בימ"ש בהולנד דחה תביעה שהגיש פלסטיני נגד גנץ: "לא מוסמך לכך"

בכתב התביעה נתבקש ביהמ"ש לחייב את גנץ לשלם למתלונן 600 אלף אירו, בטענה שהוא אחראי למותם של ששת בני משפחתו של התובע בהפצצה במסגרת מבצע צוק איתן. השופטת ההולנדית: "לנתבע יש חסינות"

בית משפט בהולנד, הפצצות במבצע "צוק איתן"
בית משפט בהולנד, הפצצות במבצע "צוק איתן" | צילום: רויטרס

בית המשפט המחוזי בהאג שבהולנד קבע היום (רביעי) כי אין לו סמכות חוקית לדון בתביעה שהוגשה נגד יו"ר כחול לבן, בני גנץ, בגין הפצצה שבוצעה במבצע "צוק איתן" עת שימש כרמטכ"ל, ונגד מפקד חיל האוויר לשעבר, אמיר אשל. לטענת התובע, אסמעיל זיאדה - אזרח הולנדי ממוצא פלסטיני, גנץ אישר את ההפצצה ובכך הוא אחראי למותם של ששת בני משפחתו שנהרגו במהלכה.

"שופט הולנדי אינו מוסמך לפסוק בעניינו של התובע", אמרה השופטת ההולנדית לריסה אלווין, והוסיפה כי "אין בסיס חוקי לכך שבית משפט מקומי ישמע או ידון בטענות פלסטיניות על פשעי מלחמה נגד ישראל". עוד ציינה אלווין כי "לכך יש להוסיף את החסינות ממנה נהנים הנתבעים עקב סוגיית תחום השיפוט".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

עקב תקלה: פרטי משתמשי אפליקציית התשלומים "פייבוקס" דלפו לרשת

קובי בראיינט ואשתו סיכמו בעבר: "לעולם לא נטוס יחד במסוק"

חברת סייבר ישראלית חשפה: האקרים גנבו מידע מממשלות במערב

בני גנץ ומפקד חיל האוויר לשעבר, אמיר אשל
בני גנץ ומפקד חיל האוויר לשעבר, אמיר אשל | צילום: רויטרס, חדשות 13

זיאדה דרש מביהמ"ש לחייב את גנץ לשלם לו באופן אישי סעד של 600,000 יורו, כיוון שהוא אחראי להפצצות בהן נהרגו אימו, שלושת אחיו ושני בני משפחה נוספים. עוד טען זיאדה שפשעי מלחמה יכולים להידון בבתי משפט הולנדיים במקרים מסוימים.

עם הודעת ביהמ"ש על דחיית התביעה עקב חוסר סמכות, מסר תום דיבן, עורך דינם של גנץ ואשל, כי "אנו מרוצים מתוצאות המקרה. בית המשפט המחוזי החליט כי אין לדון בתיק זה בהולנד, אלא שייך לבית משפט בישראל. זו הייתה עמדתם של גורמים בצה"ל ואנחנו מאמינים כי בישראל יש מערכת משפט יסודית ומפותחת".

מנגד, מסר זיאדה כי "תחושתי היא צער עמוק ואכזבה מכיוון שהחלטה זו מונעת ממני גישה לצדק. אני אזרח הולנדי וגם קורבן פשע מזוויע, וכאן בית המשפט שולל ממני ביצוע דין צדק". עוד ציין כי הוא ופרקליטיו ישקלו הגשת ערעור על ההחלטה.