הגבר שהואשם בשיסוף גרונה של שכנתו הקשישה - זוכה בשל אי שפיות

ביהמ"ש קבע כי ריצ'ארד ניסן מחולון, נגדו הוגש כתב אישום בגין רצח דינה אשכנזי בת ה-81, יישלח לאשפוז כפוי של 25 שנה. עורך דינו: "מקרה שמגלה טפח מהבעייתיות במערכת בריאות הנפש בישראל"

אישה בת 81 נמצאה מתה בדירה בחולון
אישה בת 81 נמצאה מתה בדירה בחולון | צילום: דוברות מד"א

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע הבוקר (שני) כי וויליאם ריצ'ארד ניסן, בן 42 מחולון, אינו כשיר לעמוד לדין בשל אי שפיותו והוא זוכה מכתב האישום שהוגש נגדו בגין רצח שכנתו. ניסן יישלח לאשפוז כפוי של 25 שנה. עורך דינו בועז קניג אמר כי "מן היום הראשון היה ברור לכל בר דעת כי מרשי לוקה בנפשו וכי זהו ההסבר היחיד לביצוע המעשה המיוחס לו. אבל חשוב מכך - המקרה הזה מגלה טפח מהרעה החולה ומהבעייתיות במערכת הבריאותית הנפשית בישראל ולא ארחיב. זהו רצח מיותר".

כאמור, כתב אישום הוגש נגד ניסן, בן 42 מחולון, בגין רצח דינה אשכנזי בת ה-81 בדירתה בחודש מאי אשתקד. מכתב האישום עלה כי ניסן הצטייד בסכין שאורכה 29 ס"מ וביצע את הרצח באמצעות דקירות רבות, בחזה, בצווארה ובבטנה של אשכנזי תוך שהוא משסף את צווארה ופניה - ולבסוף הותיר אותה מתבוססת בדמה. לטענת המשטרה, ניסן ביצע את המעשים בכוונה תחילה והוא מסוכן לציבור ולכן ביקשה להאריך את מעצרו עד תום ההליכים.

לכתבות נוספות בנושא >>

"שיסף גרונה בסכין באורך 29 ס"מ": גבר הואשם ברצח שכנתו הקשישה

ניידת טיפול נמרץ
ניידת טיפול נמרץ | צילום: Shutterstock

"מן הראוי היה שלמן היום הראשון מרשי היה מטופל במערכת הבריאות הפסיכיאטרית לצורך טיפול ולא במעצר כאחד העבריינים", המשיך קניג, :אני תקווה כי הטרגדיה הזו שאין בה אשמים אלא רק קרבנות הגיעה לסיומה".

עוד עלה מכתב האישום כי ב-17 במאי יצאה אשכנזי מהבניין כשהיא אוחזת בעגלת קניות. לאחר מכן, יצא ניסן מהבניין והלך לכיוון אליו הלכה אשכנזי ובהמשך שב לדירתו. בהמשך, יצא הנאשם מדירתו, לקח כיסא ועליו צלחת אוכל והניח אותם בסמוך לדירתה. לאחר מכן, נכנסה המנוחה לבניין עם עגלת הקניות - ואז חזר הנאשם לדירתו והצטייד בסכין לטובת ביצוע המעשה.

סכין מגואלת בדם בתוך שלולית דם
סכין מגואלת בדם (אילוסטרציה) | צילום: shutterstock

עוד עולה כי מיד לאחר ביצוע הרצח, עלה ניסן לדירתו כשידו הימנית מגואלת בדם, רחץ את גופו והחליף את חולצתו ואת נעליו שהוכתמו בדם. בהמשך, נצפה הנאשם עולה לדירתו ויוצא ממנה כשהוא מצויד בשקית - ויורד לעבר הכניסה לבניין. בסמוך לכך, נראה כשהוא מרים את עגלת הקניות של אשכנזי, אוחז בשקית והולך לכיוון דירתה, ולבסוף עולה לדירתו כשידו מגואלת בדם והוא אוחז בשקית.

כמו כן, נמצאו פתקים שנכתבו בכתב יד אותרו בדירתו של ניסן וכן בפח האשפה בבניין ובהם נרשמו בין היתר, אמירות שונות ביחס לתכנון מעשה רצח דוגמת "קודם תרצח את יהודה", בעלה של אשכנזי, וכן "תתחיל לרצוח אנשים, תתחיל עם דינה".

בנוסף, התברר כי במספר מקרים בשנת 2017, הזעיקו דיירי הבניין את המשטרה בשל הטרדות והפרעות מצד ניסן. כמו כן, בשלוש הזדמנויות שונות הזעיקה המנוחה את המשטרה לבניין בשל הטרדות והפרעות מצידו, ובין היתר התלוננה שהוא נוקש באופן ממושך על דלת דירתה ועל חילופי דברים ביניהם הנוגעים לתוכנית התמ"א של הבניין.