בג"ץ הכריע: נדחו העתירות נגד ההסכם עם לבנון

שופטי בית המשפט העליון דחו פה אחד את העתירות שהגישו יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר וכמה ארגוני ימין נגד ההסכם על הגבול הימי ואי-הבאתו לאישור הכנסת. נימוקי השופטים יפורסמו בנפרד. הממשלה תתכנס לאשר את ההסכם ביום חמישי, החתימה צפויה בסוף השבוע

זמן צפייה: 01:08

בג"ץ פרסם הבוקר (ראשון) את פסק הדין בעניין ההסכם על הגבול הימי עם לבנון - ודחה פה אחד את העתירות שהגישו יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר וכמה ארגוני ימין נגד ההסכם ונגד אי-הבאתו לאישור הכנסת. נימוקי השופטים יפורסמו בנפרד.

שר הביטחון בני גנץ מסר: "פסיקת בג"ץ תאפשר לנו לקדם את ההסכם החשוב על הגבול הימי עם לבנון בימים הקרובים. ‏מועד הבשלת ההסכם סמוך לבחירות לא רצוי - אך הכרחי. מדובר בהסכם טוב ונכון שיש לו משמעויות ביטחוניות, מדיניות וכלכליות חיוביות על האזור כולו".

שרת האנרגיה קארין אלהרר בירכה גם היא על ההחלטה: "ממשיכים עם ההסכם החשוב לבטחון, לאנרגיה ולכלכלת ישראל שהביא ראש הממשלה יאיר לפיד בקור רוח ובמנהיגות". מנגד, ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, שהסתייג מהחלטת בית המשפט לדחות את העתירות "בלי נימוקים", כתב בחשבון הטוויטר שלו: "למי שהיה ספק, מפלגת בג"ץ כבר הודיעה מי יושב איתה בקואליציה".

המשמעות היא שהממשלה תתכנס לאשר את ההסכם עוד ביום חמישי הקרוב, והחתימה עליו תיערך ככל הנראה באותו יום או למחרת. התאריך עדיין לא נעוץ סופית ביומן - בין היתר גם כי הממשלה צריכה לאשר את ההסכם באופן סופי.

ראש המועצה לביטחון לאומי איל חולתא בדיון בבג''ץ
ראש המטה לביטחון לאומי איל חולתא בדיון על ההסכם הימי בבג''ץ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

שאלה שעדיין נותרה פתוחה היא מי יחתום מטעם ישראל על ההסכם הזה. בחדשות 13 דווח אמש כי ראש הממשלה לפיד בוחן את הנושא וההתלבטות היא בין שתי דמויות - מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת או ראש המטה לביטחון לאומי איל חולתא. הסיבה להתלבטות היא בין היתר שיקולים משפטיים, אך יש כמובן גם משמעות לאישיות שחותמת על הסכם בין ישראל ללבנון.

ביום חמישי, נזכיר, התנהל בבג"ץ הדיון המכריע על העתירות שהגישו נגד ההסכם על הגבול הימי מול לבנון, ועל אי הבאתו לאישור הכנסת. מוקדם יותר באותו יום, שרת האנרגיה קארין אלהרר קיימה פגישה עם בכירי חברת טוטאל שתקדח במאגר צידון. במהלך הפגישות השונות, אלהרר הדגישה כי בכל הסכם שיחתם מול החברה, "מדינת ישראל תקבל תגמול מלא על חלקה במאגר שבמחלוקת".