מאבק הלהט"ב: היועמ"ש לבג"ץ - בעד רישום זוג אבות בתעודת הלידה

בתגובת המדינה לעתירת זוג גברים לרשום את שניהם כהורי ילדם המאומץ הובהר: "הימנעות מרישום פוגעת בטובת הילד" • אחד ממארגני המחאה: "דורשים פתרון מערכתי לכלל הנושאים"

מחאת הלהט"ב בכיכר רבין
מחאת הלהט"ב בכיכר רבין | צילום: רויטרס

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר היום (שני) לבג"ץ כי הוא תומך ברישום שני אבות בתעודת לידה של ילד מאומץ - כך עולה מתגובת המדינה שהוגשה לעתירה הנוגעת לרישום אבות מאמצים, בני אותו מין, בתעודת הלידה. בתוך כך, יום לאחר מחאת הלהט"ב, בג"ץ דן בעניינן של זוג אימהות לסביות שדורשות להירשם כהוריו של ילדם.

בתגובה, שהוגשה באמצעות עו"ד שוש שמואלי ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, מובאת עמדת היועמ"ש לפיה באימוץ מלא, בו ילד מתנתק ממשפחתו הביולוגית ועובר למשפחה חדשה, יש לרשום בתעודת הלידה את שני האבות המאמצים ולא רק אחד מהם, כעמדת משרד הפנים. "היועץ המשפטי לממשלה סבור, כי הימנעות מרישום שני ההורים במקרה זה לוקה בפגיעה בטובת הילד המאומץ, בשוויון בין זוגות הטרוסקסואליים וחד-מיניים, ובין ילדים מאומצים בתאים משפחתיים אלה, וזאת ללא תכלית ראויה לכך", הובהר.

כתבות קשורות


מאות חסמו את איילון, 2 נעצרו בהפגנה בי-ם: החלה מחאת הלהטב |22.07.18
נלחמים על הזכות להיות הורים: אלפים הפגינו על חוק הפונדקאות |14.07.18
פעיל הלהטב שנעצר בי-ם: כנראה שרהמ לא רוצה פונדקאות לגייז |23.07.18

מחאת הלהט
מחאת הלהט"ב בכיכר רבין | צילום: רויטרס

עם זאת, בתגובת המדינה גם נמסר כי עמדתו של שר הפנים אריה דרעי שונה, וכי לשיטתו אין לרשום שני אבות בתעודת הלידה, בין היתר, משום שתכליתה היא לשקף את המצב העובדתי בעת הלידה. השר דרעי הוסיף כי "מדובר בנושא הנוגע למבנה המשפחה בישראל", והודיע כי "ככל שיתוקן חוק האימוץ הוא יפעל בהתאם לחוק, וכי ככל שיהיה בכך צורך ניתן יהיה לתקן תקנות מיוחדות לצורתן של תעודות לידה לאחר אימוץ".

למרות שפרקליטות המדינה מסכימה עם דבריו של שר הפנים כי תעודת הלידה משקפת הורות ביולוגית ואין לעדכנה באירועים מאוחרים ללידה, הובהר כי המקרה של אימוץ הוא חריג. "מדובר בשאלות משפטיות של פרשנות החקיקה ויישומה בשוויון, ולא בהכרעה חברתית ערכית", נטען בתגובה, "איננו עוסקים כעת בהתרת האימוץ בידי בני זוג מאותו מין עצמו, שכן הוא נתאפשר עוד בשנת 2008 על יסוד פרשנות חוק האימוץ שקבע היועץ המשפטי לממשלה דאז, מר מני מזוז. אף איננו עוסקים ברישום ההורים המאמצים החד-מיניים במרשם, בתעודת הזהות ובתמצית הרישום, שכן אף זאת הוסדר כבר. עסקינן אך ברישום האימוץ בידי בני זוג חד-מיניים בתעודת הלידה".

עו"ד חגי קלעי, המייצג את העותרים, מסר כי "עמדת היועץ היא בשורה, שכן לראשונה המדינה מכירה בכך שמדיניות משרד הפנים שלא לרשום זוג הורים מאותו המין בתעודות לידה היא מפלה ופסולה". עם זאת, הוא הוסיף כי "היועץ המשפטי לממשלה ממשיך לדבוק בעמדתו חסרת ההצדקה שעל פיה לילדי בנות זוג מאותו המין לא יונפקו תעודות לידה עם שמות שתי האמהות. הוא גם בחר שלא להורות למשרד הפנים להפסיק את האפליה, אלא רק להצביע עליה ולגלגל את תפוח האדמה הלוהט לפתחו של בית המשפט". לדבריו, "נקווה שבית המשפט אכן יעשה את מה שהיועץ חושש לעשות, ויורה על שיוויון מוחלט בהנפקת תעודות לידה".

בד בבד, הסתיים הדיון בבג"ץ, בנוגע לדרישתה של אורלי וייסלברג צור, להכיר בה כאימא של ילדה מורי, שאותו היא מגדלת באופן מלא יחד עם זוגתה רוית. בית המשפט הודיע כי ייתן פסק דין בנושא, אך לא ידוע מתי זה יקרה.

אורלי וייסלברג צור
אורלי וייסלברג צור | צילום: חדשות עשר

"אם חלילה נגיע למקרה קיצון שבו ניפרד או שמשהו יקרה לרוית, אהיה משוללת זכויות", אמרה וייסלברג צור בריאיון ל"חמש עם רפי רשף", "גם ברמה היום יומית, אני מגדלת את בני בלי שום זיקה משפטית אליו. אם אני רוצה לקחת אותו לבית חולים, לרשום אותו לגן או לטוס איתו - איני יכולה לעשות את זה כי הוא פשוט לא רשום בתעודת הזהות שלי. מעבר לזה, בוודאי שזה עניין עקרוני, אני רוצה להרגיש שוות זכויות במדינה, שההורות שלי שווה לכל אחד אחר".

בנוגע למחאת הלהט"ב, אמרה וייסלברג צור כי "עצם היציאה של אנשים לרחוב אינה מפתיעה וזו לא הבשורה. לאנשים נמאס והם רוצים שוויון - אז הם יוצאים החוצה כדי לצעוק את זה. אני אופטימית משום שהיום שמענו מנגינה שונה מצד בית המשפט, שונה מאוד ממה ששמענו לפני שנה. הייתה תחושה שהם הבינו את העניין, הקשו על המדינה ושאלו איך אפשר להסדיר את המדיניות המפלה. מצד שני אני רק חצי אופטימית משום שעמדת המדינה לא השתנתה ולו במילימטר. יש עמידה של המדינה על הרגליים האחוריות בכל עת שבה הלהט"בים דורשים זכויות".

בתוך כך, רועי נוימן, ממארגני מחאת הלהט"בים, הוסיף בשיחה עם חדשות עשר כי ראש הממשלה לא ניסה לקבוע פגישה עם אף אחד מארגוני הקהילה הגאה. "למרות ההודעה לעיתונות שיצאה מלשכת ראש הממשלה, ובה נאמר כי ייפגשו איתנו, אנחנו לא קיבלנו שום הודעה על פגישה כזו. כרגיל קיבלנו הצהרות ריקות מתוכן", אמר נוימן. "זה היה ספין כדי להרגיע את הרוחות. ראש הממשלה לא צריך להיפגש איתנו, הוא יודע מה הדרישות שלנו - להיות שווים לכל אזרח. אנחנו לא דורשים תיקון של חוק אחד, אלא פתרון מערכתי לכולם. לא ניקח פתרון לפונדקאות מבלי שייפתרו נושאים אחרים".