אלוף במיל' גיא צור: שרה נתניהו ראיינה אותי לתפקיד המזכיר הצבאי

במסגרת תביעת לשון הרע שהגיש דוד שמרון נגד עו"ד דוד ארצי, שטען להסכם סודי בין נתניהו לרעייתו, העיד צור כי שרה נתניהו ראיינה אותו ב-2012 "במשך 45 דקות". יעלון על הבחירה ביוסי כהן לראש המוסד: "סיכמתי עם נתניהו על מינוי נ'. הוא אמר שהוא יהיה נאמן רק למדינה, כנראה שזה חרץ את גורלו"

זמן צפייה: 02:37

אלוף (במיל') גיא צור, שכיהן בעבר כראש זרוע היבשה, מעיד היום (ראשון) במסגרת תביעה דיבה שהגיש דוד שמרון נגד עו"ד דוד ארצי, שטען להסכם סודי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לרעייתו. צור סיפר כי בשנת 2012 היה מועמד לשמש כמזכיר צבאי: "הרמטכ"ל ביקש מראש הממשלה נתניהו שאהיה המזכיר הצבאי. נתניהו ביקש שיהיו שלושה מועמדים. זומנו למספר ריאיונות כל אחד. בתקופת 'עמוד ענן' התקשרו אליי מלשכת הרמטכ"ל ואמרו לי שאני צריך לבוא לבלפור. ‏ראש הממשלה נתניהו שאל אותי שאלה אחת, ואז שרה נתניהו לחשה לו משהו באוזן והוא יצא".

אלוף במיל' גיא צור
אלוף במיל' גיא צור | צילום: מתוך ויקיפדיה

לאחר מכן, סיפר צור: "שרה נתניהו ראיינה אותי במשך 45 דקות. היא התחילה במעט שאלות אישיות עליי, וזה המשיך בשיחה ארוכה עם שאלות על ההתנתקות. האם היה צריך לסרב או לסרב והאם צריך לעשות זאת שוב".

איילת שקד
איילת שקד

במסגרת המשפט מעידה גם שרת הפנים לשעבר איילת שקד. היא אמרה כי "שרה היא השותפה של נתניהו. הוא סומך עליה מאוד, בטח בעניינים הפוליטיים, ומשתף אותה בהחלטות". שקד אמרה עוד: "אני לא חושבת שבנימין נתניהו ורעייתו מתנהלים בצורה דיקטטורית. רק עכשיו נבחר נתניהו בבחירות דמוקרטיות". על הטיסה לגרמניה בנפרד ממטוס ראש הממשלה: "לא יודעת למה טסתי בנפרד. נאמר לי שעדיף שאטוס בטיסת סחר נפרדת".

לדברי שקד, "שמעתי ששרה נתניהו התנגדה להסכם שביבי שילם לי מכספו חלק משכרי על עבודתי בלשכת ראש הממשלה. החזרתי את הצ'ק, אני זוכרת שהייתה התנגדות שלה על התשלום כשהיא גילתה".

עו"ד ליעד ורצהיזר, המייצגת את עו"ד דוד ארצי, שאלה את שקד: "האם את ובנט עזבתם את הלשכה בגלל מעורבות היתר?". שקד השיבה: "אני לא זוכרת מה היו הסיבות. האם חשבנו שיש מעורבות? כן, חשבנו שיש מעורבות".
ורצהיזר: "מה היה מוקד הסכסוך, מה היה מוקד הריב?", שקד השיבה: "אני לא מבינה מה זה קשור. את מנסה להוציא ממני רכילות שמעולם לא דיברתי עליה".

עוד אמרה שקד: "הייתי במשרת אמון. לא דיברתי על התקופה הזו. אני חושבת שאדם שעובד במשרת אמון לא אמור לדבר על התקופה שהוא עבד אצל הפוליטיקאי".

משה בוגי יעלון
משה בוגי יעלון | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לאחר מכן עלה להעיד שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, אשר התייחס לתקופה הראשונה שלו בפוליטיקה כשר לנושאים אסטרטגיים ב-2008: "כשנערכתי לבחירות, אחד האנשים שהצטרפו אליי היה נפתלי בנט. כשקיבלתי את התפקיד מאוד רציתי שהוא יהיה ראש המטה שלי במשרד, ואז קיבלתי פנייה תמוהה מבנימין נתניהו שלפיה 'זה לא יכול לעבוד'. בנט סיפר לי על התקופה שלו ושל שקד, ואמר שמי שפעל להרחקתם הייתה שרה נתניהו".

"עבדתי עם נתניהו הרבה שנים, גם כשהייתי בצבא", המשיך יעלון. "הכרתי אותו היטב. בנושאים מסוימים הבנתי שיש התערבות (של שרה - א.ג). לדוגמה, אני חשבתי שלא נכון שהממשלה לא תשלוט בתקשורת ולכן כשהיה ניסיון שלו להעביר לי מסר שהוא רוצה להשתלט על גלי צה"ל כשהייתי שר הביטחון, חשבתי שזה לא נכון. הוא ניסה לשכנע אותי, הוא שלח אליי את פילבר (לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת), אבל לא נתתי לו להתערב בעניין".

"זה קרה אחרי שראיתי התערבויות קודמות שלו בעבר, בין היתר כשניסה להשתלט על ערוץ 10", הוסיף יעלון, "בשלב מסוים, מתחילות שיחות טלפוניות ליליות, ב-01:00 בלילה, בנושאים שאינם ברומו של עולם, ואני מבין שיש לשיחות הללו עוד שותף או שותפה. אני מבין שיש לחץ משם. מאחר שהיו לי הרבה מאוד שעות עם נתניהו, יש כבר שפה שמדוברת בינינו, ויש שפה אחרת שהיא לצורך האזנה של מישהו או מישהי אחרת".

על מינוי יוסי כהן לראש המוסד אמר יעלון: "נתניהו ואני התייעצנו רבות, הייתה הערכה הדדית. כשעמד על הפרק מינוי ראש המוסד הבא, הוא התייעץ איתי. הגענו להבנה שהדבר הנכון לעשות זה למנות את נ', ולא את יוסי כהן. ביום שהוא אמור היה לפרסם את החלטתו, הייתי אצלו בדיון. בסוף הדיון נשארנו בארבע עיניים ודיברנו על המינוי הצפוי. הבנתי שמי שהולך להתמנות זה נ'. הוא אמר שיעשה מסיבת עיתונאים ב-20:00. אמרתי לו שיוציא הודעה, אבל הוא עמד על כך. הבנתי מהדובר שלי שמסיבת העיתונאים מתעכבת, ואכן, רק אחרי שעה - ב-21:00 - נמסר שיוסי כהן ימונה. דיברתי עם נ' על ההשתלשלות - הוא סיפר שקיבל שיחה לפני המהדורה וגם הוא מבין שזה לא רק שיחה עם נתניהו, שעוד מישהו או מישהי מקשיבה, והוא נשאל אם הוא יהיה נאמן להם. הוא אמר שהוא יהיה נאמן למדינה, וכנראה שזה חרץ את גורלו".

ב-2021 התייחס נתניהו לטענות בנוגע להסכם לכאורה בריאיון לחדשות 13, ואמר כי "מדובר בשקר מוחלט. יודעים שאי אפשר לנצח אותי בקלפי, אז בונים נרטיב סביב אשתי". עוד אמר: "איראן, כלכלה, מסים ומינויים - את זה אני עושה. יש לי את המצפן שלי. חד-משמעית אני אומר שההסכם הזה הוא שקר".