אוחנה יפעל להקמת ועדה שתבחן התנהלות מח"ש: "לחזק אמון הציבור"

שר המשפטים הודיע כי יביא לאישור הממשלה הקמת גוף שיבדוק את הטיפול המערכתי בעבירות שוטרים ואת נהלי העבודה: "חוסר האמון במחלקה - בעיה ארוכת שנים וחוצת מגזרים". היועמ"ש מתנגד למהלך

זמן צפייה: 02:29

שר המשפטים אמיר אוחנה הודיע היום (רביעי) כי יביא לאישור הממשלה הקמת ועדת בדיקה ממשלתית, בראשות שופט, שתבחן את התנהלות המחלקה לחקירות שוטרים. זאת, לדבריו, "במטרה לחזק את אמון הציבור במערכת". היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנלדלביט מתנגד למהלך.

הוועדה תבדוק את הטיפול המערכתי בעבירות שוטרים, את נהלי העבודה ואופן ניהול החקירה, וקיומם של מנגנוני בקרה ופיקוח על פעילות המחלקה. "לאחר אירוע מותו של סלומון טקה, הוצפה בציבור – ובפרט בקרב ציבור יוצאי אתיופיה – בעיה קשה שהיא ארוכת שנים וחוצת מגזרים, של חוסר אמון ציבורי במח"ש", הסביר אוחנה.

עוד בחדשות 13:

מח"ש תאשים את השוטר שירה בסלומון טקה בגרימת מוות ברשלנות

השוטר שירה למוות בסלומון טקה הואשם בגרימת מוות ברשלנות

בניגוד לעמדת היועמ"ש: אוחנה מינה את דן אלדד למ"מ הפרקליט

אמיר אוחנה שר המשפטים והמחלקה לחקירות שוטרים
אמיר אוחנה שר המשפטים והמחלקה לחקירות שוטרים | צילום: חדשות 13

"רבות מהטענות הופנו אז נגד המחלקה לחקירות שוטרים, שיותר מדי מקרים המגיעים לשם לא זוכים – כך נטען – לטיפול ההולם והראוי", הוסיף. "משהבחירות לא הביאו, למרבה הצער, להקמת ממשלה ולאחר שנסתיימה החקירה במקרה סלמון טקה, הסתיים השימוע והתקבלה החלטה – החלטתי כעת להקים את הוועדה – ולהביאה לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה".

"הציבור זכאי לגופי אכיפה טובים ויעילים, הוגנים ושקופים – הנכונים גם לעמוד בפני ביקורת", מסר השר. "אין בצעד זה כדי לקבוע כי כל הטענות המושמעות הינן בבחינת ראה וקדש – אך לא ניתן יהיה לאתר ולטפל בסוגיות הנדרשות ללא בדיקת עומק. בעיית האמון במח"ש זקוקה לבדיקה יסודית שרק ועדת בדיקה ממשלתית חיצונית, עצמאית ובלתי תלויה, תוכל להביא לידי ריפוי בקרב אוכלוסיות רבות בחברה הישראלית ותוביל לחיזוק אמון הציבור במערכת".

השר אמיר אוחנה בטקס חילופי פרקליט המדינה
השר אמיר אוחנה בטקס חילופי פרקליט המדינה | צילום: לע''מ

ביולי האחרון הצהיר השר כי הוא שוקל להורות על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט, שתתחקה לדבריו אחר שורש בעיית האי-אמון של הציבור במחלקה לחקירות שוטרים. "בימים אלה שמענו מכל עבר על בעיית אמון קשה במח"ש - זו בעיה חוצת מגזרים", אמר אוחנה בכנס הכלכלי של לשכת רואי החשבון. "אין זה אומר בהכרח שהביקורת מוצדקת. על כן אני שוקל להורות על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט, כדי לאתר את שורש הבעיה ולקבל החלטות".

"בימים אלה שמענו מכל עבר על בעיית אמון קשה במח"ש. אלה לא רק יוצאי אתיופיה, זו בעיה חוצת מגזרים", הדגיש אוחנה. "אין זה אומר שהביקורת מוצדקת, ייתכן שהיא נובעת מסיבות לא ענייניות – אך אם לא נבצע בדיקה יסודית, איך נדע לאתר את שורש בעיית אי האמון? איך נדע לטפל בה? על כן אני שוקל להורות על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט, כדי לאתר את שורש הבעיה ולקבל החלטות", אמר.