לבקשת חדשות 13: הדיון בעתירה נגד מינויו הקבוע של מזוז ישודר

לבקשת חדשות 13 קיבלו שופטי בג"ץ את העתירה בעניין העברת הדיון בנוגע למינויו של השופט (בדימוס) מני מזוז ליו"ר הוועדה למינוי בכירים בשידור חי. הצעד מגיע על רקע הדיון שהתקיים בשבוע שעבר נגד מינויו של מזוז לשמונה שנים לראשות הוועדה, כשהשופט סולברג הציע להפוך את המינוי הקבוע למינוי אד הוק שידון רק במינוי הרמטכ"ל. היועמ"שית דחתה את ההצעה

השופט בדימוס מני מזוז
השופט בדימוס מני מזוז | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שופטי בג"ץ קיבלו הערב (שני) את בקשת חדשות 13 וגלובס בעניין השופט (בדימוס) מני מזוז, והדיון בנוגע למינויו של האחרון ליו"ר הוועדה למינוי בכירים יתקיים בשידור חי.

הצעד מגיע על רקע דיון שהתקיים בבג"ץ בשבוע שעבר נגד מינויו לשמונה שנים של השופט בדימוס מני מזוז לראשות הוועדה למינוי בכירים, השופט נעם סולברג הציע למדינה לבטל את המינוי הקבוע של מזוז ולהפוך אותו למינוי אד הוק שידון רק במינוי הרמטכ"ל הבא של צה"ל. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה דחתה את ההצעה - ובג"ץ הוציא צו על תנאי למדינה, שהייתה צריכה לנמק זאת עד 15 בספטמבר.

המדינה טענה: "משום שאנו מצויים בתקופת בחירות, כל אחת מהאפשרויות אינה אופטימאלית וכל אחת מהן מעוררת קשיים אחרים". לדבריה, "לאחר בחינת שתי האפשרויות, עמדת המדינה היא שמינוי יו"ר הוועדה באופן זמני או 'אד הוק', הגם שהוא עשוי לעלות בקנה אחד עם שיקולי ריסון ואיפוק בתקופת בחירות, מהווה פגיעה במדיניות הרוחבית של הממשלה, ופותח פתח לכרסום במעמדם העצמאי והחשוב במיוחד של חברי הוועדה כשומרי סף".

גלי בהרב מיארה
עו''ד גלי בהרב מיארה

מזוז בעצמו מתנגד להיות ראש הוועדה רק בעניין מינוי הרמטכ"ל, ובצו שהוציא בג"ץ למדינה נקבע: "על המדינה לתייצב וליתן טעם מדוע לא תיבטל ההחלטה למנות את מזוז לתקופה מלאה של 8 שנים, וחלף זה ימונה כממלא מקום או כהד הוק למינוי הרמטכ"ל בלבד".

בג"ץ הציע למדינה כי מזוז ימונה באופן זמני כדי שהוועדה תדון במינויו של אלוף הרצי הלוי לתפקיד הרמטכ"ל כשהוא מתוכנן להיכנס לתפקיד בינואר הקרוב. על כך אמר גורם ביטחוני בכיר לחדשות 13: "אם מזוז יסרב למינוי זמני, קיים חשש רציני לחילופי הרמטכ"לים במועד שנקבע בינואר". זמן קצר לאחר מכן אמר שר הביטחון בני גנץ: "אני מבקש לחזור ולהדגיש שיש חשיבות גדולה למינוי הרמטכ"ל בלוחות זמנים שיאפשרו את הרציפות הפיקודית. נכבד כל החלטה של בג"ץ, אבל חייבים להתקדם ולאפשר את התהליכים האלה"

מעו"ד יצחק בם, המייצג את ארגון לביא שהגיש את העתירה נגד מינויו של מזוז, מסר בתגובה: "מצער לראות את היועצת המשפטית לממשלה נאבקת למען שימור הסטנדרטים הכפולים ביחס למינויים בממשלת מעבר. בעוד שבעבר היועץ המשפטי לממשלה מיוזמתו מנע כל מינוי של בכירים בתקופות ממשלת מעבר הרי בממשלת לפיד כאשר המתמנה הוא השופט בדימוס מזוז, לפתע הכל מותר. אנחנו נבקש בג"ץ להכיל ביחס למינויו של מני מזוז את אותן הנורמות שהוא קבע בשבתו על כס השיפוט. הדין צריך להיות דין אחד לכולם ומצער שהיועמ"שית אינה מבינה זאת".