19 שנות מאסר לאב שהתעלל מינית בבתו: "הבית הפך למלכודת"

19 שנות מאסר בפועל ושנת מאסר וחצי על תנאי נגזרו על חיים רחמים, תושב מעפולה, שאנס וביצע מעשי סדום ומעשים מגונים באחת מבנותיו במשך עשור - מאז שהייתה בת שלוש. בהכרעת ביהמ"ש המחוזי בנצרת נכתב: "הנאשם היה מודע היטב לחומרתם וכיעורם של המעשים, גזל מבתו את ילדותה ותמימותה - ולא חדל מהם. ביתה הפך בבת אחת למלכודת"

אזיקים. אילוסטרציה
אזיקים. אילוסטרציה | צילום: Shutterstock

בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל את עמדת הפרקליטות וגזר היום (רביעי) עונש כבד של 19 שנות מאסר בפועל ושנה וחצי מאסר על תנאי על חיים רחמים, מוהל מעפולה, שהורשע בעבירות מין חמורות באחת מבנותיו במשך עשור - מאז שהייתה בת שלוש. על-פי הכרעת הדין, הוא נהג לאנוס אותה ולבצע בה מעשי סדום ומעשים מגונים. כתב האישום נגדו הוגש ב-24 בינואר אשתקד על ידי פרקליטות מחוז צפון, אולם בדיון הראשון שהתקיים ב-14 בפברואר התברר כי הוא עזב את הארץ יום קודם לכן. נגד רחמים הוצא צו מעצר, הוא נעצר באוקראינה - והוסגר לישראל ב-11 במאי 2023. מאז הוחזק במעצר.

במסגרת הטיעונים לעונש, דרשה הפרקליטות להטיל על הנאשם עונש מאסר ממושך וארוך, "באופן שישקף את הנזק הכבד שגרם הנאשם לבתו המתלוננת וישקף גם את סלידת החברה ממעשיו המכוערים והמבזים". עו"ד עינת גוסטמן מפרקליטות מחוז צפון הוסיפה בטיעונים: "הנאשם ניצל את תלותה ואהבתה של המתלוננת כלפיו כדי לספק את יצריו, תאוותו ודחפיו המיניים תוך שהוא פוגע בה בביתה, ומסב לה כאב פעם אחר פעם. הנאשם הגדיל ועטף את מעשיו, לכאורה, באהבה יתרה וביראת שמים, כאילו המדובר במעשים נורמליים המותרים בחסות האל. בגיל 29, כשהמתלוננת לא יכולה הייתה לשאת עוד את המשא הכבד שרבץ עליה - התלוננה במשטרה".

השופטת גלפז מוקדי ציינה בגזר הדין כי "העבירות המיוחסות לנאשם בוצעו על-ידו באופן מוחלט ובלעדי. הנאשם, בהיותו בגיר, אביה של המתלוננת, אדם ששימש בתפקיד דתי, היה מודע היטב לחומרת המעשים ולכיעורם ויכול היה, בכל שלב לאורך התקופה הארוכה, לחדול ממעשיו. יתרה מכך, גם הפסקת הפגיעה הייתה מתוכננת על-ידו".

עוד נכתב: "המעשים בוצעו בצל קורת ביתם של הנאשם והמתלוננת, במקום שאמור היה להיות המקום המוגן ביותר עבור המתלוננת, שהפך בבת אחת למלכודת. המעשים בוצעו במשך כעשור בתדירות יומיומית, בימים ובלילות. הנאשם, במעשיו, גזל מבתו את שנות ילדותה, את תמימותה, את הזכות לגדול בבטחון, את הזכות לשלמות גופה ונפשה, ברוע וללא רחמים, פגע בה פגיעה קשה, אשר באה לידי ביטוי בכל מישורי חייה, לאורך שנים רבות".

עו"ד סופי גרניט טקצמן, המייצגת את הנפגעת מטעם הסיוע המשפטי במשרד המשפטים במחוז הצפון, מסרה: "מדובר בתיק עבירות מין חמור במשפחה שבוצעו על ידי אב כלפי בתו מאז הייתה בת שלוש ועד גיל 13.5. בית המשפט נתן ביטוי עונשי ראוי לפגיעה הקשה בנפגעת העבירה תוך התייחסות לילדות והתמימות שנגזלה ממנה וההרס שהותירו בה המעשים הקשים שביצע בה הנאשם. גזר הדין שניתן היום מעניק לנפגעת העבירה את הצדק שמגיע לה אחרי כל כך הרבה שנים, ולאחר שהנאשם אף נמלט לאוקראינה במהלך משפטו. הסיוע המשפטי במשרד המשפטים ליווה את נפגעת העבירה לאורך ההליך הקשה ואנחנו מברכים על כך שהצדק נעשה ועל הביטוי העונשי ההולם למעשים הקשים".