כפי שפורסם בחדשות 13: הוגשה עתירה נגד אישור ההלוואה לנתניהו

התנועה לטוהר המידות עתרה לבג"ץ בטענה שמימון הוצאותיו של רה"מ, שאושר ע"י מבקר המדינה לשעבר, צריך היה להיבחן ע"י ועדת ההיתרים. עוד נטען שהצעד הוסתר בשל מחלוקות בין שפירא לחברי הוועדה

זמן צפייה: 02:16

התנועה לטוהר המידות הגישה היום (שני) עתירה לבג"ץ נגד אישור ההלוואה לראש הממשלה נתניהו ממקורבו, איש העסקים ספנסר פרטרידג', לצורך מימון הוצאותיו המשפטיות. זאת, כפי שפורסם אמש בחדשות 13. העתירה הוגשה נגד ראש הממשלה, היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה לשעבר יוסף שפירא.

במסגרת העתירה טענה התנועה כי בחינת ההלוואה צריכה להתבצע אך ורק על ידי ועדת ההיתרים, שהיא הגורם המוסמך לאשר טובות הנאה מסוג זה. עוד נטען כי מסלול ההלוואה שקודם על ידי מבקר המדינה הקודם והנוכחי יחד עם פרקליטי ראש הממשלה, הוסתר מחברי הוועדה למתן היתרים - בין היתר על רקע חילוקי הדעות בין המבקר הקודם לחברי הוועדה בעניין אישור המענק לראש הממשלה.

עוד בחדשות 13:

המבקר שפירא אישר הלוואה לנתניהו – בניגוד לדעת יועצו המשפטי

הבוקר: היום האחרון לשימוע לנתניהו – שיתמקד בתיק 1000

שרה נתניהו לא הגיעה לדיון בתביעת העובדת; השופט: "זה מקומם"

נתניהו ואיש העסקים ספנסר פרטרידג'
נתניהו ואיש העסקים ספנסר פרטרידג' | צילום: חדשות 13

אמש, כאמור, פורסם בחדשות 13 כי יוסף שפירא אישר לראש הממשלה לקבל הלוואה מספנסר פרטרידג'. זאת, בניגוד לחוות הדעת של יועצו המשפטי פרופ' יורם רבין, שהסביר שמתן האישור מוכרח להגיע מוועדת ההיתרים. "ייתכן שהמבקר לא יסכים ליידע את הוועדה, אך זהו מידע חשוב משום שהוא ישליך על נושא התרומה", כתב רבין.

עורך הדין מיכאל ראבילו פנה לשפירא בשם ראש הממשלה בחודש יוני בשנה שעברה, וכתב: "הסיוע שביקש מתעכב, ולאור הדחיפות מתכנן נתניהו ללוות כספים ממר פרטריג'. ההלוואה תהיה בסכום של עד שני מיליון שקלים". רובין התנגד, אך המבקר לא נשמע לעצתו.

מבקר המדינה, יוסף שפירא
מבקר המדינה לשעבר, יוסף שפירא | צילום: יצחק הררי, משרד מבקר המדינה

בשלב זה שלח רובין, בלית ברירה, מכתב תגובה לעורך דינו של נתניהו, שבו כתב: "עמדת מבקר המדינה היא כי אין מניעה עקרונית לאפשר לקבל הלוואה מפרטרידג'". מיד לאחר מכן פנה רבין ללשכת שפירא ואמר: "יש ליידע את הוועדה על ההתכתבות בינינו לבין פקרליטי נתניהו". מבקר המדינה התעלם ממייל זה, ולא פנה אל וועדת ההיתרים. מחר תוגש עתירה של התנועה לטוהר המידות בנושא לבג"ץ.

בחודש יוני הודיעה ועדת ההיתרים הודיעה לנתניהו כי היא דוחה את בקשתו לקבל מימון ממקורבו, איש העסקים האמריקני ספנסר פרטרידג'. זאת, לאחר שעברו 30 הימים שהוקצו לנתניהו לחשוף את הונו האישי כפי שהתבקש. בנוסף, נקבע כי על ראש הממשלה להחזיר 300 אלף דולרים שקיבל מבן דודו נתן מיליקובסקי וכן את החליפות שקיבל או את שוויין.

בהודעת הוועדה נכתב כי "הבקשה נדחתה לאחר שרה"מ לא עמד בהתחייבות להמציא כל פרטים שיתבקשו על ידה לצורך דיון משלים בבקשה, שכבר נדחתה פעמיים. לא נמסרה לוועדה תמונת המצב שהתבקשה בנוגע לרכושו של ראש הממשלה בארץ ובחו"ל, מכל סוג ומין שהוא, ללא יוצא מן הכלל - ולא ניתן מידע מפורט לגבי יחסיו עם המממנים הפוטנציאליים ומענה לשאלה מדוע הוא נזקק לתרומתם".