משפטנים מומחים על תיקי רה"מ: ההכרעה - לא בכיס אף אחד מהצדדים

ברקע השימוע המתקרב, אנשי מקצוע המתמצאים בתחום מעידים כי הפרשות שבהן מעורב ראש הממשלה הן סבוכות ולא חד משמעיות - ואין לדעת כיצד יסתיימו. עם זאת, הכלים המשפטיים שבידי נתניהו - טובים

זמן צפייה: 05:46

בעוד כשבועיים יתחיל השימוע של ראש הממשלה נתניהו אצל היועמ"ש. אחריו, יחל מרתון דיונים אצל היועמ"ש, כשהמטרה היא להגיע כמה שיותר מהר להחלטה סופית.

התיקים נבחנו בקפידה יתרה, שבתומה הגיעו למסקנה שיש אישום חמור שאמור להתנהל נגד ראש הממשלה. עם זאת, מסבירה עורכת הדין שרון כהנא, אנשי מקצוע המתמצאים בתחום מעידים כי מדובר בתיקים סבוךכים, לא חד משמעיים, חדשניים ומורכבים - וההכרעה בהם לא נמצאת בכיס של אף אחד מהצדדים.

עוד בחדשות 13:

נתניהו בוחן אפשרות לבקש חנינה – בתמורה לעזיבת הזירה הפוליטית

"אין כל שחר לדיווח השקרי של כוונת רה"מ להגיע להסדר טיעון"

חסינות, הסדר טיעון או המשך כהונה: האפשרויות המשפטיות של רה"מ

בנימין נתניהו בישיבת ממשלה
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה | צילום: יובל יוסף

נוסף לכך, יש פה סיכון משפטי שהמערכת לוקחת - כיוון שהאמון בה יכול להיפגע אם בסופו של דבר יועמד ראש הממשלה לדין, ויימצא לא אשם. מצד שני - גם נתניהו יודע שהתיק לא נמצא בידיים שלו, והוא צריך לרכז את כל המאמצים על מנת לקעקע את התזה של הפרלקיטות.

עם זאת, מסביר עורך הדין אייל בסרגליק, הכלים המשפטיים שבידי נתניהו הם טובים, ולדבריו בכתב החשדות ישנן שיחות שעדיין נתונות לפרשנות. אין שיחה שמפלילה אותו באופן ישיר, והדבר מעניק לו יתרון יחסי.

נתניהו ומנדלביט
נתניהו ומנדלביט | צילום: חדשות 13

תוצאות הבחירות מעלות כמה אפשרויות משפטיות שעומדות בפני נתניהו. האפשרות הראשונה, שעמדה ברקע הבחירות לכנסת ה-21 וה-22, היא בקשת חסינות מהכנסת מפני העמדה לדין. לכאורה, נתניהו לא יקבל את 61 המנדטים והתרחיש הזה ייפול. ליברמן אמנם לא נותן את ידו לממשלה צרה בראשות נתניהו, אבל באשר לשאלת החסינות הוא עוד לא אמר את דברו. ולכן האפשרות הזאת עוד קיימת, וליברמן שוב יהיה איש המפתח. עם זאת, המכשול לתרחיש זה הוא העתירות לבג"ץ שיוגשו אם אכן תהיה חסינות.

האפשרות השנייה היא שראש הממשלה ינסה להגיע במהירות להסדר טיעון עם הפרקליטות, כאשר ליבת ההסדר היא פרישה מהחיים הפוליטיים תמורת הרשעה בסעיפים מינוריים, שיחלצו אותו מעונש מאסר. הסיכוי לתרחיש זה הוא נמוך ביותר, בעיקר אחרי פרסום כתב החשדות נגדו.

האפשרות השלישית היא שנתניהו ינהל את המשפט תוך כדי כהונה. הסיכוי לכך אפשרי, מאחר ולו נתניהו הוא ראש ממשלה – על פי לשון החוק היבשה הוא יכול להמשיך לכהן תוך כדי משפט. אלא שהמכשול לכך הוא שאם נתניהו יהיה רק שר, הוא יצטרך להתפטר על פי תקדימים משפטיים.

נתניהו ומנדלבליט
נתניהו ומנדלבליט | צילום: רויטרס

ביום רביעי הגישו פרקליטי נתניהו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט את הטיעונים שיציגו בשימוע. בתיק 1000, תיק המתנות, ראש הממשלה יטען שהוא לא ידע על השמפניות שלכאורה ניתנו לרעייתו שרה, ושהמחירים של הסיגרים היו הרבה יותר נמוכים. נוסף לכך, הוא יטען כי מילצ'ן לא קשור לכך – כלומר שהעזרה שנתניהו נתן לו בכלל לא קשורה להיותו חבר שלו.

בתיקי 2000 ו-4000 נתניהו יטען שהמערכת המשפטית בכלל לא צריכה להתערב ביחסי מו"ל, עורך או בעלים של עיתון או אתר, לראש הממשלה. בכלל, נתניהו טוען שבתיק 4000 כל ההטבה הרגולטורית שנטען כי ניתנה לכאורה בתמורה לסיקור חיובי באתר "וואלה", הייתה לפי עמדת הגורמים המקצועיים במשרד התקשורת.