10 שנות מאסר לאחד ממבצעי הלינץ' בעכו

אדהם באשיר, תושב עכו בן 24, הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירה של מעשה טרור וניסיון חבלה בכוונה מחמירה, ובעבירה של התפרעות בעקבות בלינץ' במור ג'נאשווילי במבצע "שומר החומות". "התכוון לגרום למור חבלה חמורה מתוך מניע לאומני אידיאולוגי. המתפרעים חבטו בו מספר רב של פעמים". ג'נאשווילי: "לא הגיוני שיהודים יסתובבו עם דגל ישראל וירצחו אותם"

זמן צפייה: 03:22

בבית המשפט המחוזי בעכו ניתן הבוקר (שני) גזר דין 10 שנות מאסר בפועל לאדהם באשיר, כבן 24, שהורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירה של מעשה טרור וניסיון חבלה בכוונה מחמירה, ובעבירה של התפרעות במהומות בעיר עכו במהלך מבצע "שומר החומות". באשיר הוא אחד הנאשמים בלינץ' שבוצע במור ג'נשווילי, שהגיע לבקר את אמו בעכו בחודש מאי בשנה שעברה.

ביציאה מהקראת גזר הדין בבית המשפט אמר ג'נאשווילי כי הוא רוצה להודות לשופטים ולפרקליטות שעמדה לצידו ודרשה עונשים מחמירים לאורך כל הדרך: "כל שופטי ישראל צריכים לקחת דוגמה ולהתחיל לפסוק בצדק, אנחנו לא חיים בגלות פה. לא הגיוני שיהודים יסתובבו עם דגל ישראל וירצחו אותם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2211280942' autoplay='0' credit='' desc='אדהם באשיר ביציאה מהקראת גזר הדין' poster='' kid='1_23ay7waz' duration='']

בהחלטתם כתבו בין היתר השופטים כי: "האירוע שלפנינו אינו אלא לינץ' במהלכו הותקף מור באופן קשה ואכזרי. כל חטאו של מור היה העובדה שהוא יהודי. איש אינו אמור להיות מותקף במדינתנו, והדברים חמורים שבעתיים כאשר הסיבה לאותה מתקפה פרועה היא זהותו הדתית – לאומית של המותקף. מדובר בתקיפה מכוערת וחשוכה המחייבת ענישה משמעותית", כתבו השופטים.

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו המייצג את מור מסר לאחר גזר הדין: "זהו סיומו של פרק ראשון במאבק ארוך שמור מנהל יחד עם כל עם ישראל מול ההתקוממות הטרוריסטית נגד אזרחי ישראל, מול הניסיון לרצוח יהודים רק בשל היותם יהודים, מול הניסיון לערער על קיומו של העם היהודי בארץ ישראל. פסק הדין הוא משמעותי וקובע ענישה מחמירה כלפי המעורבים בלינץ' האכזרי במור.

מור ג'נאשווילי ביציאה מהקראת גזר הדין
מור ג'נאשווילי ביציאה מהקראת גזר הדין | צילום: שיר תורם, פלאש 90

השופט ליפשיץ מציין כי הנאשם הוא ללא עבר פלילי, וכי הודה והצטער על מעשיו, נתונים שהביאו להקלה בעונש. כמו כן חוייב באשיר בפיצוי של 150,000₪. ג'נאשווילי הוסיף ואמר: "אמנם לא נרצחתי - אבל רצחו לי את הנפש. דמעתי, אבל אלו דמעות של אושר, לאורך כל הזמן הגעתי לכל דיון כי אני יודע שעם ישראל ביחד איתי ומאחוריי".

מור ג'נאשווילי נפצע באורח אנוש מלינץ' שעבר על ידי המון ערבי ואושפז בבית חולים רמב"ם בחיפה. בשיחה שקיים עם חדשות 13 בעת אשפוזו, סיפר ז'אנו על הלינץ' שעבר ועל רגעי האימה. "באתי לשכונה של אמא שלי שגרה בעכו, כמה מטרים ספורים משם עמדו קבוצה של פורעים ערבים, שחסמו את הכביש עם כל מיני אבנים וקרטונים כדי שאף אחד לא יעברו, מהצב השני חסמו את הכביש עם פח. כשראיתי את זה ניסיתי לנסוע אחורה אבל היה שם רכב שהפריע לי".

מור ג'נשווילי, שנפגע בלינץ' בעכו בשומר חומות, בשיחה עם חדשות 13
מור ג'נשווילי, שנפגע בלינץ' בעכו בשומר חומות, בשיחה עם חדשות 13

רכב עולה באש בעכו במבצע שומר החומות
רכב עולה באש בעכו במבצע שומר החומות | צילום: רוני עופר, פלאש 90

"בשלב הזה אנשים התחילו לנסות לפתוח לי את האוטו", הוא משחזר, "הבנתי שאני חייב לעשות משהו החלטתי לנסוע לכיוון הפורעים האלה ולנסות לברוח מהם. לצערי זה לא צלח, קיבלתי מטח של אבנים, איבדתי שליטה נכנסתי בחומה ופה התחיל הלינץ' היותר מסיבי. הייתי חייב לצאת מהרכב כי ידעתי שהם ישרפו אותי חי".

עוד אמר ג'נאשווילי כי "לקחתי בחשבון שאני אדרוס אנשים, אבל אמרתי שאם אני לא מתקדם ירצחו אותי פה, לפחות בשכונה של אמא שלי אנשים יעזרו לי. יצאתי ככה בנס כי התקדמתי לשכונה של אמא לי. השכנים עזרו לי אחרי שכבר דקרו אותי שבע פעמים בראש, דקרו אותי ברגליים, שברו לי את האף, את השיניים. אחרי שכל זה קרה ואני על הרצפה והם זורקים עליי אבנים ובלוקים וכל הבא ליד, השכנים שמעו את הצרחות והצליחו להוציא אותי. אני לא יודע איך זה קרה כי התעלפתי לא הייתי בהכרה".

השחתה וביזה בעכו בימי מבצע שומר החומות
השחתה וביזה בעכו בימי מבצע שומר החומות | צילום: צילום מסך

בעת "שומר חומות" נרשמו התפרעויות בכל רחבי הארץ ועימותים קשים בין יהודים לערבים. ז'אנו מספר שהיה מופתע מהאלימות שחווה דווקא בעיר בה גרה אימו: "אנחנו גרים בעכו משנת 2011, לא דמיינו שדבר כזה יכול לקרות, לא חשבנו, זה מזעזע. הם פשוט באו לרצוח. הם לא עזבו אותי גם כשהם ראו שאני מעולף. לקחו את הראש שלי והטיחו אותו ברצפה. התמונות כל הזמן חוזרות, אני בטראומות, יצאתי משם בנס אבל הנפש שלי מרוסקת".