עורך הדין אפי נוה הוא החשוד בקידום שופטים עבור שוחד מיני

יו"ר לשכת עורכי הדין נחקר בחשד לעבירות שוחד במסגרת קשרים שניהל עם שופטת ועורכת דין. הוא שוחרר למעצר בית בן שבוע. "ניצל את מעמדו ויכולת השפעתו"

אפי נוה בבית המשפט
אפי נוה בבית המשפט | צילום: חדשות 13

מערכת המשפט תחת חקירה: יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה, הוא הבכיר במערכת המשפט החשוד בקבלת שוחד מיני בתמורה למינוי שופטת וניסיון למנות שופט - כך הותר היום (רביעי) לפרסום. זאת, במסגרת הפרשה שהחלה בעקבות מידע שהגיע לעיתונאית הדס שטייף. המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בשלושה ימים, אך בית המשפט החליט לשחררו בתנאים מגבילים. השופטת ועורכת הדין המעורבות בפרשה שוחררו למעצר בית בן חמישה ימים.

נציג המשטרה התייחס לפרשה: "בלב כבד אנו פה, עם החשד שיו"ר לשכת עורכי הדין ניצל את מעמדו ויכולת השפעתו על בחירת שופטים. הוא מעורב בשני מקרים, ונמצאו ראיות נוספות בפרשה". עוד הוסיף הנציג כי מדובר באינטרס ציבורי ראשון במעלה, וכי "אנחנו מתנהלים ביראת קודש בכל הקשור לנוה".

כתבות קשורות
"אין קשר בין הטענה ליחסיי עם החשוד לטענה לקידום בעלי השופט" |16.01.19
בכיר בעולם המשפט חשוד בעבירות טובת הנאה בתמורה למינוי שופטים |16.01.19

עו"ד בעז בן צור, המייצג את עו"ד נוה, אמר היום כי "זו חקירה לא פשוטה. אני חושב שהתזה הבסיסית שאיתה הגיעה המשטרה לבית המשפט - אין לה אחיזה בכל הראיות. אני חושב שעצם הטענה היסודית מתעלמת ממבנה ותהליך קבלת ההחלטות בוועדה לבחירות שופטים. מדובר בוועדה שיש בה תשעה חברים נכבדים, לכל אחד מהם יש שיקול דעת עצמאי, כל אחד מהם מופקד על התהליך בצורה ראויה. הסברה שהוא יכול לגרום לשינוי בשיקול דעת של אחד מהברים הנכבדים בוועדה היא סברה לא פשוטה ולא מבוססת".

עוד הוסיף עו"ד בן צור: "יש טענה לקידום. הואיל ולא קיימת שום פעולה לקידום, שום פעולה מהותית שיכולה להתפרש כקידום, אז לא צריך להתחיל לחקור ולפשפש אם היה קשר או לא, אם הכירו לפני. זו סוגיה לא רלוונטית. יש פה שאלה כבדת משקל. הושגו ראיות שלא כדין, אני חושב שאין מחלוקת על כך. פורצים לטלפון פרטי ושואבים משם הודעות - זו פעולה לא חוקית". לבסוף התייחס למצבו של נוה ואמר: "סיטואציה של חקירה שכזו, בטח שהיא מתוקשרת, היא לא פשוטה לאף אדם".

עו"ד אופיר סטרשנוב, ממשרד כהן-סטרשנוב-לונדון, פרקליטה של השופטת, מסר בתגובה כי "השופטת שיתפה פעולה באופן מלא עם החוקרים, ענתה על כל השאלות שנשאלה וכך תמשיך לעשות ככל שתידרש. השופטת מכחישה באופן מוחלט מעורבות בביצוע עבירות כלשהן והיא מקווה כי החקירה תמוצה בהקדם ויובהר כי לא דבק בה רבב".

