אהרן ברק: "אם הרפורמה תתממש - שופטים צריכים להתפטר"

נשיא העליון לשעבר התראיין לחדשות 13 ותקף את הרפורמה שהציג שר המשפטים יריב לוין, ואת העיתוי שבה הוצגה שמבחינתו היווה "איום על בית המשפט". בריאיון שוחח ברק על איבוד הלגיטימציה המשפטית של ישראל בעולם, על רצון הבוחר ועל משפטי נתניהו. "הרפורמה הזאת היא הדשן אשר יביא לפריחה של עריצות הרוב"

זמן צפייה: 12:43

השופט בדימוס ונשיא בי תהמשפט העליון לשעבר אהרן ברק תקף בריאיון לחדשות 13 בריאיון ששודר הערב (שבת) במהדורת השבת את הרפורמה המשפטית עליה הכריז שר המשפטים יריב לוין השבוע כשאמר: "הרפורמה הזאת היא מחרוזת של חרוזים, החרוזים אינם מזהב או מכסף, אלא מרעל. ואם המחרוזת הזאת תעלה על צווארנו ותוגשם במלואה אני רואה בזה תחילת חורבן הבית השלישי". לדבריו, "אם הרפורמה תתממש במלואה - שופטים צריכים להתפטר".

"חורבן הבית השלישי נגרם על ידי מלחמת אחים", הסביר ברק, "המחרוזת הזאת היא בעצם הצונאמי שיביא אותה. יידע נא כל אחד ממיליונים תושבי ואזרחי המדינה שאם הרפורמה הזאת תיכנס לתוקפה - הזכות שלכם לכבוד, הזכות שלכם לחירות, הזכות שלכם לחיים תיפגע באופן קשה ולא יהיה בית משפט שאליו אפשר יהיה לפנות".

ברק נשאל לגבי העיתוי של ההכרזה, ערב הדיון בבג"ץ על מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר בממשלה, ואמר: "אני מצר שהשר לוין לא שאל אותי לפני האם לדבר עכשיו או קצת להמתין. הייתי אומר לו תמתין שבוע שבועיים, יינתן פסק הדין של בית המשפט העליון ולא יאשימו אותך במיני האשמות. אני חושב שזה מעשה פסול, מעשה בלתי חוקי. זה איום על בית המשפט". ברק הוסיף ואמר: "לא הייתי רוצה שהעמדה הזאת שלי, שיש לי שר משפטים עבריין, שזה ימנע ממני מלקיים משא ומתן איתו ושכמותו כדי להגיע לאיזה הסדר".

אהרן ברק
אהרן ברק | צילום: flickr cc 2.0 by Magnus Manske

"העם קרוע", אמר השפוט בדימוס, "זה לא נכון שבחרנו בממשלה הזאת. את הממשלה הזאת בחרה הכנסת, לא העם. העם בחר את הכנסת, ויש פחות או יותר חצי חצי. הרפורמה הזאת היא הדשן אשר יביא לפריחה של עריצות הרוב".

ברק נשאל לגבי רצון העם, על כך שהאג'נדה המשפטית הייתה ידועה לציבור והבוחר נתן את המנדט לרפורמות האלו, ועל כך ענה: "אני רוצה להודיע לכם עם יקר שלי, אני היהודי הזקן בן ה-86 שמכיר את זה היטב מבין את השינויים ויודע לאן זה יוביל – זה לא יביא לחיזוק בית המשפט, זה יביא להרס בית המשפט, משום שהורסים את הפרדת הרשויות. אין הפרדת רשויות כבר היום, הפרדת הרשויות בישראל היא הפרדה בין ראש ממשלה לבית משפט".

