השופטים קבעו: הקראת כתב האישום של נתניהו לא תועבר בשידור חי

ביהמ"ש המחוזי בירושלים הודיע כי הדיון של ראש הממשלה, שיתקיים בעוד שבועיים, לא יצולם בשידור ישיר. בשל הנחיות משרד הבריאות, תוגבל כמות הנכנסים לאולם בית המשפט

בנימין נתניהו, נתניהו, ביבי, ראש הממשלה,

בית המשפט המחוזי בירושלים הודיע היום (ראשון) כי הקראת כתב האישום של ראש הממשלה בנימין נתניהו לא תועבר בשידור ישיר. כמו כן, כמות הנכנסים לדיון, שיתקיים בעוד שבועיים, תוגבל בשל הנחיות משרד הבריאות.

בשבוע שעבר קבע בג"ץ פה אחד כי נתניהו יוכל לקבל את המנדט להרכבת הממשלה חרף כתבי האישום נגדו, וכן הכשיר את ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן. זאת, כאמור, בהסכמה של 11 שופטי ההרכב. בניגוד למשפטו הפלילי של ראש הממשלה, הדיונים בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני והטלת המנדט על נתניהו הועברו בשידור ישיר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בנט: "נתניהו החליט לפרק את גוש הימין. להערכתי הוא יצטער"

אדלשטיין לנתניהו: דרוש מגנץ להסיר את הווטו עליי כיו"ר הכנסת

שיעור המפוטרים הוכפל באפריל: "עוד רבים מדורשי העבודה יפוטרו"

נתניהו במסיבת עיתונאים | צילום: חדשות 13

"המסקנה המשפטית שאליה הגענו אין בה כדי להמעיט מחומרת האישומים התלויים ועומדים נגד נתניהו בעבירות על טוהר המידות, ומהקושי הנגזר מכהונה של ראש ממשלה הנאשם בפלילים", נכתב בהחלטת בית המשפט. "אולם תוצאה זו היא פועל יוצא של הדין, ומשאמרנו זאת נאמר גם שחזקת החפות עומדת לו. תפקידו של בית המשפט מוגבל לבחינת עילות הביקורת השיפוטית הקבועות בדין. על כן, כאשר נמנע בית המשפט מהתערבות במינוי כזה או אחר, אין ללמוד מכך אלא זאת – שההחלטה על המינוי אינה בניגוד לדין".

בעניין ההסכם הקואליציוני, שאותו הוחלט כאמור להכשיר, נקבע כי "מדובר בהסכם חריג גם בהשוואה להסכמים קואליציוניים מן העבר שנדונו בבית המשפט, ואולם אף שהוא מעורר 'קשיים משפטיים לא מבוטלים', לעת הזו אין מקום להתערב באיזה מסעיפיו, בין היתר, בהינתן התיקונים וההבהרות שמסרו ראש הממשלה וסיעות כחול לבן והליכוד".

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

בכל הנוגע לסעיפי ההסכם העוסקים בחקיקה עתידית, נפסק כי "בית המשפט אינו מתערב בהליכי חקיקה בטרם הושלמו, בין אם הם בעיצומם או שטרם באו לעולם". לגבי ההוראות העוסקת בהקפאת מינויים והגבלת חקיקה, נקבע כי לאור ההבהרות של הצדדים - לא גלומה בהוראות אלו בהסכם הקואליציוני אי חוקיות או פגיעה בתקנת הציבור המחייבת את ביטולן על ידי בית המשפט. עם זאת, נקבע כי "ככל שתתעורר סוגיה ספציפית הנוגעת ליישומה הקונקרטי של הוראה כלשהי מן ההוראות הנ"ל, ייבחנו הדברים בשעתם ולגופם".

לסיכום, קבע בית המשפט כי מדובר "בהסכם קואליציוני חריג, שחלק מהוראותיו מעוררות קשיים לא מבוטלים. כך לדוגמה, ההסכמות בעניין החוק הנורווגי המדלג, אם יוחלט להוציאן אל הפועל, הן מוקשות ביותר נוכח היותן שינוי רטרואקטיבי של כללי המשחק ושל הזכות לבחור ולהיבחר. כך גם השחיקה במעמדה של האופוזיציה בישראל. עם זאת, טרם בשלה העת לבחון טענות אלה".