היועמ"ש סירב לבקשת נתניהו לדחייה נוספת של מועד השימוע

כפי שפורסם בחדשות 13, מנדלבליט השיב בשלילה לבקשת פרקליטי ראש הממשלה לפיה יש לקבוע מועד חדש לשימוע, בשל הכניסה לתקופת בחירות ולאור תפקידו כיו"ר הליכוד. רה"מ צפוי לעתור לבג"ץ

זמן צפייה: 01:21

כפי שפורסם אמש בחדשות 13, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, דחה הבוקר (חמישי) את בקשת פרקליטי ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות מועדי השימוע "לטווח סביר לאחר קיום הבחירות". זאת, כפי שטענו פרקליטי נתניהו בפנייתם, לאור הצורך להיערכות לקראת השימוע ומפאת העובדה כי בתקופת הבחירות והקמת הממשלה יהיה רה"מ עסוק מתוקף תפקידו כיו"ר הליכוד. "פיזור הכנסת וקיומן של בחירות חדשות אינם יכולים כשלעצמם להוות שיקול המצדיק את עיכוב המועד לקיומו של שימוע בתיקי החקירה הנוגעים לראש הממשלה.", כתב בא כוחו של מנדלבליט, ד"ר גיל לימון. נתניהו צפוי לעתור לבג"ץ.

"יובהר כי ההחלטה בדבר מועדי השימוע, אשר התקבלה כזכור לפני החלטת הכנסת על פיזורה, נסמכה על ההנחה כי מרשכם צפוי לכהן בתקופת ההיערכות לשימוע בתפקיד ראש ממשלת ישראל, לאחר שמלאכת הרכבת הממשלה הוטלה עליו ע"י נשיא המדינה, על כל הכרוך בכך מבחינת עומסי העבודה המוטלים על כתפיו. למעשה, ההנחה הייתה כי תהא זו תקופה עמוסה במיוחדבעבודה ממשלתית, נוכח הקמתה של ממשלה חדשה וחזרתה של הכנסת לעבודת חקיקה סדיר", נכתב במכתב.

לפיכך, תאריכי השימוע נותרו על כנם, ויתקיימו ב-2 וב-3 באוקטובר, כשבועיים לאחר קיום הבחירות. מנדלבליט הקציב לנתניהו עד העשרה ביוני למתן תשובה על הגעתו לשימוע. אם ראש הממשלה יבחר שלא להשתתף בהליך, הזהיר מנדלבליט, ההחלטה תתקיים בהיעדרו על בסיס חומר הראיות הקיים.

עוד כתבות בנושא >>

פרסום ראשון: רה"מ פנה ליועמ"ש בבקשה לדחות השימוע בשל הבחירות

היועמ"ש דחה את בקשת נתניהו לדחייה נוספת של מועד השימוע

"הטענה שחוק החסינות מגן מהחלטות לא ענייניות – חסרת ביסוס"

רה''מ נתניהו במהלך הצעת החוק לפיזור הכנסת
רה''מ נתניהו במהלך הצעת החוק לפיזור הכנסת | צילום: רויטרס

בד בבד, הגיש מנדלבליט לבג"ץ תגובה מקדימה לעתירת התנועה לאיכות השלטון, שדרשה ממנו לקיים לאלתר את השימוע לראש הממשלה. לדבריו של היועמ"ש, "דין העתירה להידחות על הסף, בהיעדר עילה להתערבות ביהמ"ש במועד השימוע, שכן מדובר בסוגיה פרוצדוראלית המצויה בלב שיקול הדעת של גורמי התביעה ביחס לאופן ניהול הליכים פליליים".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה לתשובת מנדלבליט: "תגובת היועמ"ש לעתירת התנועה הינה תגובה נרפה ורופסת וכך גם נראה כל הליך השימוע הזה, שהוא פריווילגיה שלא היה זוכה לה כל אדם מן הישוב. על התנהלותו המבישה של סביב נושא השימוע בעניינו לא מגיע לרה"מ שום פרס. דחיית השימוע בחודש נוסף היא בדיוק זה. פרס על התנהגות מבזה. אנו מקווים שבג"ץ יבין את מה שאזרחי ישראל כבר הבינו, כל בקשות הדחייה של רה"מ הם רק ניסיון להתחמק מהעמדה לדין".

כאמור, אתמול פורסם בחדשות 13 כי נתניהו הגיש בקשה ליועץ המשפטי אביחי מנדלבליט לדחות את השימוע – בשל הבחירות. כמו כן, בבקשת הדחייה לא הוזכר זמן. ח"כ יאיר לפיד הגיב לפרסום על הבקשה של ראש הממשלה: "ביבי שוב מבקש דחיה בשימוע. אין גבול לעזות המצח. מנדלבליט, אתה לא יכול לתת לו שוב לבזות את ההליך המשפטי. אתה לא יכול לדחות את השימוע רק כי ביבי דחף (שוב!) לבחירות מיותרות. אם לא נוח לביבי להיות פוליטיקאי, שיילך לטפל בענייניו המשפטיים. זה רק יקל עלינו ועל הליכוד להקים ממשלת אחדות לאומית".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
היועמ''ש אביחי מנדלבליט | צילום: ארן דולב

מנדלבליט הודיע לפני כשבועיים לעורכי דינו של רה"מ נתניהו כי הוא מסכים באופן חלקי לבקשתו - ודוחה את מועד השימוע בתיקיו ל-3-2 באוקטובר. זאת, במקום ב-10 ביולי, מועד השימוע המקורי. כמו כן, קבע מנדלבליט כי אם יהיה צורך בדיון נוסף ייקבע מועד בשבוע שלאחר מכן. בנוסף, השימועים של נוני מוזס לגבי מעורבתו בתיק 2000 ושל איריס ושאול אלוביץ' לגבי מערבותם בתיק 4000 נדחו ל-15 באוגוסט.

היועמ"ש נתן לנתניהו שבועיים על מנת להודיע שהוא מתכוון להגיע לשימוע במועד החדש, הדגיש כי לא תינתן דחייה נוספת - וטען כי מדובר בפגיעה באינטרס הציבורי. מנדלבליט אף אישר כי נתניהו ביקש דחייה של שנה במועד השימוע, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13.

לפני כשבועיים התייחס מנדלבליט לחוק החסינות בכנס לשכת עורכי הדין באילת: "כל ההחלטות בתיקי ראש הממשלה התקבלו בצורה מקצועית ועניינית. לנוכח זאת, הטענה כי תיקון לחוק החסינות נדרש כדי להגן כביכול על ראש הממשלה מפני החלטות לא ענייניות לגביו - חסרת כל ביסוס".