נוה הכחיש היום בחקירתו את הטענות המיוחסות לו. לדבריו, "בזמן בחירתה של השופטת לא הייתי חבר בוועדה לבחירת שופטים, וגם לא ניסיתי לקדם את מועמדותה בצורה אחרת. לגבי עורכת הדין - אף פעם לא ניסיתי לקדם את בעלה. ישנה 'ועדת השתיים' שאין לי השפעה עליה, והיא זו שקובעת מי יכול להתקדם מבית משפט השלום למחוזי".

אלא שחברי הוועדה בעדותם במשטרה אמרו שנוה היה מעורב בכל מינוי של שופט, גם כאשר לא היה חבר פורמלי בוועדה למינוי שופטים. לדבריהם, חברי "ועדת השתיים" היו מאוד מתואמים איתו והוא היה רוקח את הדילים מאחורי הקלעים. חברים נוספים בוועדה צפויים להגיע למתן עדות, ובהם גם שרת המשפטים איילת שקד, שאינה חשודה. מוקדם יותר מסרה עדות ח"כ נורית קורן.

צפויה למסור עדות. שקד
צפויה למסור עדות. שקד | צילום: חדשות 13

על פי החשד, נוה, בעל קשר ישיר לוועדה לבחירת שופטים, קיים יחסי מין עם שופטת בית משפט שלום בזמן שזו הייתה מועמדת למשרה, בתמורה למינויה. בנוסף, חשוד הבכיר כי קיים יחסי מין עם עורכת דין נוספת, בתמורה לניסיון לקדם את הבעלה השופט לבית המשפט המחוזי - שלא צלח בסופו של דבר.

במסגרת החקירה, נמצאו חילופי מסרונים אינטימיים בין שופטת שלום ועורך הדין, והשופטת נחקרה באזהרה. עורכת הדין הנשואה לשופט שהיה אמור להתקדם לבית המשפט המחוזי, נחקרה אף היא באזהרה. אחת הנחקרות מקורבת למשפחת נתניהו.

עורכת הדין החשודה במתן טובות הנאה תמורת קידום בעלה השופט הכחישה היום את הטענות נגדה בחקירתה ביחידת להב 433. "בעלי לא קודם. אין כל קשר בין הטענה ליחסים ביני לבין החשוד המרכזי לבין הטענה לקידום בעלי", אמרה החשודה. לחדשות 13 נודע כי החוקר הטיח בעורכת הדין בחקירתה כי דאגה לבעלה השופט ולכן ניהלה קשר אישי לכאורה עם הבכיר. החוקר הציג בפניה הודעות טקסט שלכאורה מוכיחות את הטענה.

אפי נוה בבית המשפט
אפי נוה בבית המשפט | צילום: חדשות 13

בד בבד, שרת המשפטים איילת שקד התייחסה היום לפרשה, אמרה כי לא זומנה לתת עדות וכי "זהו סוער קשה עבורי כאישה וכשרת משפטים". הדברים נאמרו בתיאטרון הקאמרי שבתל אביב.

בתוך כך, שקד ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, מסרו בהודעה משותפת כי "הוועדה לבחירת שופטים פעלה תוך הליך מיון ובחירה קפדני ומקצועי". "אנו סמוכות ובטוחות כי מערכת אכיפת החוק תמצה את חקירת הפרשה ותגיע לחקר האמת", הוסיפו השתיים.

יחידת להב 433
יחידת להב 433 | צילום: חדשות 13

"ברשות השופטת בישראל מכהנים שופטות, שופטים, רשמות ורשמים בכירים העושים את מלאכתם נאמנה, ביושר ובמסירות. יש לקוות כי החקירה תושלם בהקדם על מנת לשמור על מעמדה של הרשות השופטת ועל אמון הציבור בה", לשון הודעת שקד וחיות.

לאור ההתפתחויות האחרונות, הוציאה יו"ר המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, עו"ד חוה מרצקי, זימון לישיבת מועצה מיוחדת אשר תתקיים ביום ראשון הקרוב.