העליון: למרות הפגם בחיפוש - ניתן להשתמש בחומרים ממכשירי יועצי נתניהו

בית המשפט העליון דחה בהרכב מורחב את הערעור של יונתן אוריך ועופר גולן על החיפוש שנערך בטלפונים שלהם במסגרת חקירת החשד להטרדת שלמה פילבר. העליון קבע כי היה פגם בחיפוש, אך עדיין ניתן להשתמש בחומרים שהוצאו מהטלפונים

זמן צפייה: 00:54

בית המשפט העליון דחה היום (שלישי) בדיון שהתקיים בהרכב מורחב את הערעור שהגישו יועציו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, יונתן אוריך ועופר גולן, על החיפוש שנערך בטלפונים שלהם במסגרת חקירת החשד להטרדת שלמה פילבר. כמו כן, העליון קבע כי היה פגם בחיפוש, אך עדיין ניתן להשתמש בחומרים שהוצאו מהטלפונים. הפרשה נחשפה לראשונה בחדשות 13.

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "בית המשפט העליון, בהרכב מורחב של תשעה שופטים, קיבל היום ברוב דעות את עיקרי עמדת המדינה, המאפשרת לרשויות האכיפה להמשיך לקיים חקירות פליליות אפקטיביות, כאשר ככלל טענות לפגמים שנפלו בחקירה ייבחנו לאחר סיום החקירה, ולא במהלכה. החלטת ביהמ"ש תאפשר לרשויות החקירה השונות להמשיך ולפעול על מנת להגיע לחקר האמת. עם זאת, הפרקליטות, כמו גם כלל רשויות האכיפה, מחויבת להמשיך לפעול על מנת לשפר ולטייב את הליכי החקירה השונים, ובכללם החיפוש והחדירה לחומרי המחשב, תוך ניסיון לצמצם את הפגיעה בתקינותם של הליכים אלה ובזכויות החשוד להליך הוגן ולפרטיות".

יונתן אוריך, דובר בנימין נתניהו
יונתן אוריך, דובר בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

מטעם עורכי הדין עמית חדד, ליאור אפשטיין, מאיר ארנפלד ונועה מילשטיין שמייצגים את גולן, יוסי שלום, ישראל איינהורן ואוריך נמסר בתגובה: "החלטת העליון בעניין אוריך וגולן שינתה לחלוטין את זכויות האזרח ואת התנהלות מערכת המשפט. בית המשפט העליון, בהרכב מורחב, ביקר בחריפות את המשטרה וקבע לראשונה כללים ברורים לצמצום דריסת הרגל הגסה של זכויות חשודים ונחקרים, שהייתה נהוגה על ידי רשויות האכיפה עד היום. כל שופטי ההרכב אימצו את עמדתנו העקרונית כי יש לשקול פגמים בחקירה בעת בקשות לחדור לטלפונים ניידים, וכי במקרים המתאימים מדובר בשיקול מכריע. עם זאת, מצער שבית המשפט בחר שלא לאמץ את מסקנתו של כבוד השופט אלרון וליישם את החלטתו גם במקרה של אוריך וגולן".

כזכור, יועצי ראש הממשלה לשעבר נתניהו, אוריך וגולן, נחקרו בחשד למעורבות בהטרדתו של שלמה פילבר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת ועד המדינה בתיק 4000. לפי החשד, מכונית מצוידת ברמקולים נשלחה לביתו של פילבר ב-2019. היועצים טענו כי החיפוש במכשירים הסלולריים שלהם שבוצע על ידי המשטרה היה לא חוקי.

בהחלטה קודמת, בית המשפט העליון דחה את הערעור של אוריך וגולן על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב לאשר חיפוש בטלפונים הניידים שלהם במסגרת החקירה. סנגוריהם, בהם עו"ד עמית חדד, טענו כי החיפוש היה לא חוקי, ללא צו חיפוש וגם ללא ידיעת היועצים, ולכן זכותם לסרב לחיפוש.

כאמור, באוקטובר 2019 פורסם לראשונה בחדשות 13 כי המשטרה פתחה בחקירה נגד בכירים במטה הבחירות של מפלגת הליכוד בחשד שהטרידו את עד המדינה בתיק 4000. בתגובה, ראש הממשלה דאז נתנינו טען כי מדובר ברדיפה. במערכת אכיפת החוק ראו את העניין בחומרה ואף כינו את המעשים "פעילות עבריינית מאפיונרית".