לפי הרפורמה המוצעת, בוועדה לבחירת שופטים יישבו שמונה אנשים שמונו על ידי פוליטיקאים, ושלושה שופטים, על כך אמר ברק  כי "השינוי הזה הוא פוליטיזציה גמורה של כל מערכת השיפוט בישראל". ברק המשיך להתריע כי ישראל נמצאת בכיוון של פולין, הנוגריה וטורקיה: "אנחנו נהיה כמו הסיפור הידוע שהשופט רובינשטיין מספר, אנחנו נהיה על סף התהום ונעשה צעד אחד קדימה".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות'' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

השופט סדימוס ברק אמר קרא לבית המשפט העליון "כיפת ברזל של המדינה" שעומדת מול "הפגזות קשות עליה ממדינות ומגופים חוץ-מדינתיים". על פי ברק, בעקבות הרפורמה של השר לוין, "כיפת הברזל הזאת תיעלם. יוגשו תביעות בפני בית הדין הבינלאומי הפלילי וישראל לא תוכל לבוא, משום שישאלו אותה מי השופטים, אלו השופטים העצמאיים שדיברתם עליהם? זה בעצם פולין זה בעצם הונגריה, לא תהיה כיפת ברזל".

ברק נשאל לגבי פסקת ההתגברות, שהוא עצמו אמר בעבר כי הוא בעד חקיקה שכזו, אך הדגיש: "זו שמוצעת עכשיו, בלי חוק יסוד חקיקה, אני נגדה. אני רואה את פסקת ההתגברות כחלק מחוק יסוד חקיקה, ואז נוכל לדבר על איזה רוב, אם ב-61 או ב-70 או 90, נדבר על זה".

בנוסף, ברק התייחס למהלך שלוין מציע כחלק מהרפורמה לביטול עילת הסבירות: "אחד האמצעים שלפי דעתי הם כפית מוות זה לבטל את עילת הסבירות. זה לא פגיעה בבית המשפט, תעזבו את בית המשפט - זה פגיעה בדמוקרטיה הישראלית, פגיעה בכל יחיד ויחיד".

בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בהמשך הריאיון אמר ברק כי אם הוא היה בעמדת שופט כיום, הוא היה מתפטר: "אין לי מה לעשות שם. אם כל מה שאני עושה זה את דברו של ראש הממשלה של הממשלה של הכנסת, אין לי קיום כרשות עצמאית. אז עדיף לי לשבת, ללמוד יוונית או ללמד באוניברסיטת רייכמן".

כמו כן נשאל ברק על יחסיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבעבר אמר עליו השופט בדימוס כי הוא מעריך אותו מאוד. "אני חושב שנתניהו הוא אדם מורכב מאוד", אמר ברק, "הוא מקרין תחושה שנעשה לו עוול, שנתפר מולו משפט, ומצד שני יש לו מורשת לאומית. והוא נלחם בין שני המרכיבים האלה והוא נדרש בתוך תוכו לאיזון. אני רואה בהצעה של יריב לוין החלטה, או נכונות של נתניהו - באיזון בין המורשת הלאומית שלו לבין הבעיה האישית שלו - לתת משקל יותר כבד לבעיה האישית".

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ברק המשיך ואמר: "יש לי הערכה רבה לנתניהו, אני מקווה שעדיין פתוחה הדלת אליו, אני אשמח לדבר איתו הרבה שנים שלא שוחחנו. הוא הדין לגבי השר לוין אני אשמח לדבר איתו, כדי לשכנע אותם לעזוב את משפט נתניהו. המשפט הזה לדעתי הוא מציאות שאי אפשר לשנות אותה, אני לא רואה שניתן לשנות את משפט נתניהו אלא אם כן עושים מהפכה שהיא דומה ל-D9 או טנקים". כמו כן אמר ברק כי הוא היה בעד הסדר טיעון עם ראש הממשלה בתחילת המשפט, דבר שגרם לביקורת רבה וקשה על ברק בזמנו, "משום שראיתי בה דרך אולי יחידה לאחות את הקרע בעם ישראל. אני לא רואה בזה כניעה, עסקת טיעון היא לא כניעה", כך אמר.

בסיום הריאיון אמר השופט בדימוס: "אני לא פסימיסט ולא אופטימיסט אני משתדל להיות ריאליסט. הריאליזם הזה יהיה מותנה בתגובה של ראש הממשלה, של שר המשפטים ושל שרים אחרים בממשלה, ושל חברי הכנסת לקריאה מהלב שלי אליכם אנא תנהלו משא ומתן. שחצי אחד של העם ינהל משא ומתו עם החצי השני של העם. נעשה ויתורים כל אחד יוותר ונגיע להסדר מוסכם. לא בכפייה לא בכוח לא באיומים, אלא מתוך רצון להגיע להסכם.