משרד המשפטים קבע: הציבור יקבל גישה לנחל האסי בקיבוץ ניר דוד

אגף ייעוץ וחקיקה הודיע על הסדר הקבע המוצע להסדרת גישת הציבור לנחל העובר בתחומי הקיבוץ שבעמק המעיינות, והוא כולל מתן גישה של הציבור אל הערוץ, לצד הרחבה וטיוב שטח מקטע הנחל בחוף הירוק לטובת הגדלת יכולת קליטת המבקרים בו

נחל האסי שחוצה את קיבוץ ניר דוד
נחל האסי שחוצה את קיבוץ ניר דוד | צילום: Shutterstock

אגף ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים הודיע הבוקר (שני) על הסדר הקבע המוצע להסדרת גישת הציבור לנחל האסי העובר בתחומי קיבוץ ניר דוד שבעמק המעיינות, והוא כולל מתן גישה של הציבור אל הערוץ הזורם בתוככי הקיבוץ, לצד הרחבה וטיוב שטח מקטע הנחל בחוף הירוק לטובת הגדלת יכולת קליטת המבקרים בו.

עקרון יסוד בהסדר מעגן את הזכות הקניינית של הציבור במקרקעי הנחל ובגדותיו, מכח היותם "מקרקעי ייעוד" בהתאם לחוק המקרקעין, ומשכך נקבע כי אין לקיבוץ סמכות למנוע באופן גורף את הגישה של הציבור למשאב טבע זה. בד בבד מבקש ההסדר להתחשב ככל הניתן בתושבי המקום ולמזער את הפגיעה באיכות חייהם, לרבות בדרך של קביעת הסדר מבוקר של כניסת מבקרים לקיבוץ, השתתפות המדינה בהוצאות הפיתוח והסדרים נוספים.

עיקרי ההסדר כוללים עבודות שדרוג שיביאו להרחבת החוף, כך שישתרע גם על הגדה הדרומית של הנחל, באופן שיאפשר הגדלת כמות האנשים שיכולה להיכנס אליו. למעשה שטחו של החוף הירוק יוגדל פי 2 מגודלו הנוכחי, וכניסה לחוף לא תותנה בתשלום.

נחל האסי שחוצה את קיבוץ ניר דוד
נחל האסי שחוצה את קיבוץ ניר דוד | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בתוך כך, יוקם גשר המחבר בין הגדות, תוסר הצמחייה שבצד המערבי של הגדה הדרומית, תוקם הצללה בגדה הדרומית ויוצבו מתקני שירותים ופחים. באשר לשעות הכניסה, המתווה קובע כי החוף הירוק יהיה פתוח בימים א-ו בין השעות 17:00-9:00. החוף יהיה סגור בשבתות, חגים (לא כולל חול המועד) יום הזיכרון לחללי צהל, ויום הזיכרון לשואה ולגבורה.

תותר גישה לציבור אל הנחל וגדותיו שבתוך הקיבוץ, וזאת דרך הגדה הדרומית של הנחל, לרבות גישה למי הנחל, למעט באזורים אשר קיימת סכנה בטיחותית בהם. מתן הגישה הכניסה תתאפשר דרך שער שיוקם בגבולה המזרחי של הגדה הדרומית שתפותח בחוף הירוק. המתווה קובע כי בשטח זה של הנחל מספר המבקרים בו זמנית במקום לא יעלה על 50 איש, וכי שעות הפעילות בחלק זה של הנחל יהיו בימים א'-ה' בין השעות 15:00-9:00, וביום שישי בין 13:00-09:00. משמעות הדבר היא כי בשטח יוכלו להיות בסך הכל קרוב ל-600 איש, כשהחוף הירוק משתרע על כ-5 דונם בלבד.

נחל האסי שחוצה את קיבוץ ניר דוד
נחל האסי שחוצה את קיבוץ ניר דוד | צילום: מנחם לדרמן, פלאש 90

עו"ד כרמית יוליס, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, מסרה: "ההסדר המוצע מהווה הסדר ראוי המאזן נכונה את מכלול האינטרסים והזכויות של הצדדים הנוגעים בדבר, והוא גובש לאחר שיח ממושך ושמיעת כלל העמדות בעניין. ההסדר נועד להבטיח גישה חופשית לציבור אל נחל האסי , מכח היותם מקרקעי יעוד, וזאת לצד שמירה על איכות החיים של תושבי קיבוץ ניר דוד. מדובר בנושא מורכב , גם לאור ההיבטים החברתיים והציבוריים הכרוכים בו, בנוסף על ההיבטים המשפטיים ואנו מאמינים כי ההסדר מביא פתרון נכון לאיזון האינטרסים במקרה זה".

מקיבוץ ניר דוד נמסר בנוגע להחלטה: "אנו נלמד את ההחלטה ומשמעויותיה ונתייחס בהמשך".