8.5 חודשים לאחר הדיון הראשון: נתניהו יתייצב שוב בבית המשפט

רה"מ יגיע לביהמ"ש לדיון התשובה שלו לכתב האישום. באולם ינכחו 27 אנשים - בהם הנאשמים הנוספים. השופטים והתובעת ילוו באבטחה כבדה. סנגורי נתניהו יבקשו שהדיון הבא ייערך אחרי הבחירות

זמן צפייה: 05:35

שמונה חודשים וחצי לאחר שהתייצב בפעם הראשונה בבית המשפט המחוזי שבירושלים, יגיע מחר בבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו שוב לאולם שברחוב צלאח א-דין לדיון התשובה שלו לכתב האישום. לאחר התשובה לכתב האישום, ידון בית המשפט בטענת נתניהו כי לא ניתן אישור של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לחקירה נגדו, ובדרישתו למחוק סעיפים מכתב האישום.

בדיון עצמו יגיבו פרקליטי הנאשמים על כתב האישום. בנוגע לתיק 4000 שבו מואשם ראש הממשלה בשוחד, מרמה והפרת אמונים, יטענו פרקליטי נתניהו כי הוא כלל לא התערב באופן מיוחד באתר "וואלה" ובטח שלא נתן שום תמורה. בתשובה לאישום בתיק 1000, תיק המתנות, יטענו עורכי הדין כי נתניהו כלל לא דרש מתנות מחברו הקרוב ארנון מילצ'ן, וכלל לא ידע על השמפניות שניתנו לרעייתו.

בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים
בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים | צילום: רויטרס

נוסף על כך, עורכי דינו של נתניהו יבקשו שהדיון המשפטי הבא יתקיים אחרי הבחירות, בעוד שהפרקליטות תבקש לקיים אותו כמה שיותר מהר. על רקע החלטה זו סומן קו ההתקפה מצד תומכיו של נתניהו, כאשר יו"ר הכנסת יריב לוין ניסה לאותת כי קביעת שלב ההוכחות לפני הבחירות - עלול לשבש אותן.

לדיון מחר יגיעו גם שאר הנאשמים - מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס, ובעלי "וואלה" לשעבר שאול אלוביץ' ורעייתו איריס. במקביל השופטים והתובעת ליאת בן ארי יגיעו תחת אבטחה כבדה. הפעם, נתניהו יצא בקריאה לתומכיו להימנע הפעם מהגעה אל בית המשפט כדי לשמור על ריחוק חברתי בתקופת הקורונה ותמונות כמו שראינו בפתיחת המשפט כשנתניהו מוקף בשרים ובחברי כנסת, כנראה לא נראה שוב.

עם זאת, ספק אם הבקשה הזאת תיענה בקרב התומכים הגדולים. בפעם שעברה, נתניהו ניצל את הבמה למתקפה חריפה על מערכת אכיפת החוק. בהנהלת בתי המשפט ינסו הפעם למנוע נאום שכזה, כאשר בבתי המשפט התארגנו ממושכות להגעתו של ראש הממשלה. לצורך הדיונים חוברו שני אולמות לאולם גדול אחד, אולם מספר 315. במהלך הדיון מחר יהיו באולם 27 אנשים בהם נתניהו ושאר הנאשמים, עורכי דינם, נציגי הפרקליטות ושני נציגי כלי התקשורת. שאר הנוכחים יראו את הדיון במעגל סגור באולם אחר.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בחודש שעבר הודיע בית המשפט המחוזי כי דיון התשובה לכתב האישום של ראש הממשלה יתקיים ב-8 בפברואר. זאת, לאחר שהיה אמור להתקיים ב-13 בינואר - אך נדחה בשל הידוק הסגר. בסוף השבוע שלפני כן הוחלט על דחיית ההליך, כאשר שר המשפטים בני גנץ התייחס אז להחלטת בית המשפט, ומסר: "למען הסר ספק - בתי המשפט פתוחים ומתפקדים. בשל הסגר, נעתר מנהל בתי המשפט לבקשות השופטים, עורכי הדין והציבור, ואיפשר לשופטים להפעיל שיקול דעת בדחיית דיונים".

הודעת הדחייה של הדיון הגיעה ימים ספורים לאחר שדחו השופטים את פניית פרקליטו של נתניהו, אשר ביקשו לדחות את אותו הדיון בשל תיקון כתב האישום - אולם, כאמור, סורבו. בבקשתם טענו הפרקליטים כי עליהם ללמוד מחדש את התיקון והזמן שנותר לא מספיק עבורם, שכן ארבעה מהם היו לאחרונה בבידוד. בנוסף, עורכי הדין כתבו כי לאחר שקיבלו את כתב האישום החדש, החל נתניהו לשקול בקשת חסינות.