נתניהו לבג"ץ: הסדר ניגוד העניינים של היועמ"שית לא מקובל עליי

פרסום ראשון: אחרי שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אמרה במכתבה לנתניהו כי עליו לא לעסוק בשינויים במערכת המשפט "מחשש לניגוד עניינים", השיב ראש הממשלה כי הדבר לא מקובל עליו וביקש ש"בית המשפט יאפשר לו להגיב תוך שבועיים"

זמן צפייה: 01:11

פרסום ראשון: ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח הערב (חמישי) את תשובתו לבג"ץ אחרי שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה הבוקר על המכתב ששלחה לו בעניין יישום חוות הדעת למניעת ניגוד עניינים שנערכה לו בתקופת כהונתו הקודמת, ביחס ליוזמות לשינויים במערכת המשפט.

"האמור במכתב אינו מקובל על ראש הממשלה", נכתב בתשובת נתניהו. "בנסיבות העניין, מבקש המשיב 3 (נתניהו - א"ג) כי בית המשפט הנכבד יאפשר לו להגיב בתוך שבועיים ימים".

לדברי נתניהו, המכתב הועבר אל לשכת ראש הממשלה "רק בשעות הערב" אתמול, ו"בשל עיסוקיו של ראש הממשלה, הוא יכול היה לעיין במכתב רק בשעות הלילה המאוחרות. בינתיים, ראש הממשלה יצא היום לביקור בפריז".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מכתב היועמ"שית גובש, בין היתר, על רקע פניות שהתקבלו ומעלות טענות בדבר חשש לניגוד עניינים בשל מעורבותו של ראש הממשלה ביוזמות האמורות, ועל רקע תמונת מכלול יוזמות החקיקה בנושא. עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא כי "יישום המגבלות שאושרו בפסק הדין של בג"ץ, בנסיבות הנדונות, מוביל למסקנה כי על ראש הממשלה להימנע ממעורבות ביוזמות הנוגעות לשינויים במערכת המשפט, בשל קיומו של חשש סביר לניגוד עניינים בין ענייניו האישיים הנוגעים למשפטו לבין רכיבים מהותיים ביוזמות, בהתאם לאמות המידה שפורטו בחוות הדעת ואושרו בפסק הדין בעתירת ניגוד העניינים מ-2021".

עוד הוסיפה בהרב-מיארה כי "מניעות זו חלה גם על מתן הנחייה ישירה או עקיפה באמצעות גורמים אחרים בכל הנוגע לקידום היוזמות. יישום הקביעות בעניינו של ראש הממשלה מפורט בחוות דעתו של המשנה ליועמ"שית, גיל לימון, שאושרה ע"י בהרב-מיארה, ומהווה מסמך מחייב באשר לאופן יישום המגבלות שנקבעו בהסדר, כל עוד לא נקבע אחרת בעקבות שיח שאמור להתקיים בעניין זה בין ראש הממשלה לבין היועצת המשפטית לממשלה".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס למשפט בחיפה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

מוקדם יותר היום, ראשי מפלגות הקואליציה הודיעו בהצהרה משותפת נגד היועצת המשפטית לממשלה כי הם "דוחים על הסף את מכתבה" וכי "פנייתה היא ניסיון השתקה בניגוד מוחלט למנדט החד-משמעי שקיבלנו מאזרחי ישראל בבחירות".

עוד נמסר מראשי הקואליציה: "אין שום קשר בין הרפורמה המשפטית של יריב לוין, שתכליתה החזרת הדמוקרטיה לישראל, לבין ענייניו של ראש הממשלה. אלה שפועלים בניגוד עניינים הם דווקא אנשי הייעוץ המשפטי. ביד אחת הם נלחמים בפומבי ובכנסת ברפורמה המשפטית שתשפיע על מעמדם, וביד השנייה הם מנצלים את תפקידם כדי לסכל אותה".

עו״ד דפנה הולץ לכנר, העותרת בשם חברים בקבוצת 'מבצר הדמוקרטיה'. מסרה בתגובה על תשובת היועמ"שית לבג"ץ ניגוד העניינים: "אנו מביעים שביעות רצון רבה מן העובדה שהודות לעתירתנו הגישה היועמ״ש מסמך מפורט בכל הנוגע למניעויות החלות על נתניהו, אשר אוסרות עליו לעסוק, לקדם, ליזום, להתייעץ ולפעול, הן ישירות, הן בעקיפין והן באמצעות אחרים, בכל עניין הקשור בהפיכה המשטרית שמתבצעת בכנסת.

"העותרים ימשיכו ויעקבו בנחישות אחר התנהלותו של נתניהו, הנאשם בפלילים, שכן כעת לאחר פרסום מסמך היועמ״ש חשוף נתניהו לקביעת נבצרות ככל שימשיך לקדם בכל דרך שהיא את ההפיכה המשטרית".