זעם בחברה הערבית בעקבות רצח העיתונאי: "היה צריך להגן עליו"

במשטרה ממשיכים לחקור את רצח נדאל אגבאריה שנורה למוות ברכבו, לאחר שהיה מאוים ולאחרונה כתב על מעצרים בקרב משפחות הפשע. עיתונאי Ynet צעק על השוטרים בזירה: "גם אותי ירצחו - אני לא אופתע והמשפחה שלי לא תופתע". ח"כ תומא-סלימאן: "אם המשטרה היתה תופסת את מי שירה לפני שנה אולי הרצח היה נמנע"

זמן צפייה: 02:50

במשטרה ממשיכים לחקור הבוקר (שני) את רצח העיתונאי נדאל אגבאריה, שנורה למוות אמש באום אל-פחם. אגבאריה נורה ברכבו, וצוותי מד"א שהוזעקו לזירה בשכונת קינא בעיר העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו תוך פעולות החייאה לבית החולים העמק בעפולה, שם נקבע מותו.

נדאל אגבאריה, העיתונאי שנורה באום אל-פחם
נדאל אגבאריה, העיתונאי שנורה באום אל-פחם

אגבאריה, בן 44 במותו, למד הנדסת מחשבים בטכניון, והיה מראשוני המתכנתים ומעצבי אתרי האינטרנט באום אל-פחם. הוא היה עיתונאי מוכר בעיר ובאזור ואדי עארה כולו, והיה הבעלים של אתר בלדתנא, האתר המקומי של אום אל-פחם. לפני שנה ירו על ביתו, ולאחרונה הוא כתב על מעצרים בקרב משפחות הפשע.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2209050809' autoplay='0' credit='' desc='העיתונאי חסן שעלאן צועק לעבר שוטרים בזירת הרצח' poster='' kid='1_upjgep0s' duration='']

עיתונאי Ynet חסן שעלאן, אשר לפני כשנה נורו עשרות יריות לעבר ביתו, צעק על השוטרים בזירת הרצח: "אתם לא רוצים לעבוד, בושה. אתם באים לזירה אבל מעשית אתם לא עושים כלום. הוא היה מאוים וירו לעבר הבית שלו, ואתם יודעים ולא עשיתם כלום ולא תעשו. כמה אנשים נרצחו באום אל-פחם? עד מתי? אני אומר מול הכתבים - גם אותי ירצחו, ואני לא אופתע והמשפחה שלי לא תופתע. נמאס לנו".

זירת רצח העיתונאי באום אל-פחם
זירת רצח העיתונאי נדאל אגבאריה באום אל-פחם | צילום: פלאש 90

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) מסרה בתגובה לרצח: "אין מילים לתאר את עומק הזעזוע מרצח העיתונאי נידאל אגבאריה. הנסיבות עדיין מתבהרות, אבל נידאל היה מאויים ולפני שנה נורו יריות על ביתו. אם המשטרה היתה תופסת את מי שירה לפני שנה אולי הרצח היה נמנע. על המשטרה להפסיק להפקיר את ביטחון האזרחים הערבים, ולמצות את הדין עם הרוצחים המתועבים".

ממפלגת חד"ש נמסר: "המשטרה ידעה כבר שנה שארגוני הפשיעה סימנו את ביתו של נידאל אגבאריה. לפני שנה ביתו נורה כשהוא ומשפחתו בביתו, אך המשטרה לא פעלה לעצור את הפושעים. נידאל נרצח היום עקב אוזלת ידה של משטרת ישראל. רצח עיתונאי הוא נסיון לסתום את קול המחאה הערבית נגד האלימות והפשיעה. על משטרת ישראל לשים סוף להפקרה של החברה הערבית, להוציא את הנשק מהרחובות, ולמצות את הדין עם הרוצחים השפלים".

זירת הרצח באום אל-פחם
זירת רצח העיתונאי נדאל אגבאריה באום אל-פחם | צילום: לפי סעיף 27א'

ממפלגת תע"ל נמסר: "זה רצח ידוע מראש, בדיוק לפני שנה נורו על ביתו על נידאל למעלה מ 50 כדורים, כשהוא נמצא בתוך הבית עם אשתו ובתו והרקע ידוע למשטרה שידעה גם ידעה מי הצד המאיים, כולל הקלטות אשר מסר נידאל. נידאל, עיתונאי ואישיות מוכרת, נקלע לסיטואציה מורכבת, הוא היה מאויים והיה צריך להגן עליו לרבות אחרי הירי על ביתו והחשוב מכל היה צריך לעצור את המאיימים. עם אוזלת היד והכישלון של המשטרה בטיפול במקרה של נידאל ובעוד עשרות מקרים דומים, לא פלא שמיטב בנינו נרצחים כל שני וחמישי. ומה תגיד המשטרה ברצח הבא?".

הדקות האחרונות של העיתונאי נדאל אגבאריה כפי שתועד במצלמת אבטחה לאחר תפילת ערב במסגד באום אל-פחם
הדקות האחרונות של העיתונאי נדאל אגבאריה כפי שתועד במצלמת אבטחה לאחר תפילת ערב במסגד באום אל-פחם

בעקבות הרצח של אגבאריה, עמותת יוזמות אברהם מעדכנת כי 73 ערבים קיפחו את חייהם עד כה במהלך שנת 2022 בנסיבות הקשורות לאלימות ופשיעה, מהם 69 אזרחים וארבעה שאינם אזרחים. מבין הקורבנות, 62 נורו למוות ו-41 מהם היו עד גיל 30. 7 מהקורבנות היו נשים.

ממשטרת ישראל נמסר: "האלימות בחברה הערבית היא נגע חברתי פסול ואנו פועלים למגרה ולהיאבק בה בכל האמצעים הקיימים ברשותנו למען שלום הציבור וביטחונו. חקירות מקרי רצח מנוהלות במשטרה באופן יסודי ומקצועי תוך חתירה בלתי מתפשרת להגיע לחקר האמת ולהבאת הרוצחים לדין, וכך גם במסגרת חקירת הרצח שאירע אמש באום אל פחם. משטרת ישראל משקיעה מאמצים רבים בפענוח של כלל מקרי הרצח, באמצעות יחידות המיומנות בלחימה בפשיעה חמורה תוך הפעלת אמצעים גלויים וסמויים.

"לצד זאת, ממשיכה המשטרה כל העת בהובלת מבצע 'מסלול בטוח' בקרב החברה הערבית, כאשר מתחילת שנת 2020 נרשמה עלייה משמעותית בתפיסת כלי ירייה ואמצעי לחימה לא חוקיים, כמו גם עלייה במספר הנאשמים בעבירות אמל״ח לא חוקי, שנעצרו עד תום ההליכים, זאת הודות לעבודת המשטרה בשיתוף פעולה פורה עם הפרקליטות ויתר גופי אכיפת החוק. נמשיך במאבק הנחוש והבלתי מתפשר נגד עבירות הנשק, הכל במטרה לתפוס אמצעי לחימה לא חוקיים, למנוע אירועי פשיעה, לשמור על שלום הציבור ובטחונו ולאפשר שגרת חיים תקינה ובטוחה לכל אזרחי ישראל באשר הם".