הערעור, הפיצויים והמשך החקירה: השלבים הבאים בפרשת תאיר ראדה

אחרי 16 שנה מאחורי הסורגים, רומן זדורוב זוכה היום מכל אשמה בפרשת רצח הנערה בקצרין, אך סביר כי הפרקליטות תערער על ההחלטה. במידה והוא יזוכה גם בעליון - החקירה ככל הנראה תיפתח מחדש

זמן צפייה: 16:26

תיק תאיר ראדה - לאן? היום (חמישי), עם זיכויו של רומן זדורוב מהאשמה בתיק תאיר ראדה, נחתם פרק ארוך בפרשת הרצח הסבוכה שהסעירה את המדינה. נכון לעכשיו, לא ברור מה יהיה הפרק הבא בפרשה והאם החקירה תתחדש. סביר להניח כי הפרקליטות תחליט לערער על החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת והתיק ישלח לבית המשפט עליון. במידה והפרקליטות לא תגיש את הערעור, או במידה שזדורוב יזוכה בערעור, הוא צפוי לקבל פיצוי בסך מיליוני שקלים - והמצוד אחר הרוצח האמיתי עתיד להתחדש, לראשונה מאז מעצרו של זדורוב בשנת 2006.

בשל הפער הדרמטי בין דעת הרוב ודעת המיעוט במשפט זדורוב, הפרקליטות ככל הנראה לא תקבל את פסק הדין של השופט קולה ותגיש את הערעור. מטבע הדברים, במשפטים בהם יש דעת מיעוט ודעת רוב לעולם ימצא פער, אך במשפט שהתקיים הבוקר מדובר בפער של 180 מעלות, מה שכנראה מחייב את בחינתו מחדש.

דעת המיעוט של השופטת תמר ניסים שי תהווה טיעון חשוב בהחלטתה של הפרקליטות להגיש את הערעור. השופטת טוענת כי ההודאה של זדורוב בפני המדובב היא אותנטית, וכי זדורוב הציג פרטים מוכמנים בשחזור הרצח. במובן זה, דעתה זהה לעשרה שופטים שעסקו לפניה בתיק סבוך זה. לדידם, זדורוב הוא אדם מניפוליטי אשר הצליח לשטות בציבור שלם.

רומן ואולגה זדורוב בביתם, אחרי הכרעת הדין
רומן ואולגה זדורוב בביתם, אחרי הכרעת הדין | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

"לו דעתי הייתה נשמעת, היינו מרשיעים את הנאשם בכתב האישום", אמרה ניסים שי במשפט. כמו כן, היא משוכנעת כי סיפורם של אולה קרבצ'נקו ואדיר חבני הוא "קשקוש אחד גדול" שהמציא חבני על מנת לנקום באולה שעזבה אותו.

לעומתה, שופטי דעת הרוב רואים בזדורוב "איש טוב" - "הוא אינו פדופיל, לא צופה בסרטי בסנאף, והוא אינו רוצח", כך נאמר על ידי השופט קולה הבוקר, בעוד זדורוב פורץ בבכי למשמע המילים הללו. כמו כן, שופטי הרוב אינם רואים בפרטים שמסר זדורוב בשחזור כפרטים מוכמנים.

מה שיכול למנוע את הגשת הערעור הוא הרצון לשים קץ לפרשה. יש לזכור כי במידה והפרקליטות תערער, תיק זדורוב יגיע לבית המשפט בפעם השישית במצטבר. אך הרצון לשים קץ בפרשה יכול גם להוביל לערעור, כי הכרעה בעליון היא רק סיום הולם לתיק מורכב כל כך.

בנוסף, הזיכוי של זדורוב יצר סטנדרט חדש לזיכויים על סמך עילת הספק הסביר בישראל. נזכיר, כי הרבה אנשים הורשעו ברצח על הרבה פחות מאשר הודעה מול מדובב. מדובר בשינוי אייקוני, מהפכני - שמוטב שיוכרע על ידי העליון.

רומן זדורוב ועו''ד ירום הלוי
רומן זדורוב ועו''ד ירום הלוי | צילום: דוד כהן, פלאש 90

מה יקרה במידה ויוגש ערעור על פסק הדין?

יש לזכור במשפטי ערעור השופטים אינם זוכים להכיר את הנאשם, הם אינם זוכים "לחוש" אותו, לבחון את גינוניו מקרוב או לגבש דעה אינטואטיבית על אופיו הנאשם, מה שעלול להשפיע על גזר הדין המחודש. התובעים בתיק רוצים לערער, ומי שיחליט על הערעור הסופי הוא פרקליט המדינה עמית איסמן.

במידה וזדורוב יזוכה גם בערעור בעליון, החקירה ככל הנראה תיפתח מחדש. תיק רצח אינו יכול להיסגר מטעמי התיישנות, גם במידה ומדובר בתיק שהנאשם בו זוכה מחמת הספק. במידה ורומן זדורוב יזוכה, הרשויות יהיו חייבות להמשיך לחקור את המקרה.

רומן זדורוב בבית המשפט
רומן זדורוב בבית המשפט | צילום: דוד כהן, פלאש 90

במידה וזדורוב יורשע בערעור, סביר להניח שהוא לא יחזור לכלא, מפני שהוא כבר ריצה מאסר שתואם פחות או יותר לזמן שנקצב לו בתוספת ניקוי שליש. במידה ויזוכה בערעור, הפיצויים שיקבל יכולים להגיע למיליוני שקלים. מקרי העבר מלמדים אותנו שמורשעים בעברות רצח שזוכו מפוצים בסכומי כסף גדולים.

לדוגמא, חגי פליסיאן שנחשד ברצח בבר-נוער ישב בכלא כשנה בלבד ופוצה בשני מיליון שקלים. עמוס ברנס, שהורשע ברצח החיילת רחל הלר בשנת 1974 וישב בכלא כשמונה שנים קיבל מעל לחמישה מיליון שקלים. החישוב שהמדינה משתמשת במקרים אלו כולל את השכר הממצוע בשוק במהלך השנים שהנאשם היה אסור בבית הכלא. זהו הליך סבוך, שיכול לקחת מספר שנים.