ראש מח"ש דאז, עו"ד הרצל שבירו, קבע כי השימוש של מזרחי בכוח שניתן לו חרג ופגע שלא בצדק בזכויות הפרט ובזכויות החוקתיות של אנשים במדינת ישראל".

השופט (בדימוס) ישי לויט חילק את תגובתו לשני חלקים. בנוגע להחלטה על צו האזנת סתר מסר כי "המשטרה ביקשה האזנת סתר מסוימת אותה אישרתי. לאחר מכן הגיע אלי מידע אנונימי שאני לא יודע את מקורו לפיו הבקשה היתה למעשה להאזין לחיים רמון ולא לדוד אפל כפי שנכתב בצו. לא נאמר לי דבר על רמון ולא ידעתי האם יש ביסוס למידע האנונימי. לכן, הזמנתי את המשטרה, כדי לקבל הסברים. לאחר מכן שוכנעתי שאין שום קשר, ולא שיניתי את הצו".

בנוגע לקשר של בנו לדודי אפל מסר השופט (בדימוס) לויט כי "בני עבד במשרד של עורך הדין יהודה רסלר. לא דנו בתיקים של המשרד ובתיקים שאני דן. בדיעבד התברר לי, שהמשרד של יהודה רסלר, שהבן שלי עבד אצלו, כנראה ייצג את דודי אפל או חברה של דודי אפל. אני לא יודע עד היום. זה לא עניין אותי בכלל. לא ידעתי שום דבר בעניין ובין כה זה לא היה משנה".

תגובת השופט אליקים רובינשטיין