הפשיטה בעקבות אולמרט: השאלות והתשובות

מדוע פשטו הבוקר חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה על המוסדות שבראשם עמד אולמרט שעה שכיהן בתפקידים שונים, ומה עשוי המבצע להניב? המפכ"ל לשעבר אסף חפץ וראש אגף החקירות במשטרה בדימוס, ניצב משה מזרחי, מסבירים

(7:09 דק')

המוסדות שהיוו תחנות בחייו הפוליטיים של ראש הממשלה אהוד אולמרט – הרשות לעסקים קטנים, מרכז ההשקעות, משרד התמ"ת, מנהל מקרקעי ישראל, רשות הדואר, ועיריית ירושלים – הופתעו הבוקר לארח בתחומם את חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה. החוקרים ערכו במשרדים חיפושים אחר מסמכים וקבצי מחשב העשויים לשפוך אור נוסף על מעורבותו לכאורה של ראש הממשלה בפרשיות הפליליות בהן הוא נחקר.

אז איך בעצם מתנהלת פשיטה מסוג זה ומה מנסים להשיג באמצעותה? "אין סיכוי שראש הממשלה ידע על הפשיטה", אומר ל"נענע 10" מי ששימש בעבר ראש אגף החקירות במשטרה, ניצב בדימוס משה מזרחי. "המבקר העביר למשטרה מידע נחוץ כדי לדעת לאן ללכת. התפיסה של המסמכים הדרושים היא לא אקט פשוט, מכיוון שמדובר במאסות אדירות של חומר. בנוסף מוטלת על הפקידים חובת סיוע, בצו בית משפט".

בניגוד לתדמית שאולי רווחת, פשיטה משטרתית על כמה מוסדות במקביל לא מעידה בהכרח על חומרת העבירות המיוחסות או רומזת על כיוון מסויים בהתפתחות החקירה. "הפשיטה התקיימה משיקולים טכניים של חיסכון בזמן ולא מה שהציבור חושב: 'הנה מאפיונר גדול שפושטים עליו'" – מסביר המפכ"ל בדימוס, אסף חפץ. "אני חושב שהמשטרה צריכה לסיים את החקירה במהירות והשיקולים הטכניים הם שהכתיבו את המהלך. היו גם שיקולים חקירתיים: הפשיטה נעשתה בבת אחת כדי שלא יהיה זמן למערכות אחרות לתקן ולשפר את המצב, אבל שוב, הפשיטה לא התקיימה מתוך חשד של בריחה המונית של ארגון מאפיה, אלא מתוך שילוב של שיקולים טכניים וחקירתיים", אומר חפץ.

איך מתבצע המבצע הלכה למעשה? "זה ממש כמו יציאה למבצע צבאי", אומר מזרחי. "צוותי החקירה יודעים מראש מה הם צריכים, כי מכינים את הפשיטה בדומה לפקודת מבצע. מסמנים תכנים ומצוותים להם כוחות משימה וכמות אנשים המיועדת".

הממצאים הנאספים במהלך המבצע מהווים בסיס חשוב מאין כמוהו לחומר הראיות בתיק החקירה, ולכן שואפים במשטרה לאסוף כמה שיותר חומרים כבר בפשיטה הראשונה. לדברי חפץ, " החומר שהמשטרה מחרימה הוא למעשה מה שדרוש כעדות לבית המשפט". ניצב בדימוס מזרחי מוסיף כי "כל החוכמה בריכוז מאמץ מהסוג הזה הוא לשים יד על כל החומר ולהנציח בתפיסה ראשונה את מירב החומר שראוי שיהיה במשטרה".

אם מסתמכים על ניסיון העבר באירועים מסוג זה, כדאי למשרדי הממשלה והרשויות המעורבות בפרשיות אולמרט להכין עצמן לקראת ביקורים נוספים של החוקרים עד למועד בו תסתיים החקירה. "אני מאמין שייתכן ויצטרכו עוד כמה פשיטות. למרות שמדובר כנראה בהיקף חסר תקדים – בו עסקו בכל החקירות יחד", אומר חפץ.