יחודש המכרז לתפקיד בפרקליטות שבו התמודדה התובעת בתיקי נתניהו

נציב שירות המדינה הורה להפשיר את המכרז, שהוקפא בעקבות תלונה אנונימית, לפיה עיתוי פרסומו, מיד לאחר פיטורי שקד, מהווה "מחטף" למינויה של ליאת בן ארי שנחשבת למועמדת המובילה

דניאל הרשקוביץ

נציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, החליט היום (חמישי) כי הוא מקבל את עתירת ארגון הפרקליטים נגד הקפאת המכרז לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה, והורה לחדש את הליך המכרז. בתגובה להחלטה, אמרה יושבת ראש ארגון הפרקליטים, אורית קורין: "ארגון הפרקליטים מברך על ההחלטה הצודקת והנכונה של נציב שירות המדינה להמשך המכרז, גם אם לשיטתנו לא היה מקום להורות על הקפאתו מלכתחילה בשל מכתב אנונימי".

ההחלטה על הקפאת המכרז, התקבלה בחודש שעבר בעקבות תלונה אנונימית שנשלחה לנציבות המדינה מטעמם של "פרקליטים מודאגים". בתלונה הובעה תמיהה על כך שהמכרז לתפקיד פורסם דווקא לאחר פיטוריה של שרת המשפטים איילת שקד, ומיד לפני כניסתו לתפקיד של השר אוחנה. אחת המתמודדות במכרז היא ליאת בן ארי, פרקליטת מיסוי וכלכלה והתובעת בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו. במכתב נטען כי פרסום המכרז מהווה ניסיון "מחטף" למנותה לתפקיד.

כמו כן, העלתה התלונה ספקות בנוגע לתקינות המינוי לתפקיד, בהשפעת פרקליט המדינה שי ניצן, שתפקידו מסתיים מספר חודשים לאחר מכן, בעוד שכהונת המשנה לפרקליט המדינה נמשכת שמונה שנים.

אמיר אוחנה
אמיר אוחנה

אתמול, התייחסו בכירים בפרקליטות לפיטוריה של מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, על ידי השר אמיר אוחנה. לדבריהם, "הקפאת המכרז של המשנה לפרקליט המדינה דרך פיטורי המנכ"לית הוא קו מסוכן". עוד ציינו הבכירים כי "בניגוד לדברי אוחנה - הוא הגיע לתפקיד עם דחפור וטנק".

מוקדם יותר אתמול התייחס אוחנה לביקורת שהופנתה כלפיו בעקבות הדחת פלמור: "כמעט כל שר שנכנס לתפקידו מחליף את מנכ"ל משרדו. כך היה, כך גם יהיה וכך גם צריך להיות - קוראים לזה משילות". לדבריו, "לא אירתע מהלחץ של השמאל והתקשורת ובטח שלא אתן יד לספקולציות הזויות שבינם לבין המציאות אין כל קשר — התהליך התחיל לפני מספר שבועות, ככה נראית משילות. אני מציע לכולם להתחיל להתרגל".

אמיר אוחנה ואמי פלמור
אמיר אוחנה ואמי פלמור | צילום: רויטרס

אוחנה התייחס גם למקרי העבר כדי להצדיק את החלטתו: "כששר מהשמאל ממנה מנכ"לית תוך חודש מכניסתו לתפקיד, כמו יאיר לפיד – זה לגיטימי; כשציפי לבני מינתה חברת ילדות שלה למנכ"לית משרד העלייה והקליטה – זה בסדר. ככה זה כשאתה בימין. מה שמותר לשמאל – לך אסור. ככה החלטה בסיסית הופכת מכשיר לניגוח והשתלחות".

בנוסף, שלח אוחנה מכתב לנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ בנוגע להדחתה של פלמור, ובו כתב כי "המשך תפקוד תקין של המשרד וקידום היוזמות החשובות שבכוונתי לקדם בתקופה זו מחייבים מינוי מנכ"ל חדש, אשר תשרור בינינו מערכת יחסים מצוינת ורמת אמון מלאה - שלא קיימת בעת הנוכחית".